Zie je nu wel Stella is de beste school!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Uiteraard helemaal met je eens Hector maar het idee is leuk laten we het daar op houden en ik heb redelijk wat open dagen meegemaakt hoor haha! Zoveel onzin gehoord dat ik nu serieus opzoek ben naar een opleiding in het buitenland(Lees Duitsland/Oostenrijk) . Waar je ook wss veel verkooppraatjes hoort maar het financiele plaatje liegt er niet om 40k minder is toch al gauw 100-200 euro misschien wel meer aan rente per maand die je niet hoeft te betalen.

Dat wil niet zeggen dat IK het een baan noem. Als je bij SunExpress wil vliegen , kun je beter rechtstreeks solliciteren , heb ik vernomen van Sierra Tango.

Waarbij ik kan bevestigen dat er Stella leerlingen zijn geweest die buiten Stella om (want ze zaten niet in het heilige vriendengroepje, of hadden een "turbo prop profiel") naar Sunny zijn gegaan.
Bij SunExpress hebben ze gewoon piloten nodig. Afspraak of niet, de Turken zijn gewoon geinteresseerd in elke piloot, zeker als je al een DLR heb vinden ze je interessant.

Resultaat: (heel) veel goedkopere typerating, een hoger maandsalaris en een vast contract.

Zo zie je maar hoe makkelijk je de spreekwoordelijke boot in gaat. :eek:

Dames en Heren.

Nu het Stella topic zich weer mag verheugen in toenemende belangstelling is het ook tijd even wat nuances aan te brengen.

Stella Aviation is een vliegschool zoals er meerdere zijn in Nederland en de manier waarop zij zich profileren naar de kandiaat vlieger is een keuze die het management van Stella maakt naar eigen gekozen doelstelling in de markt.
Iedere vliegschool doet dat op zijn of haar eigen manier en de manier waarop school A dat doet ten opzichte vann school B is aan de kandidaat vlieger te apprecieren of niet. “Caveat Emptor”, voor de Gymnasiasten.

Zolang de regelgevende instantie in Nederland, in dit geval , IVW, geen reden ziet beperkend op te treden naar de marketing en sales politiek van een bepaalde school is het ook niet voorbehouden aan Airwork deze funktie over te nemen.

Airwork is een een onafhankelijk platform waar informatieve uitwisseling en kennisoverdracht omtrent luchtvaart gerelateerde onderwerpen plaats kan vinden in een open omgeving met in acht neming van de normaal gebruikelijke fatsoensnormen en met respectvolle argumentatie naar elkaar en naar het onderwerp van de onderhavige discussie.

Het bestormen van de Bastille, gepaard met het optrommelen van eensgezinde lieden met spandoeken, pek, veren en rieken , om een voorlichtingsbijeenkomst van welke vliegschool dan ook argumentatief te bestrijden is op zijn minst naief te noemen en op zijn best opportuun.

Laten we dit vooropstellen. Als er misstanden aan de kaak gesteld moeten worden dan zal dat ook gebeuren. Echter. Met harde feiten onderbouwd. Hearsay, gevoelsmatige interpretaties en persoonlijke wraking, snijden geen hout zolang er geen controleerbare en verifieerbare vaststelling is van blatant onzorgvuldig ondernemerschap van een bepaalde vliegschool, of welk ander onderwerp dan ook.

Resumerend.
Commentaar op het reilen en zeilen van een welke entiteit ook, bijvoorbeeld een vliegschool, prima, mits onderbouwd met controleerbare feiten en ontdaan van persoonlijke misnoegens.
Als deelnemer aan Airwork heb je ook verantwoordelijkheden. Gooi die niet in onze schoot als een hete appel, schil hem eerst zelf en dan komt onze medewerking vanzelf wel.

Stella leerlingen. Wil je reageren, see above. Stella twitters, see above. Andere scholieren. Idem. If you follow the guidelines, Airwork is your oyster.

White out.

