Is NLS achteruit aan het gaan?

@ Dito: dat weet ik ook niet, Karlos gebruikte dat in zijn post.

Ik reageerde meer op het verhaal van IZ
 
IZ,
Wat je zegt is wel waar, maar ik kan me alleen niet voorstellen dat er dan iets mis is met "abnormaal veel mensen die weggestuurd zijn bij trans.

Begrijp je zinsconstructie niet helemaal. Wat begrijp je niet, dat het aan die studenten zou liggen? Het gaat hier om een stuk of 4-6 studenten, en het abnormale daaraan is dat we nog niet eerder zoveel uitval hebben gehad in de training.

HV stelt behoorlijk hoge kwaliteitseisen aan zowel nieuwe FO's als nieuwe captains. Belangrijkste reden daarvoor is dat het routepatroon zeer gevarieerd is. Je kunt zo naar donker Afrika, een ad hoc naar de andere kant van de wereld of gewoon een lastig ongecontroleerd performance limited veldje in Griekenland gestuurd worden. Dat is wel even wat anders dan standaard lijndiensten naar internationale velden.

Dat het niveau van iemand goed genoeg is voor de ene club, maar niet voor de andere, verbaast je toch niet? Dat is toch ook met vliegscholen waar iemand bij de ene wordt afgewezen en bij de volgende wordt aangenomen? Het zal heus niet zo zijn (denk ik) dat alle NLS'ers bij HV niet door de training komen hoor.
 
...Dat het niveau van iemand goed genoeg is voor de ene club, maar niet voor de andere, verbaast je toch niet? Dat is toch ook met vliegscholen waar iemand bij de ene wordt afgewezen en bij de volgende wordt aangenomen? Het zal heus niet zo zijn (denk ik) dat alle NLS'ers bij HV niet door de training komen hoor.

Mee eens. Je zou het toeval kunnen noemen, maar daar geloof ik niet in. Het is in ieder geval niet genoeg om te concluderen dat de NLS nu achteruit is gegaan, daarvoor is toch echt een herhalend patroon voor nodig...
 
Last edited:
@IZ
Ik doelde inderdaad op het feit dat er "abnormaal" veel NLS'ers zijn afgevallen, en de vraag of dat dan aan de NLS'ers zou liggen...
Ik kon mij op dat moment niet voorstellen dat de kandidaten van de NLS nu ineens véél slechter zouden zijn opgeleid dan vorige kandidaten.
Maar het blijt natuurlijk speculeren, misschien dat Transavia de selectie heeft aangepast na aanleiding van een aantal incidenten die hebben plaatsgevonden o.i.d.
 
Wat een Bullshit verhaal weer.:snore:

Er zijn inderdaad recent veel mensen afgevallen tijdens opleiding bij Trans. Wat betreft de roddel over de afgevallen NLS ers;

1 AAE er ( die bij NLS van school gestuurd is en bij AAE is doorgegaan ), een van school gestuurde KLS er die zijn praktijk opleiding heeft afgerond aan de NLS, en inderdaad voor zover ik weet 3 NLS ers die de volledige ab initio opleiding hebben gedaan.

Aangezien het grootste deel wat aangenomen is bij Trans NLS ers zijn is het niet ongewoon veel.

Daarnaast zijn de laatste 2 groepen van NLS ers die de bridgecourse afgerond hebben tot dusver op 1 na allemaal aangenomen bij de KLM.

Ook zijn er dit jaar al een twintigtal "ervaren" NLS ers bij de KLM aangenomen ( waaronder ondergetekende :yeehaa:).


Purno! :eek:
 
Bovenstaande klopt grootendeels,

maar het gaat dit jaar niet om 4-6 mensen bij transavia al weggestuurd, het zijn er zeker al 9 van de (50?) en dat zijn gelukkig niet allemaal NLS ers, maar toch, het is een erg hoog percentage dit jaar, en waar dat aan ligt, aan Transavia of aan de studenten, ik hoop dat de tijd het zal leren en dat ze de vinger op de zere plek weten te leggen.

karlos
 
Aangezien het grootste deel wat aangenomen is bij Trans NLS ers zijn is het niet ongewoon veel.

Over bullshit gesproken Purno!

Ik probeer het allemaal nog een beetje te nuanceren, maar als je dan de andere kant op gaat: Als ik van meer dan één TRE hoor dat ze behoorlijk teleurgesteld zijn in de kwaliteit van de NLS'ers op dit moment en dat ze duidelijk merken dat de kwaliteit enorm is achteruit gegaan sinds ze uit Beek weg zijn, dan is er toch iets aan de hand.

