(Te) low pass TAP A-310 Evora

Uuhh, bedoel je Flightlevel 200ft.
WTF...over
Begin toch zeker niet tegen mij over "hier in Nederland" want dan krijg ik al gelijk een exzeem-aanval in mijn bilnaat.

Zo, dat gezegd te hebben; ja, die low pass is laag! Te laag zou het alleen geweest zijn als hij de grond ingegaan zou zijn.
1) Ben blij dat je je boodschap begint met het ten toon spreiden van je kennis van de luchtvaart.

2) Hoop dat je een goede zalf hebt gevonden, die gasten van Jiskefet hebben nog wel wat.

3) Dat is nou juist het probleem hier. Het verschil tussen laag en te laag. Iedereen die een poging heeft gedaan iets langer na te denken over het vliegen van een demo, zou dit niet hebben gedaan.

Waar zijn de f*cking barnstormers gebleven?
Gasten die naar een grass strip kwamen om te zuipen om daarna gewoon weer terug te vliegen naar home-base na eerst "inverted" onder de lokale brug door te vliegen. (I've seen it happen; been there, didn't do that and absolutely didn't want that T-shirt)

Ik weet niet wat de ervaring is in die cockpit in die video, dus ik kan niet oordelen of die low pass hoger had gemoeten.

Maar we vertellen wel allemaal met een grijns op ons gezicht en een biertje in de hand het verhaal van "Tex" Johnston en zijn aileron roll aan de vrouwtjes in de bar.
(Boeing 707, 1955)

1) Zelf zou je het niet doen, maar je hoopt dat anderen het wel doen????

2) http://www.youtube.com/watch?v=I_x4_YGeyQs
Duizenden uren ervaring....... Hoe was het ook al weer met Old en Bold pilots??

3) En we verzwijgen het verhaal van "Bud" Holland (!) in 1994.
 
om een nieuwe vraag neer te leggen;
70+ graden bank met een transport vliegtuig op een airshow..
levert meer dan 2,5 G op.. mag t wel of niet?
Iets specifieker! Wát voor vliegtuig, wát voor limit load factors staan er in het AFM? Anders heb je van de fabriek een waiver nodig dat je buiten de limieten van het vliegtuig mag vliegen. Mocht de fabriek (on één of andere reden) niet meer bestaan, moet volgens mij de type certificate holder je toestemming geven om buiten de limieten van het AFM te opereren (en dat kan lastig worden....)
 
1) Ben blij dat je je boodschap begint met het ten toon spreiden van je kennis van de luchtvaart.

2) Hoop dat je een goede zalf hebt gevonden, die gasten van Jiskefet hebben nog wel wat.

3) Dat is nou juist het probleem hier. Het verschil tussen laag en te laag. Iedereen die een poging heeft gedaan iets langer na te denken over het vliegen van een demo, zou dit niet hebben gedaan.



1) Zelf zou je het niet doen, maar je hoopt dat anderen het wel doen????

2) http://www.youtube.com/watch?v=I_x4_YGeyQs
Duizenden uren ervaring....... Hoe was het ook al weer met Old en Bold pilots??

3) En we verzwijgen het verhaal van "Bud" Holland (!) in 1994.

Ok dan:
1) Dat bedoel ik nu met regelrukkers: Flightlevel 200ft was bedoeld met een knipoog.
2) Zalf is niet nodig.
3) Niet mee eens: kijk dus naar die Airbus A320, "Bud" Holland en de zovele andere crashes die gebeuren op airshows. Comes with the territory of airshows. Het merendeel van piloten die airshows vliegen hebben sowieso een steek los. Maar hey, voorlopig zijn die gasten nog in leven dus ze hebben iig. iets goed gedaan?

1a) Zelf zou ik het zeker niet doen, maar er zijn altijd anderen die het wel doen en ik hoop dat dat zo blijft. En ga nu niet lopen zeiken hierover, want hoe kan het anders dat als wanneer ik naar een airshow ga ik altijd 3 dorpen verder moet parkeren omdat het de moord stikt van de mensen EN piloten, dus ik ben hierin niet alleen.
2a) Zeker een interessante video en goed voorbeeld. Echter kan ik niet tot mijn eigen conclusie komen hierover; ik doel hier op het feit dat er "gerommeld" is met de CVR en de FDR. Geeft bij mij een hele wrange smaak in de mond (Airbus/French economy at risk due to "problems" with the plane??)
3a) "Bud" Holland. Hmmm, ik denk niet dat die 200ft regel in NL nog relevant is omdat "bud" op 250 ft vloog. Dit ongeluk heeft een ontzettend lange voorgeschiedenis met arrogantie, berispingen en wat al niet meer. Dit ongeluk zat er al lange tijd aan te komen (op 250ft of FL350) want "Bud" was een arrogante, ik ben groter dan God kinda *sshole die gekregen heeft wat hij verdiende; jammer genoeg sleeptte hij 3 andere mee. En uiteraard kop ik hem nu dan maar gelijk in Dodo228; Tenerife!
Maar daar wil ik het nu niet over hebben, want zo kunnen we nog wel een jaartje of wat met modder gooien.

We hebben het hier over een airshow en dus niet over normale alledaagse vliegbewegingen.
Denk ik dat het laag is? Absoluut!
Vind ik hem geweldig? Absoluut!
Als hij de grond in had gegaan? Vreselijk!

Dat is dus "fine line" van airshows en dit jaar zijn er helaas al behoorlijk wat over de streep gegaan.

PS. Know your personal limitations and you'll be fine.
 
Last edited:
Know your personal limitations and you'll be fine.

En wie bepaalt die?

Juist.

Ga anders lekker full-contact klaverjassen , maar laat dat thrill-seeken achterwege als je in een bak klimt waar meer dan 1 man in past...Die roll-en pitch rates van een commerciele bak zijn sowieso te genant om op een airshow te laten zien.

I have spoken
 
Een displayvlieger oefent over het algemeen veel voor zijn programma. Ik durf vrij zeker te stellen dat de vlieger die deze low-pass maakt normaal gesproken dit soort oefeningen niet dagelijks doet en dus ongetraind is. Volkomen onverantwoord dus en als ik de TAP was zou ik een hartig woordje spreken met de betrokkenen.

Het is al vaker zo mis gegaan trouwens
 
RTFM zegt precies wat ik ook dacht toen ik het filmpje voor't eerst zag; Niet dagelijks hierop getraind en de situatie onderschat/verkeerd ingeschat. Misschien zijn er ook linevliegers op de A310 die een idee kunnen geven hoeveel je hiervan meekrijgt in de cockpit. De airbus heeft volgens mij aardig wat computerlimieten die niet overschreden mogen worden. Blijkbaar is de bank angle dicht bij de grond daar niet eentje van?

p.s; Ik vlieg hier op't moment bijna dagelijks. Gebeurt er eens wat ben ik net niet aanwezig! argh! :stapelge:
 
Evora twr: "TAP1234, your company requested you to call them immediately after landing"

Potverdikkie, ik denk dat de leuningen van de PNF zijn stoel nu wel wat vingergaten hebben gekregen:eek!:
 
Ok dan:
............
3) Niet mee eens: kijk dus naar die Airbus A320, "Bud" Holland en de zovele andere crashes die gebeuren op airshows. Comes with the territory of airshows. Het merendeel van piloten die airshows vliegen hebben sowieso een steek los. Maar hey, voorlopig zijn die gasten nog in leven dus ze hebben iig. iets goed gedaan?

2a) Zeker een interessante video en goed voorbeeld. Echter kan ik niet tot mijn eigen conclusie komen hierover; ik doel hier op het feit dat er "gerommeld" is met de CVR en de FDR. Geeft bij mij een hele wrange smaak in de mond (Airbus/French economy at risk due to "problems" with the plane??)
3a) "Bud" Holland. Hmmm, ik denk niet dat die 200ft regel in NL nog relevant is omdat "bud" op 250 ft vloog. Dit ongeluk heeft een ontzettend lange voorgeschiedenis met arrogantie, berispingen en wat al niet meer. Dit ongeluk zat er al lange tijd aan te komen (op 250ft of FL350) want "Bud" was een arrogante, ik ben groter dan God kinda *sshole die gekregen heeft wat hij verdiende; jammer genoeg sleeptte hij 3 andere mee. En uiteraard kop ik hem nu dan maar gelijk in Dodo228; Tenerife!
Maar daar wil ik het nu niet over hebben, want zo kunnen we nog wel een jaartje of wat met modder gooien.