Hoge bomen vangen veel wind.....

Zolang de marketing-afdeling van "Europa's grootste vliegschool" overuren draait en slecht-geinformeerde scholiertjes weet over te halen tot het investeren van 110K, dan zullen zij ook de nodige kritiek ontvangen van dezen en genen. We kunnen het er denk ik over eens zijn dat er één Nederlandse vliegschool met vlag en wimpel bovenaan staat in deze commerciele pyramide....

De feiten/promotie die deze opleidingsfabriek zelf de wereld in brengt zijn enigszins dubieus. Vaak niet feitelijk onderuit te halen (soms zit er een kern van waarheid in), maar dan op zo'n manier gebruikt dat ik het bijna misleiding zou noemen (mijn mening...)

Er zijn inderdaad banen, maar zijn dat dezelfde banen die worden genoemd tijdens de voorlichting? Je kunt wel trots vertellen dat er Stella-studenten bij KLM vliegen, maar als je vervolgens aan komt zetten met een baan in Indonesië, dan is dat NIET hetzelfde.... Hetzelfde voor een baan als vlieg-instructeur op de eigen vliegschool is NIET het carriéreperspectief waarmee de studenten doorgaans geinteresseerd in zijn. Ook een baan-garantie is (mijn inziens) geen baan-garantie als er geen GARANTIE aan vast zit.... Misschien dat ze het juridisch leuk aankleden bij Stella, maar voor de gewone consument zou het misleidend kunnen overkomen.

Als Stella het zelf niet zo nauw neemt met de voorlichting (mijn mening), dan neem ik het niet zo nauw met mijn kritiek!

En IVW te betrekken is natuurlijk POEP! Want die gaan over de kwaliteit in een VRIJE COMMERCIËLE markt. Dus zolang Stella haar studenten een vliegbrevetje kan meegeven, zal IVW niet gaan mekkeren dat er teveel worden opgeleid (marktwerking?).

En zolang ik mijn mening als mening verkondig, ben ik volgens mij niet in overtreding en kunnen we de discussie gewoon doorzetten op Airwork (roddelforum toch?)

Sorry Diana, ik kan de reactie van Mr. White begrijpen, maar ik denk dat de teugels iets te strak worden aangetrokken op dit moment... Heeft Stella toevallig een belletje gepleegd ofzo omdat ze geen grip hebben op de roddels/verhalen die studenten/geïnteresseerden onderling met elkaar delen op dit forum? Elk commercieel bedrijf weet dat mond-op-mond reclame onderdeel is van positieve/negatieve berichtgeving van zijn/haar product. Tja, als die dan negatief uitvallen kun je maar beter niet van een ivoren toren gaan blazen.....

Hallo mr white, met alle respect, maar ik begrijp uw "ingrijpen" niet helemaal in dit geval.

Als er misstanden aan de kaak gesteld moeten worden dan zal dat ook gebeuren. Echter. Met harde feiten onderbouwd.

Volgens mij is martijn 737 een oud stella leerling en geeft ie duidelijk aan hoe de vork in de steel zit bij stella. Vervolgens wordt daar hier door meerdere mensen over gediscuseerd.

Als je ieder bericht op feiten zou moeten controleren, dan kun geen anoniem forum opereren. Ik denk dus dat er bij onwaarheden vanzelf mensen aan de bel trekken in de discussie. Dit is vaak genoeg gebeurd waarin mensen die onwaarheden hebben beweerd, gecorrigeerd zijn, of hun vergissing hebben toegegeven. Ik denk dat dat juist de kracht van een anoniem forum is.

Misschien moeten de adverteerders anders dan ook maar eens met hun "harde feiten" in hun advertenties worden geconfronteerd voordat ze deze daadwerkelijk een advertentie mogen plaatsen.

Ben het overigens wel met je eens dat een oproep tot een massaal offensief tegen een vliegschool onzin is, maar een beetje tegengas maar er naar mijn idee best worden gegeven.

Dames en Heren.

tekst

White out.

Met alle respect, maar als Stella op deze manier mensen voorliegt over de zogezegde fantastische toekomst die ze zullen hebben als piloot, dan is het toch maar normaal dat er hier op gereageerd wordt.
Of mogen we ook niemand meer beschermen tegen de schandalige praktijken van dit soort bedrijven.
Ik vind althans van wel. Wat Stella (en sommige andere vliegscholen) doen is een droom verkopen aan mensen die dit uiteindelijk nooit gaan kunnen realiseren en waarvan met alle respect de helft ook niet eens bekwaam is om ons beroep uit te oefenen.
Als u enkel en alleen harde feiten wilt (die trouwens al meermaals zijn voorgelegd), dan maakt u er hier maar een rechtbank van. Zolang dit een forum is, zullen collega lijnpiloten hun professionele visie op dit soort praktijken blijven geven.

Met vriendelijke groeten

Wat een bedragen!!!

Wat een bedragen!!!

150.000 EUR voor een vliegopleiding......mensen toch!!!??

Ik zou geen oog dicht doen als ik na een 3 jarige opleiding 150.000 EUR schuld had. Zeker als je daarna gemiddeld nog 1-2 jaar nodig hebt om een baan te vinden, als je geluk hebt want de rente tikt door.....

Met de huidige startsalarissen betaal je aardig wat jaaaaaaartjes om een dergelijke lening terug te betalen.

Ik zou zeggen ga eens shoppen. Zo duur hoeft het echt niet. Buiten NL kun je zelfs voor 60.000- max 75.000EUR een opleiding doen. Al deze scholen doen niets voor niets een groot gedeelte van hun opleiding in het buitenland....Niet alleen het weer speelt daar een rol in........Het is GOEDKOPER!!!!

Alles wat een school als Stella, EPST, CAE etc aanbied kun je ZELF ook regelen.

Mijn verhaal:
Ik ben in 2001, een maand na 11 september, begonnen bij de 'goede' oude IAC, inmiddels failliet.
Ook al die beloftes aangehoord: Garantiefonds, vergrijzing, connecties, etc...
Maar school mooi failliet. Heel veel leerlingen zijn een hoop geld verloren en bij mijn weten heeft een enkeling nooit meer zijn papieren gehaald.
Uiteindelijk heeft de toenmalige Stella de leerlingen overgenomen.

Mijn vader vond het onzinnig om IAC in 1 keer te betalen en ik betaalde dus in gedeeltes. Hierdoor was de schade voor mij zeer beperkt na het faillesement van IAC.
Ik koos om niet naar Stella te gaan, vond het veel te duur. Heb alles na het faillesement van IAC op eigen houtje gedaan. Daardoor was ik veel sneller klaar(Bijna een jaar sneller) met me opleiding en uiteindelijk voor de helft goedkoper.

Nu vraagt waarschijnlijk iedereen zich af wat ik heb betaald voor me opleiding en of ik een baan heb ...........:confused:

Mijn opleiding heeft mij destijds circa 65.000 EUR gekost. Had waarschijnlijk nog minder gekost als ik niet voor IAC had gekozen en alles op eigen houtje had gedaan. Maar ja dat is achteraf lullen.........

Yep, had 1 maand na me opleiding een baan. Helaas niet bij een airliner.
Anderhalf jaar rondvluchtjes en para's vliegen op die mooie eiland Texel. Uiteindelijk 3 jaar voor de NATO in Bosnie en pas daarna mijn eerste airline job.
Inmiddels captain op een mooie zakenjet.

Het is inderdaad veel makkelijker om een sloot geld bij een grote school te dumpen, dan zelf te zoeken.
Als je ondanks alle negatieve verhalen toch piloot wil worden bedenk dat het ook anders kan.
Er zijn veel meer collega's die het op eigen houtje hebben gedaan en nu een prima baan hebben.

Onze tip : Betaal je niet scheel aan loze beloftes.

