Eerste stappen sollicitatie KLM, KlC

Swoosh!

New member
Dames en Heren,

ik vlieg sinds 2001 in de USA en wil nu serieus weer terug naar Nederland komen. Mijn bedoeling is altijd geweest om uiteindelijk voor KLM te vliegen en vandaar deze post. Allereerst moet ik toegeven dat ik nogal in de orientatie-fase verkeer en daarom waarschijnlijk wat 'groen' over zal komen (hence the USA background).

over achtergrond gesproken:
In 2000 een nederlandse vliegschool afgerond (niet KLS of NLS).
Vervolgens in de USA ruim 1000 uur gevlogen als instructeur en Check-Airman.
Ongeveer een jaar als F.O. op een Beech 1900D.
Sinds 2004 vlieg ik voor Continental Express en ben nu Captain op de EMB-145.
Total time 4100 uur.

Informatie die voor mij van belang is, is bv:

1- allereerst mijn kansen op kortere of evt langere termijn. M.a.w. wat is er gaande de laatste tijd, zijn er gevallen zoals de mijne waar iemand van weet?

2- zo ja, wat is de eerste stap die ik moet nemen? CV sturen? Misschien eerst bellen? Iets online invullen? Ze hebben hier in de USA nl voor elke maatschappij een andere methode, erg handig!

3- misschien wat moeilijker maar..., toen ik in 2000 mijn nederlandse license haalde was dat nog een B3 (CPL) en een Theorie B1. Dus net voor alles JAA/JAR FCL werd. Hoe zet ik dit om naar de huidige normen of is dit niet nodig? Is dit mogelijk een obstakel om te solliciteren?

4- Alle andere informatie waar ik op dit moment naar vergeet te vragen stel ik zeer op prijs!

Hartelijk dank voor jullie tijd en moeite!!
 
Welkom op Airwork.nl/bulletinboard.

Gr en sterkte,

Q-Nimbus (shatterer of dreams).
 
Last edited:
vwb B3->JAA

tot/met Oktober November 2007 kon je het omzetten bij IVW.
dus effe opschieten!!!

k.
 
Je obstakel om te solliciteren bij de KLM is dat je geen KLS of NLS hebt. Je kansen zijn dus minder dan 1%.

Helaas, maar het is niet anders.
 
Ja da's de roddel. Maar daarop was mijn reactie niet gebaseerd. Mijn bron is dichterbij het vuur, maar er is nog onvoldoende duidelijk hoe een en ander precies vorm krijgt. Dus voordat op basis van mijn bericht allerlei verwachtingen worden gewekt, hou ik het er hier maar even op dat de kans dat er volgend jaar iets verandert in het aannamebeleid vrij groot is.
 
De ultieme datum was 1 oktober 2007.
Informatie over omzetten brevetten e.d. vind je via de IVW site, zie voor de diverse links de Kennisbank.

Wat betreft voor de KLM vliegen: zie o.a. "KLM zoekt weer ervaren vliegers" en/of "Open solliciteren KLM, wie weet aan wie gericht". Geen KLS/NLS? Vooralsnog weinig kans.

Diana,
ik heb die lui van IVW even gebeld en ze hebben mij verteld dat de ultieme datum uitgesteld is tot 1 januari 2008. Er is dus werk aan de winkel voor mij.
Er moet toch zoiets zijn als een 'prof-check' die hier te doen is (in de USA), misschien bij een van de 'JAA-approved' scholen?
 
Hey S -

Gras is altijd groener aan the other side of the fence buddy.
Zou lekker links bij COEX blijven (EWR based? dan snap ik dat je weg wilt... ;)).

Zit trouwens nog een Nederlands baasje daar in EWR bij COEX.

Ga bij SWA of CAL zitten en jumpseat af en toe ff naar NL. Zit je straks weer in NL heb je het na 2/3 weken ook wel weer gehad (zo werkt het bij mij tenminste).

Je zou naar Trans kunnen. Prima bedrijf. Hou er rekening mee dat je 8/12 rechts zit.. En dat is een flinke klap voor je op dit moment.

Waarom terug naar NL ?
 
Hey S -

Gras is altijd groener aan the other side of the fence buddy.
Zou lekker links bij COEX blijven (EWR based? dan snap ik dat je weg wilt... ;)).

Zit trouwens nog een Nederlands baasje daar in EWR bij COEX.

Ga bij SWA of CAL zitten en jumpseat af en toe ff naar NL. Zit je straks weer in NL heb je het na 2/3 weken ook wel weer gehad (zo werkt het bij mij tenminste).

Je zou naar Trans kunnen. Prima bedrijf. Hou er rekening mee dat je 8/12 rechts zit.. En dat is een flinke klap voor je op dit moment.

Waarom terug naar NL ?

Hey FD,
Nee, ik zit in IAH, heb wel lang gedacht aan EWR maar de wekelijkse commute naar JAX is toch een stuk makkelijker vanuit IAH.
Waarom terug naar Nederland? Meerdere redenen maar de belangrijkste toch: Familie, vrienden en een vriendin die na 6 jaar toch ook wel weer eens een keer terug zou willen.
Een east-coast base bij een goede major is zeker een back-up plan.
Ik ken wel een paar nederlanders bij COEX, prima kerels.
Waar zit jij nu?
Heb idd ook al gedacht aan NJ-Europe, lijkt me ook prima.
In Trans heb ik me eerlijk gezegd nog niet zo verdiept. 8/12 lijkt me inderdaad wel lang maar, zoals een intelligent persoon ooit zei: "Gras is altijd groener...";)
Thanks for the response!
 
Back
Top