Zuurstof

Pineize

New member
Heb zin om binnenkort eens een vluchtje te doen op 15.000ft.

Er zijn veel mogelijkheden op de markt om je te voorzien van zuurstof, maar vaak is het onmogelijk om gevulde cilinders onder druk te verzenden vanuit het buitenland.

Zijn er dealers in de lage landen die ok zijn qua prijs?
 
Heb zin om binnenkort eens een vluchtje te doen op 15.000ft.

Er zijn veel mogelijkheden op de markt om je te voorzien van zuurstof, maar vaak is het onmogelijk om gevulde cilinders onder druk te verzenden vanuit het buitenland.

Zijn er dealers in de lage landen die ok zijn qua prijs?

Neem contact op met de dichtsbijzijnde zweefvliegclub, 10 tegen 1 dat er daar een aantal mensen rondlopen die je direct kunnen helpen.
 
Daar vielen ze "uit de lucht"... alé, dus iedereen hier op het forum vliegt zo laag mogelijk? ;-)

Het kan iets te maken hebben met de klassa A airspace in Nederland. Alles boven 1500ft (Schiphol TMA) of 6500/9500ft (rest van Nederland). Welkom in de Lage Landen.. :yeehaa:
 
België is ook een "laag" land :-)

Wij hebben hier vanalles en nog wat (een zootje eigenlijk), maar vliegen op hoogte is perfect doenbaar en toegelaten.
 
Ik vlieg vaak met zuurstof, tot FL200.

Een O2 cylinder wordt leeg geleverd. Dan kan die gewoon verstuurd worden.
Ik heb mijn carbon cylinder (de CFFC-048) direct besteld bij Mountain High in de US.

Als je met zuurstof gaat vliegen heb je een oxymeter nodig om de zuurstofverzadiging in je bloed te monitoren.

Vliegen met zuurstof is iets voor IFR vliegers, omdat je VFR erg beperkt bent door de luchtruimindeling. Misschien dat je in Belgie een klaring krijgt voor boven FL100, maar in Frankrijk wordt VFR boven FL100 in de Paris Area niet toegestaan d.m.v. een permanente NOTAM. In NL kun je het ook vergeten.

Vullen van O2 doe ik bij een duikschool die gespecialiseerd is in "technisch" duiken.
 
Zuurstof bijvullen kan ook bij AIS op EHLE en op Teuge bij Stella maintenance.

Ik raad je meteen aan een O2D2 aan te schaffen. Scheelt je een hoop geld voor zuurstof en hervuillen, werkt met onderdruk sensor. pulse oximeter is een must.

Heb het spul ook gehad, maar nu doe ik FL300 zonder cilinder....

:D
 
Ik vlieg vaak met zuurstof, tot FL200.

Een O2 cylinder wordt leeg geleverd. Dan kan die gewoon verstuurd worden.
Ik heb mijn carbon cylinder (de CFFC-048) direct besteld bij Mountain High in de US.

Als je met zuurstof gaat vliegen heb je een oxymeter nodig om de zuurstofverzadiging in je bloed te monitoren.

Vliegen met zuurstof is iets voor IFR vliegers, omdat je VFR erg beperkt bent door de luchtruimindeling. Misschien dat je in Belgie een klaring krijgt voor boven FL100, maar in Frankrijk wordt VFR boven FL100 in de Paris Area niet toegestaan d.m.v. een permanente NOTAM. In NL kun je het ook vergeten.

Vullen van O2 doe ik bij een duikschool die gespecialiseerd is in "technisch" duiken.
Er zijn talloze gebieden, onder meer een flink deel van de Alphen waar je geheel legaal fors hoger kan, VFR.
 
Er zijn talloze gebieden, onder meer een flink deel van de Alphen waar je geheel legaal fors hoger kan, VFR.

Mijn punt is dat het VFR geen bruikbare tool is voor enroute weather avoidance omdat je (uitgezonderd van de Alpen) niet kunt plannen op O2 levels, omdat je dan in gecontroleerd luchtruim zit.

Ik ken geen enkele Nederlandse VFR vlieger die gebruik maakt van zuurstof voor enroute touring.

In de US is het een ander verhaal, waar je standaard VFR tot 18000ft mag komen.
 
Stella, of de rechtsopvolger daarvan op Teuge. Heb ook wel eens gebruik gemaakt van de diensten van Aviation Technics, ook op Teuge. Die worden goedkoper, naarmate je daar regelmatig vult, dat was destijds althans.
 
Nice to know, ik wist niet dat duikshops 100% kunnen leveren (is ook niet aan te raden onder water????)
 
Die 100% zuurstof is voor technisch duiken, met een rebreather. Dan wordt alleen de verbruikte zuurstof aangevuld in een soort reservoir en de uitgeademde CO2 wordt geabsorbeerd door sodalime.
 
Terug
Bovenaan