Kan je allerlei argumenten, excuses en smoesjes tegenover zetten, ik spreek ook niet voor andere maatschappijen, zelfs niet voor de mijne, maar dan is er toch wel DEGELIJK iets aan de hand!

Je hebt altijd variatie in kwaliteit van de studenten. Als het gemiddelde van een school zakt, dan kan het best zijn dat de betere studenten nog steeds goed zijn, maar de mindere studenten komen dan dus in de problemen.
 
Even ter illustratie, toen ik bij mijn maatschappij begon, had ik ook contact met mensen uit andere typerating klassen. Er is daar NIEMAND afgevallen en al helemaal niet omdat de mentaliteit of attitude niet goed geweest zou zijn. De maatschappij mocht na 6 maanden bepalen of de mensen een vaste aanstelling zouden krijgen of niet (CTC constructie) en NIEMAND is weggestuurd.
 
Ben het met Iz en Koning Lucht helemaal eens.....

Als je eenmaal door een selectie heen bent en je hebt al je papieren (fATPL etc..) dan hoor je een TR gewoon horen binnen te koppen... ok het zal niet makkelijk zijn, maar een TR is gewoon 3 maanden buffelen en keihard werken...

Als 1 persoon een TR niet haalt kan het een selectie foutje zijn, maar voor een maatschappij als BA als meer dan 1 persoon per jaar(Direct Entry) zijn TR niet haalt zal dat veel zijn... (gemiddeld 100+ aannames per jaar)

En i.t.t. instructeurs op vliegopleidingen zijn TRI / TRE's er om te zorgen dat je door je TR komt, dus als je er uitgeknikkerd word..... hmmmm
 
@ Koning Lucht


Die vergelijking kan je niet helemaal maken. Er zit wel degelijk verschil tussen iemand die via CTC komt of groen van school.

Mensen die via CTC bij een maatschappij komen hebben een zware selectie doorlopen, vervolgens 9.000 (euro of ponden?) betaald voor een jet-cursus (waar ook nog eens mensen kunnen en zullen afvallen), vervolgens een type-opleiding gedaan en daarna 6 maanden voor de katse k*t gewerkt bij de maatschappij. Deze jongens zijn allemaal gemotiveerd om te blijven en eindelijk eens salaris te gaan krijgen en hebben dus allemaal een hele grote kans om aangenomen te worden na die 6 maanden. De mensen die WEL afvallen zie je niet in deze fase, die 90% is al eerder afgeserveerd.

Mensen die zo van school komen hebben 20 uur op de seneca gevlogen en geen voorbereidingscursus op de jet gedaan. Geen idee wat er wordt verwacht en lopen meestal binnen een half jaartje bij trans naar binnen waar geselecteerd is door middel van een gesprekje en een psycho in Maarssen (en iedereen weet wat die inhoudt, aangezien je een 'wat-krijg-je-in-maarssen-voorberedings-pakket' kunt kopen bij diverse sollicitatie trainings organisaties)

Ik ben het met je eens dat als je eenmaal die kans hebt, je er alles aan moet doen om hem te pakken en eigenlijk hoor je ook te slagen voor een baan bij elke club als je in training zit, maar je kunt ze dus niet vergelijken.

Als je dan toch wilt vergelijken met CTC, dan moet je kijken naar het aantal mensen met ervaring die overstappen naar KLC ofzo. Van de mensen die met ervaring naar KLC komen slaagt ook 100% voor de opleiding, lijntraining etc...
 
@ Tumbs on fly,

Toch denk ik dat het voor een groot deel ligt aan de instelling van deze heren. Zeker weet ik het natuurlijk niet, aangezien ik de personen en files niet ken. In mijn vriendenkring heeft nog nooit iemand een typerating niet gehaald. Misschien hadden sommige wat moeite in het begin (2 jaar thuis opzoek naar werk bijvoorbeeld), maar uiteindelijk heeft iedereen het altijd in 1x gehaald. Dat je misschien roestig bent in het begin, maar je wel goed inzet, ziet iedere instructeur! Je moet dan wel erg weinig progressie boeken willen ze je de typerating niet laten afmaken. Transavia in dit geval, heeft al het nodige in je geïnvesteerd. Het is natuurlijk pure kapitaalvernietiging als iemand bij een slechte sim beurt meteen naar huis stuurt.

De selectie heeft misschien ook wat steekjes laten vallen, als twee van de afvallers al van een opleiding afgestuurd zijn ooit. Dat hoeft natuurlijk niets te betekenen, maar dat deze jongens (of meisjes) nu weer weggestuurd worden, pleit de selectie commissie van Transavia ook niet helemaal vrij.

