Gefeliciteerd! (viel het mee? Ik kan me herinneren dat je twijfelde om JAA te doen).
Ben in de eronderstelling dat je gelijk hebt i.z. extra examen (en 5 uur IR MEP DBO als ik het goed heb). Raar is wel dat die ristrictie op mijn brevet niet staat terwijl ik nooit MEP IR examen heb gedaan.
Ik ben je nog dank verschuldigd QED. Ik heb inderdaad lang getwijfeld, mede omdat iedereen om mij heen die een IR heeft, FAA heeft gedaan en men beweerde dat JAA theorie niet te doen zou zijn. Jij vertelde toen op airwork dat je, je JAA IR succesvol had afgerond, dat is zeker van invloed geweest op mijn beslissing. De enige mensen die ik toen kende met een JAA IR, waren de instructeurs van de vliegschool. De wetenschap dat het anderen ook lukt om dit naast een baan te doen, stelde gerust.
Heb toen gelijk maar ATPL theorie gedaan (scheelde niet veel volgens Orbit).
Het was wel even slikken toen 7 klappers, losse stensils en Jepp. student manual werden thuisbezorgd ! Bleeek inderdaad uiteindelijk reuze mee te vallen. Veel stof (vooral als het in de avonduren moet) maar zeker niet moeilijk. Ik heb uiteindelijk 10 maanden over de theorie gedaan en in de tussentijd op zaterdag IR praktijk lesssen genomen.
Het enige echt vervelende is dat het me in totaal vier weken vakantie heeft gekost (2x week Orbit en 2x week examen). Gelukkig heb ik een heel lieve echtgenote.
Ben nu lekker wat IFR aan het vliegen om wat ervaring op te doen, eind dit jaar wil ik beginnen met CPL praktijk.
Die vijf uur ME/IR minimum DBO klopt volgens mij, daarnaast 6 uur voor de class rating. Waarschijnlijk heb jij die restrictie niet, omdat je brevet is afgegeven toen er nog gewoon twee instrument ratings waren IR en MEI, inmiddels is er alleen nog IR (met dus eventueel een berking tot een bepaalde klasse).
Groet,
Leon.