Windinvloed op best no-power-glidespeed

In de praktijk... ??? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog nooit heb gebruikt bij het Cessna vliegen.

:confused:En dat is nu juist het probleem! Allemaal cum laude afgestudeerd waarschijnlijk, theorie tot op de laatste punt en komma in het hoofd gestampt, maar nu de praktijk .... En nog wel gewoon in zo'n klein vliegtuig; wat nou als je heel erg veel wind tegen hebt? Bijvoorbeeld zoveel wind dat die gelijk is aan best glide speed. Theoretisch (:)) hang je dan toch eigenlijk stil in de lucht (althans, groundspeed nul) en zou je 'm zo neer kunnen zetten. Moet je nu dus afwijken van die best glide speed en dus sneller vliegen om vooruit te komen om 'm daar neer te zetten waar je 'm graag wil hebben?

Tja, Wutang op ons zweefvliegveld heb ik een instructeur de (nogal harde) wind zien uittesten wat serieus leidde tot een grondsnelheid van 0! Hij vloog om en nabij de minimum sink snelheid en dan kan dat echt in een zwever.

En vrees niet, hij heeft het toch echt overleeft... Hij deed dit ongeveer halverwege downwind en is met gewoon een vrij hoge landingssnelheid geland!

Ik denk trouwens wel dat als je echt een hoop hoogte hebt in je cessna (een paar kilometer bijvoorbeeld) en je motor kapt ermee, het wel degelijk van belang is om te gaan rekenen met die snelheden die daarvoor zijn genoteerd staan! In Duitsland heb je dan lijkt me nog wel een goede kans om een vliegveld te bereiken!

Leuk; al die meningen en toevoegingen. Afgelopen weekend is het niet gelukt om de praktijk testen met glide speed uit te voeren. Met een wolkenbasis van 800ft leek het ons niet geschikt om te gaan expirimenteren met de snelheden. Over 1,5 week gaan we weer een poging wagen en zal ik proberen een grafiek te maken met de effecten zoals die in de praktijk gemeten.

precies!

speed_polar3.gif

De zweefvlieg theorie lijkt me ook logisch gezien je uitgaat van een zero thrust situatie bij een motorstoring. Aan de andere kant kan de winst qua afstand wel eens tegenvallen t.o.v. de toename in vertical speed. Je hebt immers geen 22 meter spanwijdte op je 172 maar wel een zware motor en een prop. die voor Drag zorgt :wegkwijt:

Verder werd nog voor de landing opgemerkt om een hogere snelheid dan normaal aan te houden (bijv 10 kts bij cessna). Volgens mij was één van de redenen hiervoor ook om voor de windgradient te compenseren. Je airspeed kan er anders onverwacht snel uitlopen naarmate je dichter bij de grond komt. (moet ook weer effe diep graven in mijn geheugen). Niks zo vervelend als een stall op short final als je al een emergency landing moet maken :haha:

Uiteindelijk denk ik dat de kern van het verhaal is geen veld te kiezen wat misschien net buiten je bereik ligt bij harde wind wanneer je netjes je Vy vliegt :radar:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan