Bij Ryanair verdien je als co aanzienlijk meer dan een seniore captain bij Trans. Je wordt sneller captain, je werkt veel minder uren en je hebt een beter rooster, langer vooruit.
En dan zit jij te zaniken op het moment dat mensen foute info over Ryanair spuien?
Mag ik hieruit dus opmaken dat je als co bij RYR minimaal 240.000 euro per jaar verdient inclusief pensioenbijdrage van de werkgever? Dat is inderdaad niet verkeerd. Hoeveel zal je dan wel niet verdienen als seniore captain bij RYR.. Tijd voor een nieuwe 6-serie!
Je wordt sneller captain / geen senioriteitslijst: Dat klopt. Maar tja, je carrièremogelijkheden zijn zoveel groter? Los van de base waar je kunt of moet werken, is er één grote carrière stap, en dat is van rechts naar links. Als je 35 jaar bij een airline werkt en je zit bij het ene bedrijf 32 jaar links en het andere bedrijf 26, nou nou, wat een extra carrièremogelijkheden.
Je werkt veel minder uren? Ik heb in 7 jaar HV nog nooit meer dan 650 blokuren gedraaid en de dutyuren blijven ook ruim onder die van het staatje van Onassis.
Als je gaat zeggen dat de toekomst van HV onzeker is, omdat de vraag is of HV nog steeds HV is over 10 jaar, dan zeg ik: HV heeft een winstgevend, solide product, en als AF-KL ons gaat inlijven, dan worden onze arbeidsvoorwaarden alleen maar beter. En worst case scenario blijven we 737's vliegen, maar waarschijnlijk met integratie (zie KLC) kun je dan uiteindelijk ook andere types gaan vliegen. How's that voor carrièreperspectief. Voorlopig heeft Air France ons de vote of confidence gegeven door een nieuwe tak in Frankrijk op te starten. Dat is op geen manier te vergelijken met Martinair.
Daarnaast, HV heeft een leuk vliegercorps. Ik hoef niet bij een airline te werken met 350 kisten, want ik zit maar in één kist tegelijk. Grote uitbreiding staat niet gelijk aan job security. Zeker niet als binnen een paar jaar RYR en EZY en Air Berlin met hun mega orderbooks echt in elkaars vaarwater gaan zitten. De grote aantallen bestelde kisten zijn echt niet compatibel met elkaar en leidt uiteindelijk tot enorme overcapaciteit.
Buzzer had de beste opmerking: Kies het eerste wat je kan krijgen!
Ryanair heeft ZEKER voordelen t.o.v. HV. Initiëel een veel beter salaris, time to command en bases door heel Europa. Er zijn vliegers bij HV met primair woonadres in Spanje en Frankrijk en een crashpad hier in de buurt.