Laatst bewerkt:
Kleine nuancering met rente mee komen de meeste opleidingen op 150.000 euro wat niet uitsluit dat het nog steeds heel veel geld is. Wat je niet snel terugverdient als je een baan vind.

Hier een berekening wat het kost als je het bijv, zelf in de VS zou doen. (het lijkt mij een redelijk realistisch kostenplaatje)

- FAA Private Pilots License (Part 141 Course)
4 weeks --- 35 hours $7,130.00

- Structured Time Building C172 (een C152 kost je circa $3000 dollar minder)
8 weeks --- 100 hours $12500.00

- JAA - ATPL Groundschool Full Time
30 weeks --- $6,495.00

- JAA Instrument Rating in NL (35 hours sim + 15 hrs C172)
4 weeks 50 hours --- €10,000.00

- JAA Commercial Pilots License
3 weeks 15 hours ---- $3,875.00

- JAA Multi-Engine Class Rating
2 weeks 7 hours ---- $3,106.00

-Multi Crew Co-operation Course
2 weeks 20 hours ----$4,500.00

Total ($ 37,606 : 1.389 = € 27074)
53 weeks 227 hours --- € 37074

Verblijf VS, tickets, boeken (JAA ATPL boeken, als je goed zoekt op het internet gratis), zakgeld, eetgeld, etc.......... zeg voor1 jaar 30.000 EUR (kun je zo gek maken als je wil, ligt aan jezelf)

Totaal kosten 30.000 + 37074 = 67074 EUR

Stella 110.000 EUR (enkel opleiding) (plus dat het een jaar langer duurt, wat ook geld kost)
Scheelt je ongeveer 43000.

Geef mij die 110.000 EUR maar dan krijg je nog een Typerating naar keuze + base check. Als je vandaag beslist nog 100 uur line training.
lol.......Ik begin dit spelletje redelijk te snappen.....
Airwork admin wat kost een advertentie? Ik zie $$$$$$

Laatst bewerkt:
In Nederland kan je hem modulair ook al voor 60.000 eutjes doen bij singles en twins op EHLE

yep, kan ook. Maar de kosten die ik in de VS schets zijn all-inclusief. (levensonderhoud inbegrepen)
Ik vermoed dat dat niet het geval is bij single and twins.

Na een jaartje VS is die Language Proficiency Check ook een appeltje eitje.
Een jaartje buitenland kan ook geen kwaad voor je vorming

Ik vermoed alleen dat een lening krijgen voor een opleiding in NL wat makkelijker is

Boys,

Ik wil jullie luchtbel niet kapotprikken, maar als je na je opleiding in NL gaat wonen/werken dan heb je natuurlijk een belastingvoordeel en krijg je ineens 30% - 40% retour van die aardige belastingdienst. Deze regeling is natuurlijk van toepassing voor degene die in Nederland belastingplichtig blijven (omdat ze er wonen..) en in Nederland (of aanliggende landen) hun brood verdienen. Niet overal zijn deze regelingen van toepassing.....

Helaas is bovenstaand scenario niet voor iedereen van toepassing, waardoor niet iedereen van deze regeling gebruik kan maken en er uiteindelijk een groep is die elke geinvesteerde euro zelf moet terugbetalen aan de bank. Dan kan je wel trots zijn op je 'goedkopere' omweg, maar als je daardoor niet mag aankloppen bij een aantal NL'se maatschappijen, dan is de kans dat je uiteindelijk in NL kan gaan wonen natuurrlijk een stuk kleiner....

Ikzelf heb de KLS gedaan en ben mij bewust dat het misschien wel de duurste vliegopleiding ter wereld is (118K). Maar na indiensttreding bij de KLM krijg je een vergoeding van ongeveer 13K retour (als bijdrage voor de uitgebreidere/duurdere Bridgecourse/MCC) dus dan blijft er nog ongeveer 105K over. Als we even de rentelasten niet meerekenen maar wel de bonus van de belastingdienst meerekenen, dan zal ik uiteindelijk ongeveer netto 65/70K betalen voor mijn vliegopleiding. Dit scenario is natuurlijk alleen van toepassing voor degene die na de KLS doorstromen naar de KLM, maar dat is het overgrote deel van de opleiding (85%/90%). Verder prima regelingen zoals het dragen van de rentelast tussen 1 en 5 jaar na de opleiding en kwijtschelding van de schuld als je de opleiding niet kunt afmaken buiten jouw toedoen.

Wat ik wil zeggen is, dat we appels met peren vergelijken. Natuurlijk gaat het er uiteindelijk om waar je een baan vindt, maar via bepaalde opleidingen kunnen 'dure' wegen uiteindelijk toch financieel aantrekkelijk zijn.

Ik zie dat bijv. Transavia ook niet genoegen neemt met een modulaire opleiding. Maar alleen met:
* EPST
* KLS
* Martinair vliegschool
* CAE
* Stella
* DFA

Zolang de regelgevende instantie in Nederland, in dit geval , IVW, geen reden ziet beperkend op te treden naar de marketing en sales politiek van een bepaalde school is het ook niet voorbehouden aan Airwork.Nl deze funktie over te nemen.

Ik ben het er volledig mee eens dat het bestormen van een open dag uit den boze is en we ook rekening moeten houden met de verantwoordelijkheid van AW. Laten we dit voorop stellen.

Daarentegen wil ik graag even reageren op de bovenstaande opmerking, welke ik zeer merkwaardig te noemen vind voor iemand die luchtvaartgerelateerd is. (sorry, geen persoonlijke aanval hoor.)

Echter weet iedereen dat IVW afd. Luchtvaart op geen enkel punt wat mag zeggen over marketing & sales. Dit is gewoon niet hun terrein.
Hun terrein is veiligheid en kwaliteit in de Luchtvaart.

Zij hebben al openlijk in de media hun mening uitgesproken welke resumerend op het volgende neer komt: ze vinden het heel erg jammer dat Stella maar piloten op een dode markt blijft pompen, maar mogen daar niets aan doen. Daarnaast bekijken ze wel andere methoden om het aan te kunnen pakken, maar dit heeft tijd nodig. Zij hopen dat Stella en andere scholen het probleem willen inzien en het aantal studenten wilt verlagen.
Dit doen sommige dan ook, maar Stella neemt daarom juist nog meer aan, want er blijven geinteresseerden over. (rekensom: KLS gaat van 150 naar 60 studenten, dus kan Stella er weer 90 extra aannemen.)

Daarnaast zijn al mijn argumenten toch duidelijk op feiten gebasseerd.

Het zou me daarom ook niets verbazen als Stella een belletje naar AW heeft gepleegd. Hier staan ze immers bij vele (vooral studenten) bekend om: kunnen ze de zaak niet controleren, dan gaan ze maar manipuleren of intimideren.

Laatst bewerkt:
Yep, er zijn meerdere wegen.

Als je doel NL en KLM is.....idd klm luchtvaartschool is waarschijnlijk de enige manier om daar binnen te komen.

Je kunt al je eieren (geld) op de KLM zetten en hopen dat je daar of in NL een baan krijgt. Ik ken 2 collega's die ook KLM en werken in NL als doel hadden, mooi niet aangenomen. Allebei een studieschuld van schrik niet meer dan 160.000 EUR. Hebben intussen wel een baan (in het buitenland) maar zitten nog wel met een studieschuld. Dan heb je weinig aan de belastingdienst en je veel te dure opleiding.

(off topic)

Belasting is een heel ander topic!! Leuk en aardig om in NL te wonen en belasting terug te krijgen.
Maar wat heeft het voor zin als je in een veel te dure huis woont, te dure auto rijdt, de helft van je salaris juist aan die zelfde belastingdienst betaald.