Om nu vervolgens te gaan zeggen dat Transavia geen NLS’ers meer aanneemt omdat zij (allemaal dus) niet goed genoeg zijn, is net zo dom als te zeggen, dat er alleen maar NLS’ers aangenomen mogen worden omdat zij (ook allemaal dus) de beste zijn.

Als er zoveel mensen afvallen tijdens een typerating, geeft mij alleen maar de indruk dat de selectie methode van Transavia misschien wel herzien moeten worden.

Afschuiven is natuurlijk altijd een makkelijkere weg dan kritisch naar jezelf te kijken! ;)

Grtz Mike5.

Die straks misschien aan zijn 5de typerating begint. (Als hij die niet haalt is er iets mis met hem in dit geval!! ;) )
 
Ja, ben ik wel met je eens idd. Ik was het ook wel eens met koning lucht, vond alleen dat je CTC niet kunt vergelijken met welke maatschappij dan ook, omdat het simpelweg geen luchtvaartmaatschappij is maar een instelling is die ZELF al heel streng selecteerd en dan dus alleen de goede en gemotiveerde mensen aanbiedt aan maatschappijen.
 
Volgens 'welingelichte' bronnen heb ik vernomen dat dit mogelijk de laatste winter is geweest dat er AI NLSers opgeleid zijn bij Trans. Daarentegen mogen NLSers met ervaring wel komen. Nou kun je je afvragen waar dit mee te maken heeft.

Volgens sommige zal dit zijn vanwege het gebrek aan kwaliteit bij de NLSers, maar als meer dan 80% van de mensen die je aanneemt NLSer zijn en van de mensen die je wegstuurt maar ongeveer 50% NLSer zijn lijkt me dit toch niet het geval.

Ook dit jaar heeft Transavia namelijk weer veel te maken met NLSers die na zo'n 2 jaar naar de KLM vertrekken. En dat is natuurlijk ontzettend zuur voor Trans. Daarom zullen zij alleen nog maar ervaren NLSers aannemen (daar zal het weglooppercentage een stuk minder zijn dan bij AI's) en mensen van Stella die niet aan de NLS/KLS eis van KLM voldoen.

Maar nu of de kwaliteit van de NLS achteruit aan het gaan is? Nee... Is de kwaliteit van de NLS achteruit gegaan sinds ze IFR en ME gingen vliegen in Portugal? Ja... Vroeger ging je met je kistje in takeoff en vloog je in een half uur twee ILS en een 2-NDB approach. Tegenwoordig gaan ze in takeoff, vliegen een half uur naar Faro, doen daar 1 ILS-approach en vliegen door naar Sevilla waar ze weer 1 ILS mogen doen. Het is gewoon een feit dat je minder approaches vliegt en een minder druk luchtruim dan in nederland. Maar NLS is niet de enige die niet in nederland vliegt. KLS en EPST vliegen zelfs niet in europa.

Dus NLS heeft wat aan kwaliteit moeten inboeten door de verhuizing naar portugal maar ook de andere scholen toen ze naar het buitenland verhuisden waardoor naar mijn mening de NLS niet slechter is dan KLS of EPST.
 
Als er zoveel mensen afvallen tijdens een typerating, geeft mij alleen maar de indruk dat de selectie methode van Transavia misschien wel herzien moeten worden.

Ben ik absoluut met je eens. Maar als de selectie wel beter/strenger zou zijn geweest, en de jongens/meisjes die nu tijdens de opleiding eruit zijn gekickt zouden tijdens de selectie afgewezen zijn, zou deze discussie lang niet zo interessant zijn geweest. Want dan zou het voor de personen in kwestie "slechts een sollicitatie die niet goed is afgelopen" zijn.

Geco, ik zou het vreemd vinden als jouw bronnen beter zijn ingelicht dan de mijne, maar het kan natuurlijk. Dat HV het zuur vindt dat mensen vertrekken naar KLC valt reuze mee. Deze jongens/meisjes lappen hun volledige bond en wordt er iemand anders voor opgeleid. Je blijft altijd mensen houden die naar de grote KLM willen gaan en dat moeten ze helemaal zelf weten; het proberen te vastpinnen van die mensen leidt alleen maar tot zware frustratie bij die persoon.

NLS'ers "met ervaring" zijn wat dat betreft gewoon vrije markters en daar wil HV gewoon meer van hebben. Het is voor mij geen verrassing als TRE's zeggen dat ze duidelijk verschil merken als iemand na de opleiding al ergens op een tprop of jet heeft gevlogen, vergeleken met een ab initio.