We hebben het hier over een airshow en dus niet over normale alledaagse vliegbewegingen.
Denk ik dat het laag is? Absoluut!
Vind ik hem geweldig? Absoluut!
Als hij de grond in had gegaan? Vreselijk!

Dat is dus "fine line" van airshows en dit jaar zijn er helaas al behoorlijk wat over de streep gegaan.

PS. Know your personal limitations and you'll be fine.

3) Het is natuurlijk Bull%&* dat je maar moet accepteren dat er crashes gebeuren tijdens airshows. Ok, uit te sluiten zijn ze niet, net zoals tijdens normale operatie, maar een groot deel kan voorkomen worden door geen stommiteiten te begaan zoals de heren (of dames) in dit filmpje (of in de A320).

2a) Eens, is gerommeld. Omschrijf ik wel als stommiteit echter.

3a) Of je het nou arrogantie is of stoutmoedigheid of wat dan ook, het blijft een slecht verhaal.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je niet veilig op 60 ft een low pass kan maken met een airliner. Zal prima gaan, maar dan moet je wel trekken voor je rolt. En dat doen ze niet (genoeg).
Er zijn een paar basis zaken waar je je aan moet houden bij het vliegen van een demo. Die verschillen niet veel met het 'normaal' vliegen hoor. Een er van is, dat improvisatie tijdens een demo een heel slechte raadgever is.
En mijn persoonlijke mening is dat het in bovenstaand filmpje bewezen wordt.
 
3) Dat is nou juist het probleem hier. Het verschil tussen laag en te laag. Iedereen die een poging heeft gedaan iets langer na te denken over het vliegen van een demo, zou dit niet hebben gedaan.
en, maar je hoopt dat anderen het wel doen????

Nou, te laag is in ieder geval voor diegenen die het niet na kunnen vertellen.

Winds,

WvdB
 
schijnt een speciale A310 te zijn, met een radio altimeter in de linker wingtip... was dus eigenlijk achteraf een hele strakke bocht.......
 
schijnt een speciale A310 te zijn, met een radio altimeter in de linker wingtip... was dus eigenlijk achteraf een hele strakke bocht.......

Oh, ok. Nou sorry. Heb dat dan niet helemaal goed begrepen. Ja zie je, ik vlieg zelf ook niet op een A310. En ja Airbus is altijd wel erg vooruitstrevend.
Zouden ze hem ook met een reset button kunnen leveren? Dat je gewoon de reset in drukt als het fout gaat en terug gaat naar een eerder opgeslagen positie. Dat zou wel wat zijn.
 
Heb gehoord dat dit een speciale versie van de A310 is. Schijnt namelijk een van de prototypes van Airbus zelf te zijn die speciaal voor het de-commissionen van de A310 vloot bij TAP even in hun huiskleuren is gespoten.

Het betreft hier het type met een andere type linkervleugel, namelijk een met een kleinere spanwijdte. De vleugel heeft ook een andere instelhoek om voor het geringere vleugeloppervlak te compenseren.

GF.

......:haha: :haha: :haha: ....:biertje:
 
civicSp Youtube Reaguurder said:
that feels perfectly in control, like a normal approach. This man has steel nerves, the portuguesse companys really knows how to train his pilots.
thanks by the video!

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=rfvFGPSi9ig[/YOUTUBE]

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=ctpd5ylqxgc[/YOUTUBE]
 
Hoor die Portugezen juigen als dat ding langs jakkert. Zie de KLM dit nog niet doen met een 330 van hun ofzo...:grijns:

Ik heb met verbazing zitten kijken. Ik weet waar ik volgend jaar ook naartoe wil. Mits het er dan is natuurlijk....:airforce:
 
Back
Top