Je kunt het al raden ik woon niet in NL. :) Woon mooi wel in een villa (waar je in NL al gauw 2x teveel voor betaald) Verdien Netto meer dan een captain bij klm met 20 dienst jaren. En belangrijkste......sta elke dag niet dik een uur in de file....

Begrijp me niet verkeerd ik zeg dit niet om op te scheppen, maar KLM en wonen in NL kan me gestolen worden. Maar dat ben ik... :biertje:

Yep, er zijn meerdere wegen.

Als je doel NL en KLM is.....idd klm luchtvaartschool is waarschijnlijk de enige manier om daar binnen te komen.

Je kunt al je eieren (geld) op de KLM zetten en hopen dat je daar of in NL een baan krijgt. Ik ken 2 collega's die ook KLM en werken in NL als doel hadden, mooi niet aangenomen. Allebei een studieschuld van schrik niet meer dan 160.000 EUR. Hebben intussen wel een baan (in het buitenland) maar zitten nog wel met een studieschuld. Dan heb je weinig aan de belastingdienst en je veel te dure opleiding.

(off topic)

Belasting is een heel ander topic!! Leuk en aardig om in NL te wonen en belasting terug te krijgen.
Maar wat heeft het voor zin als je in een veel te dure huis woont, te dure auto rijdt, de helft van je salaris juist aan die zelfde belastingdienst betaald.

Je kunt het al raden ik woon niet in NL. :) Woon mooi wel in een villa (waar je in NL al gauw 2x teveel voor betaald) Verdien Netto meer dan een captain bij klm met 20 dienst jaren. En belangrijkste......sta elke dag niet dik een uur in de file....

Begrijp me niet verkeerd ik zeg dit niet om op te scheppen, maar KLM en wonen in NL kan me gestolen worden. Maar dat ben ik... :biertje:

Zo gehecht ben ik nu ook weer niet aan NL! Any openings soon? :D

En waar heb jij je opleiding gevolgd?

initieel IAC, maar ging failliet.

Opleiding in de VS gedaan FAA

JAA ATPL theorie CAE hoofddorp
JAA CPL (15 uur) en JAA IR (25 uur) bij vliegschool 16hoven (bestaat geloof ik niet meer.

Yep, zoeken nog mensen. Alleen moet je wel een Turkse nationaliteit hebben.

Laatst bewerkt:
Zo gehecht ben ik nu ook weer niet aan NL! Any openings soon? :D

En waar heb jij je opleiding gevolgd?

Lezen PH FLY.

Dervis heeft zn opleiding bij IAC gedaan. Vervolgens IAC failliet, maar pa was verstandig , en heeft niet hele opleiding in 1 keer betaald en daardoor schade beperkt gebleven.

Kon dus alsnog eventueel bij Stella Afmaken. Niet gedaan, maar via andere weg.

Nu dik salaris, bij ik gok een Netjets. Mooi huisje. Gok een mooie stewardess:biertje:. Gok een dikke auto, waar hij niet krom voor hoeft te liggen, en ik gok een mooie TAG HEUER horloge om zn pols, waar ook hij hiervoor niet krom hoeft te liggen. :haha:
En inmiddels al van zn studieschuld af is, omdat hij niet zo een achterlijk dure opleiding in NL heeft gedaan.

Ik zet ook mn eieren niet op de NL markt. Hoe klein is deze. En deze zit de komende jaren Potdicht.

Geeft mij maar de Duitse of de Oostenrijkse.

Dat wanneer ik in NL mn opleiding heb gedaan en na mn opleiding ik niet bij een mooie goedbetalende Airline kom in NL gewoon mn kop nog boven water kan houden , en al snel mn schuld kan aflossen,doordat mn rentelast niet zo hoog is als die van de gasten die na het einde van hun opleiding een studieschuld hebben van 165K+.

Ook dan kan dat belastingvoordeel mij gestolen worden, als ik dan in worst case scenario bij Austrian Airlines terecht komt bijvoorbeeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan