Zijn er ook participaties in een Cirrus SR22

Wellicht is een SR22 wel goedkoper te verzekeren door de parachute? ...

Denk het niet, als je de parachute trekt is de kist total loss (dat wil zeggen het airframe, van de avionica zal misschien meer heelblijven dan bij een reguliere crash).
Heb zelf veel nagedacht over een eigen kist, maar na wat meer informatie verzameld te hebben (bedankt N2024 !) toch tot de conclusie gekomen dat het meer kost dan je denkt. Vooral als je een wat snellere kist wil. Bedenk dat je in de winter noch niet veel IFR kan (of je moet de allernieuwste cirrus SR22 kopen met approved deicing).
ik blijf voorlopig lekker huren.

Leon.
 
De groetjes

De groetjes

H I E R (PlasticPilot.net) nog een aardig stukje (m.n. punt 4, 5, 14 en 16) over Learning to fly the Cirrus SR-22.

Mailtje uit Duitsland:

One of your members (Great Balls of Fire) recently left a post in your forum with a link to my blog. I don't speak Dutch but I got the overall sense and wanted to say thank you. Please forward my best regards to your members,

Vincent, a.k.a. PlasticPilot


Bij deze.
 
Nou, dat is maar wat je goedkoop noemt:
1) MEP classrating halen.
2) MEI halen (heb nu alleen SE IR).

En dan de kist zelf:
Tweedehands wel voor een reratief redelijk bedrag (nog altijd 3-4 ton euro) op de kop te tikken, maar dan wel met twee dieselmotoren zonder enige garantie.

Een nieuwe of laten ombouwen naar de nieuwe moteren is natuurlijk ook een optie, alleen heb ik geen enkel vertrouwen in dieselmotoren in de GA. Natuurlijk, vlieg nu ook diesel maar zou niet hierin willen investeren, alle pogingen die ik ken (Thielert, SMA) zijn bepaald geen succes. Ik vind niet dat de twee motoren die nu sinds enkel maanden op de markt zijn (centurion 2.0 en die van Thielert zelf) genoeg vertrouwen wekken. Sterker nog een FAA certificering krijgen beide vooralsnog niet voor elkaar.

Nee Leon huurt voorlopig wel.
 
IR is tegenwoordig, net als vroeger, weer gewoon een losse rating niet apart gekoppeld aan type of class.

Maar je moet wel apart examen doen. Ik heb 1 augustus dit jaar mijn IR gehaald en heb op mijn brevet onder restrictions staan:
IR valid for single engine class ratings only.

Ook op het formulier van het examen moest worden aangegeven of het om een skilltest SE of ME instruments ging.

Als ik nu IR examen doe op een MEP kist, verdwijnt de restrictie, maar heb ik dus inderdaad maar 1 IR. Hou ik hem geldig op een SE, dan komt de restrictie weer terug. Hou ik hem geldig op een ME (of sim om het jaar) dan blijft het zo staan.

Als je nu dus een IR ME hebt (en geldig houdt) mag je dus ook SE IFR vligen maar omgedraaid niet. Als ik alleen VFR MEP examen doe, mag ik niet IFR vliegen met dat ding.

Groet,

Leon.
 
Duidelijk, die restricties had ik nog niet zien langskomen op brevetten van andere leden maar verklaart wat onduidelijkheid. Dank voor de uitleg, Leon!
 
Maar je moet wel apart examen doen. Ik heb 1 augustus dit jaar mijn IR gehaald en heb op mijn brevet onder restrictions staan:
IR valid for single engine class ratings only.


Gefeliciteerd! (viel het mee? Ik kan me herinneren dat je twijfelde om JAA te doen).

Ben in de eronderstelling dat je gelijk hebt i.z. extra examen (en 5 uur IR MEP DBO als ik het goed heb). Raar is wel dat die ristrictie op mijn brevet niet staat terwijl ik nooit MEP IR examen heb gedaan.


:offtopic:
Zag laats wel bij een (f)ATPLer staan: "IR Multi pilot only." Ook raar....
 
Gefeliciteerd! (viel het mee? Ik kan me herinneren dat je twijfelde om JAA te doen).

Ben in de eronderstelling dat je gelijk hebt i.z. extra examen (en 5 uur IR MEP DBO als ik het goed heb). Raar is wel dat die ristrictie op mijn brevet niet staat terwijl ik nooit MEP IR examen heb gedaan.

Ik ben je nog dank verschuldigd QED. Ik heb inderdaad lang getwijfeld, mede omdat iedereen om mij heen die een IR heeft, FAA heeft gedaan en men beweerde dat JAA theorie niet te doen zou zijn. Jij vertelde toen op airwork dat je, je JAA IR succesvol had afgerond, dat is zeker van invloed geweest op mijn beslissing. De enige mensen die ik toen kende met een JAA IR, waren de instructeurs van de vliegschool. De wetenschap dat het anderen ook lukt om dit naast een baan te doen, stelde gerust.
Heb toen gelijk maar ATPL theorie gedaan (scheelde niet veel volgens Orbit).
Het was wel even slikken toen 7 klappers, losse stensils en Jepp. student manual werden thuisbezorgd ! Bleeek inderdaad uiteindelijk reuze mee te vallen. Veel stof (vooral als het in de avonduren moet) maar zeker niet moeilijk. Ik heb uiteindelijk 10 maanden over de theorie gedaan en in de tussentijd op zaterdag IR praktijk lesssen genomen.
Het enige echt vervelende is dat het me in totaal vier weken vakantie heeft gekost (2x week Orbit en 2x week examen). Gelukkig heb ik een heel lieve echtgenote.
Ben nu lekker wat IFR aan het vliegen om wat ervaring op te doen, eind dit jaar wil ik beginnen met CPL praktijk.
Die vijf uur ME/IR minimum DBO klopt volgens mij, daarnaast 6 uur voor de class rating. Waarschijnlijk heb jij die restrictie niet, omdat je brevet is afgegeven toen er nog gewoon twee instrument ratings waren IR en MEI, inmiddels is er alleen nog IR (met dus eventueel een berking tot een bepaalde klasse).
Groet,

Leon.
 
Duidelijk, die restricties had ik nog niet zien langskomen op brevetten van andere leden maar verklaart wat onduidelijkheid. Dank voor de uitleg, Leon!

Je bent wel hardleers he, nosig. Dit heb ik je al twee keer proberen te vertellen. :biertje:
 
Het enige echt vervelende is dat het me in totaal vier weken vakantie heeft gekost (2x week Orbit en 2x week examen). Gelukkig heb ik een heel lieve echtgenote.
Ben nu lekker wat IFR aan het vliegen om wat ervaring op te doen, eind dit jaar wil ik beginnen met CPL praktijk.

Haha - ja dat heb je idd nodig (een lieve echtgenote) en gelukkig niet alleen voor het IR/atpl traject.

idd net zo goed om CPL meteen te doen. heb ik ook gedaan. (niet bijgewerkt in het airwork profiel: ik voel mij en ben nog altijd een lekker vrije prive & hobby piloot)
 
:offtopic:
Zag laats wel bij een (f)ATPLer staan: "IR Multi pilot only." Ook raar....

Als je tijdens je linecheck je IR geldig houdt komt dit er volgens mij op te staan, omdat je Single Pilot IR niet is verlengd. Vroeger zou dit dan ook betekenen dat het ME is (vliegen er SE MPA kisten rond?).
 
Als je tijdens je linecheck je IR geldig houdt komt dit er volgens mij op te staan, omdat je Single Pilot IR niet is verlengd. Vroeger zou dit dan ook betekenen dat het ME is (vliegen er SE MPA kisten rond?).

Je linecheck? Ik laat mijn IR (waar verder geen restricties bij staan) aftekenen na profcheck op sim, anders mag ik de E190 alleen VFR vliegen. Wel leuk op zich, maar zo lullig voor de baas als je weer afzegt als het minder dan 5 km is met een overcastje op 1200.
 
Terug
Bovenaan