Dus wil je niet op de afvalpercentages af gaan, dan ga ik nog steeds af op de mening van de betreffende TRE's die vinden dat het niveau van deze opleiding tegen valt en dat ze een zeer merkbare verslechtering waarnemen vergeleken met een aantal jaar geleden.

Daarbij teken ik ook graag aan dat bij HV getrained wordt tot proficiency. We hebben één van de meest uitgebreide type rating trajecten die je zult vinden (veel sessies!) dus als ze je uiteindelijk laten gaan betekent dat ze geen hoop meer voor je hebben, ook niet met extra training. Even in simpele termen: Of je vliegniveau is niet toereikend, of je attitude is niet toereikend.
 
EPST vliegt niet in Europa???

EPST doet zijn IR (Oxford) check in de UK... (20u sim en 20u Seneca als ik me niet vergis)
UK staat toch wel bekend voor het meest strikte IR examen
 
Geco, de mogelijkheden om approaches te oefenen in Portugal zijn een stuk beter vergeleken met toen in 2006. Op Montijo AB, ong. 20 min vliegen vanuit Evora, kun je van 8:00 tot 16:00 zowel precision als non-prec apps vliegen. Ik denk dat het probleem niet ligt aan het aantal gevlogen approaches.

Toen ik nog in opleiding zat waren er 2 type instructeurs: diegenen die zorgden voor de kwaliteit/veiligheid en diegenen die er waren puur om uren te maken om daarna te kunnen overstappen naar een maatschappij.
Ik had een paar maanden geleden iets over de NLS gepost, mijn mailbox werd een beetje vol met vragen over wat zo slecht en mis was met de opleiding.
Hierbij een paar voorbeelden:

- De Head of Training (AAE/NLS) heeft in het begin van 2007 ontslag genomen. De managing director (die overigens is uit KLS ontslagen) heeft die functie overgenomen. Iedereen dacht dat het tijdelijk zou zijn, tot zover ik weet er is nog geen plaatsvervanger. Dit in mijn woordenboek heet "conflict of interest". VOlgens mij is de IVW nog steeds niet op de hoogte.

-Vorig jaar kwam een duitse gezagvoerder van Netjets bij AAE werken en de bedoeling was dat hij de CFI zou worden. Goede kerel, vol met goede ideeen en bedoelingen. Na een paar maanden had ie al voor gezien.

- Student (a) die solo vliegt, beetje arrogantie toont aan de persoon die het verkeer in de gaten houdt vanuit de toren en vervolgens krijgt een prop strike.
- Student (b) gaat laag vliegen en raakt een power cable en hij zegt een birdstrike te hebben gehad. Big bird!!! Een wonder dat hij het kist kon nog naar Evora vliegen aangezien dat beiden tanks lekten...
- Instructeur die 5m boven de deck gaat vliegen om zijn vriendin die op strand ligt te imponeren. Die is trouwens pas weken daarna onstlagen, die eikel werd door een luchtmacht general gezien....

Oh ja, de syllabus van de NLS en de AAE is inmiddels gewijzigd, in plaats van de 165 uur wordt nu 145 uur. Volgens ons groot vriend de Herr H. kwaliteit is geen kwantiteit. Puur om de capaciteit aan opleidingsplaatsen de verhogen.

Ik denk dat ik genoeg stront naar de ventilator heb gegooid, ga nu verder met leren.

mzl
 
@ Relax en Jurist
Excuses, ik had een mooie brainfart. Ik zal het meteen goed met jullie maken door te zeggen dat als ik het allemaal nog een keer over had mogen doen ik niet de NLS maar EPST had gekozen om mijn opleiding te doen.

@ Brasileiro
Ik blijf erbij dat Évora-Montijo nog altijd minder is dan Beek-Beek voor het oefenen van approaches. En dat ze ook nog maar eens 145 uur gaan vliegen vind ik helemaal schandalig. Ik weet niet hoe het nu is in Portugal, toen ik daar was waren de instructeurs wel prima allemaal, maar ik hoor alleen maar rare verhalen over portugese instructeurs en portugese studenten.
 
Gelukkig zijn het vaak ook niet meer dan 'verhalen'. Brasileiro's feiten zijn echter wel gebeurd, ook al zijn ze nu enorm gekleurd gebracht.

Zo heeft bijvoorbeeld de betreffende instructeur vanaf dat moment tot zijn ontslag op non actief gestaan.
 
Back
Top