Transavia of Ryanair

Ik ga me verder niet inhoudelijk met deze discussie bemoeien, maar ik zou een ieder die zou moeten kiezen tussen FR en HV aan willen raden goed de gebeurtenissen rond Martinair te volgen. Het is onvermijdelijk dat iets vergelijkbaars gaat gebeuren bij Trans in de (nabije?) toekomst.

Wellicht dat je dat mee kunt nemen in je overwegingen.

@FD: Volgende week nog in NL? Die biertjes moeten toch echt eens gaan komen!
 
Dit is zo ongeveer de eerste thread die echt positief over Ryanair is! Het is wel eens verfrissend om zoiets te lezen!

Grootste probleem van Ryanair is vooral het feit dat je na de typerating elk moment ontslagen kan worden. Voor de kosten van de typerating vindt ik dat wel een erg hoor risico. Is er iemand die kan zeggen hoeveel mensen problemen met dit direct ontslag hebben gekregen en waardoor?
 
Enfin, waar hebben we het eigenlijk over. Jouw echte probleem is die zogenaamde luxe situatie. Je moet kiezen tussen type betalen en alsnog aangenomen worden bij Trans (doh!!). Of Ryanair uitstellen en hopelijk aangenomen worden bij Trans...glad ijs! Pas op dat je deze moeilijke situatie niet uit de weg gaat door maar snel te roepen dat je niet terug hoeft naar Nederland!

Succes :)
 
Bedankt voor de reacties tot dusver ...



Ik wil de discussie graag beperken tot de mogelijkheid om wel/niet in het buitenland te wonen. Als Transavia betekent dat ik vastzit aan NL dan ga ik niet eens het selectie-traject in.

Pas daarna komt eventueel salaris kijken ...

Ik ga gewoon op gesprek daar ... en met de antwoorden die ik daar krijg beslis ik of ik eventueel het selectie-traject wil beginnen.

Gezien mijn toekomst-plannen past HV niet echt in het plaatje ... de enige reden om daar te gaan werken boven FR zou zijn de gezelligheid en de zekerheid. Voor mij persoonlijk wint FR het daarnaast op alle fronten.

Iemand nog nieuwe ideeën of onbesproken zaken?
 
Last edited:
Na de volgende consolidatieslag zijn er nog maar 6 europese players over:

Air France, British Airways en Lufthansa op de Legacy markt,
easyJet, Ryanair en Air Berlin op de Low Fares markt. De rest, met alle respekt, zijn niche spelers.

ben ik niet helemaal met je eens maar dat ter zijde. Je vergeet hoe groot de markt richting oost europa is en daar zitten deze maatschappijen te weinig in...

@JPP

als Nederland niet zo belangrijk is (wat ik me goed kan voorstellen....wat doe ik hier terug..) ga dan niet beginnen voor een NL maatschappij. Ik zou ik jou geval gewoon naar RYR gaan.
Ik zie voor jou de volgende voordelen:
- Je kan in het buitenland wonen
- Je bent VEEEEEEEEEEEL sneller capt als bij trans
- Je verdient meer (moet wel zelf een aantal dingen regelen maar dat is niet erg)
- en ik ken een aantal mensen die daar vliegen en echt zeer tevreden zijn!

Ik zou het wel weten...
 
Kijk, dat is het 'm dus. Als je echt overtuigd bent van het feit dat je niet in Nederland wilt wonen, bel Trans dan op en bedank ze voor de eer. Je hebt dan niks aan Transavia.

Maar als je ook maar even twijfelt, denk er dan nog eens goed over na!
Ik ken geen enkele Nederlandse piloot in de UK die niet terug wil naar Nederland, terwijl ze er allemaal vol enthousiasme zijn begonnen. Ik wil dus alleen maar zeggen (en neem me niet kwalijk voor deze brutale woorden) dat aan het begin van je vliegcarrière de wereld er soms wat spannender uitziet dan het in werkelijkheid is. Heb je weleens voor langere tijd in het buitenland gewoond? Daarmee bedoel ik 3 jaar of langer? Heimwee kan tricky zijn.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je om die reden maar voor Trans moet kiezen. Die Hollanders in de UK blijven er niet voor niks plakken. Zolang je maar weet waar je aan begint! Zolang je je maar realiseert dat een eventuele stap terug naar Nederland veel moeilijker zal zijn dan de keuze waar je nu voor staat!

Heb je al gebeld? ;)
 
Bedankt voor de reacties tot dusver ...



Ik wil de discussie graag beperken tot de mogelijkheid om wel/niet in het buitenland te wonen. Als Transavia betekent dat ik vastzit aan NL dan ga ik niet eens het selectie-traject in.

Pas daarna komt eventueel salaris kijken ...

Ik ga gewoon op gesprek daar ... en met de antwoorden die ik daar krijg beslis ik of ik eventueel het selectie-traject wil beginnen.

Gezien mijn toekomst-plannen past HV niet echt in het plaatje ... de enige reden om daar te gaan werken boven FR zou zijn de gezelligheid en de zekerheid. Voor mij persoonlijk wint FR het daarnaast op alle fronten.

Iemand nog nieuwe ideeën of onbesproken zaken?

Je kunt natuurlijk ook nog solliciteren bij Transavia Frankrijk ;)

Succes met je keuze man, hoop dat je snel aan de bak kunt!
 
Ik denk dat JPP alleen maar ih buitenland gewoond heeft;) De keuze van JPP is denk ik gewoon op zijn persoonlijke situatie gebaseerd. Ik zou er gewoon naar kijken en de beste keuze makenvoor jezelf! Jij gaat straks om 4 uur je bed uit moeten...

succes!
 
Bij Ryanair verdien je als co aanzienlijk meer dan een seniore captain bij Trans. Je wordt sneller captain, je werkt veel minder uren en je hebt een beter rooster, langer vooruit.

En dan zit jij te zaniken op het moment dat mensen foute info over Ryanair spuien?

Mag ik hieruit dus opmaken dat je als co bij RYR minimaal 240.000 euro per jaar verdient inclusief pensioenbijdrage van de werkgever? Dat is inderdaad niet verkeerd. Hoeveel zal je dan wel niet verdienen als seniore captain bij RYR.. Tijd voor een nieuwe 6-serie!

Je wordt sneller captain / geen senioriteitslijst: Dat klopt. Maar tja, je carrièremogelijkheden zijn zoveel groter? Los van de base waar je kunt of moet werken, is er één grote carrière stap, en dat is van rechts naar links. Als je 35 jaar bij een airline werkt en je zit bij het ene bedrijf 32 jaar links en het andere bedrijf 26, nou nou, wat een extra carrièremogelijkheden.

Je werkt veel minder uren? Ik heb in 7 jaar HV nog nooit meer dan 650 blokuren gedraaid en de dutyuren blijven ook ruim onder die van het staatje van Onassis.

Als je gaat zeggen dat de toekomst van HV onzeker is, omdat de vraag is of HV nog steeds HV is over 10 jaar, dan zeg ik: HV heeft een winstgevend, solide product, en als AF-KL ons gaat inlijven, dan worden onze arbeidsvoorwaarden alleen maar beter. En worst case scenario blijven we 737's vliegen, maar waarschijnlijk met integratie (zie KLC) kun je dan uiteindelijk ook andere types gaan vliegen. How's that voor carrièreperspectief. Voorlopig heeft Air France ons de vote of confidence gegeven door een nieuwe tak in Frankrijk op te starten. Dat is op geen manier te vergelijken met Martinair.

Daarnaast, HV heeft een leuk vliegercorps. Ik hoef niet bij een airline te werken met 350 kisten, want ik zit maar in één kist tegelijk. Grote uitbreiding staat niet gelijk aan job security. Zeker niet als binnen een paar jaar RYR en EZY en Air Berlin met hun mega orderbooks echt in elkaars vaarwater gaan zitten. De grote aantallen bestelde kisten zijn echt niet compatibel met elkaar en leidt uiteindelijk tot enorme overcapaciteit.

Buzzer had de beste opmerking: Kies het eerste wat je kan krijgen!

Ryanair heeft ZEKER voordelen t.o.v. HV. Initiëel een veel beter salaris, time to command en bases door heel Europa. Er zijn vliegers bij HV met primair woonadres in Spanje en Frankrijk en een crashpad hier in de buurt.
 
Echt een luxe probleem, had ik maar zo'n probleem...

PS: Als je Trans afbelt dan graag mijn naam en die van Lossie doorgeven!

gr.
 
@Djanello Ryanair ontslaat niet zomaar mensen. Dat kunnen ze ook niet. Ze moeten zich net als alle andere bedrijven aan de regels houden. Bovendien is er zoals altijd een tekort aan vliegers.

@Iz. Hoeveel mensen bij Trans verdienen meer dan €240k? Op PPJN staat dat Captains base € 6000,- is. Dat krijgt een Co bij ons netto en dat een Senior Captain € 15000 krijgt. Dat krijgt een senior, UK based co ook bijna (maar niet helemaal).
Ik kan inderdaad goed een zes serie betalen en wij hebben dan ook co's die er in rijden. Zoals ik al eerder schreef, gaat het daar echter niet om.
Wat voor grote carriere stap kan je bij Trans dan maken, bhalve van rechts naar links? Veel FO's hier worden SFI en captains LTC,TRI of TRE. Recent is er een Nederlander die tegelijk met mij is begonnen Base Captain in Charleroi geworden. Ik zelf zit ook aan zoiets te denken, maar dan op een mooi Eiland in de Middellands zee ergens. Het voordeel van snel een command krijgen is dat je met een paar duizend uur als (trainings)Captain, letterlijk overal heen kan. Bovendien is niemand vlieger geworden om Co te zijn. Ik vind time to command dus zeker relevant. Verder verdien je dan langer het grote geld en of je dat 26 of 32 jaar krijgt maak nogal een verschil.

Binnenkort komt er een base in Nederland en binnen een jaar of vijf waarschijnlijk nog een voor degenen die heimwee hebben.
 
Ten eerste moet je de baan pakken die je aangeboden krijgt !!! Dus gewoon bij FR beginnen. Als je bij Trans op de koffie mag komen, zou ik zeker proberen te gaan. (ziek melden voor 2 dagen). Als je daar ook een baan krijgt aangeboden, dan pas zit je in een luxe positie.

Weet je zeker dat het Trans niet gaat worden, bel ze dan op en bedank ze vriendelijk voor de eer. (iaw >> geen bruggen verbranden achter je reet)

49 -

Ja daar zeg je me wat. Ken ook geen enkele kaaskop die graag op dat apeneiland blijft wonen de rest van zn leven. Echter ken meerdere Nederlanders die in Canada, Australie, Amerika, Oostenrijk (viper), Nieuw Zeeland, Azie en Aruba etc wonen en onder gunshot nog niet terug naar NL zouden willen verhuizen. Met alle respect, maar de UK/LTN hoef ik inderdaad ook niet langer als 2/3 jaar te zitten.

Wat Viper en ik al eerder zeiden, elke gek zn plek. Na paar weken NL heb ik het ook wel weer gezien.

Viper binnenkort NASN en bier? ben binnenkort weer land uut.

FD
 
Ik ken geen enkele Nederlandse piloot in de UK die niet terug wil naar Nederland, terwijl ze er allemaal vol enthousiasme zijn begonnen. Ik wil dus alleen maar zeggen (en neem me niet kwalijk voor deze brutale woorden) dat aan het begin van je vliegcarrière de wereld er soms wat spannender uitziet dan het in werkelijkheid is. Heb je weleens voor langere tijd in het buitenland gewoond? Daarmee bedoel ik 3 jaar of langer? Heimwee kan tricky zijn.

Nou dan ben ik de eerste! ;-)
 
maar ik zou een ieder die zou moeten kiezen tussen FR en HV aan willen raden goed de gebeurtenissen rond Martinair te volgen. Het is onvermijdelijk dat iets vergelijkbaars gaat gebeuren bij Trans in de (nabije?) toekomst.

Kan iemand dit eventjes NADER toe lichten..
 
Nou dan ben ik de eerste! ;-)

Ja, maar ik ken je dan ook niet! (denk ik...)
Ik zei ook specifiek de UK, als je me een goede baan in de US aanbiedt FD, dan ben ik zo weg!

Het gaat erom dat iedereen die ik ken dolenthousiast is in het begin...vliegen in England...wauw! Een paar maanden later beginnen ze te zeuren. :grijns:


Maar vertel onassis...why? zijn het de vrouwen daar? die muffincake bellies?
 
Mag ik hieruit dus opmaken dat je als co bij RYR minimaal 240.000 euro per jaar verdient inclusief pensioenbijdrage van de werkgever?

Geef me de rekensom en ik kom morgen bij jullie werken!

Los van de base waar je kunt of moet werken, is er één grote carrière stap, en dat is van rechts naar links. Als je 35 jaar bij een airline werkt en je zit bij het ene bedrijf 32 jaar links en het andere bedrijf 26, nou nou, wat een extra carrièremogelijkheden.

Pardon? Naar mijn beste weten heeft trans ook maar 1 type-vloot.....(trouwens, dat zeg je zelf ook.....)

Grote uitbreiding staat niet gelijk aan job security. Zeker niet als binnen een paar jaar RYR en EZY en Air Berlin met hun mega orderbooks echt in elkaars vaarwater gaan zitten. De grote aantallen bestelde kisten zijn echt niet compatibel met elkaar en leidt uiteindelijk tot enorme overcapaciteit.

Dat is BS en dat weet je....over iets met de haren erbij trekken gesproken
 
:DOnassis is met de mooiste vrouw van Engeland getrouwd.


Als je overigens een knappe vrouw ziet in de UK, dan is het een tourist.

Ik ken toch wel een paar mensen die hier graag blijven, het is een erg mooi land, bovendien kan je leuk zien hoe het vroeger bij ons was:grijns:
 
Overload, als jij op een warm mooi eiland gaat werken wil ik mee!

(avatar beter zo? ;))
 
Back
Top