Wie/Waar?: MCC + Type rating + Line training

Bij dat Farnair programma kan gewoon iedereen meedoen. Je koopt een aantal uren in en krijgt vervolgens een vergoeding van 2000 euro p.m (Weet niet of dit bruto of netto is).
Er is dus niets exclusiefs aan, gewoon rechtstreeks contact opnemen met Farnair ipv via een broker.
Ik vraag me af of de gemiddelde student wel met 2000 euro kan rondkomen na aftrek van alle rentelasten/huur/voedsel etc.

Het ergste van dit soort programma's is dat er zoveel mensen voor betalen. Ik snap dat mensen wanhopig zijn, maar om je nou nog verder in de schulden te storten met 'uitzicht' op een baan i.p.v. garantie ?
 
Accumulator. Ik had het heel graag anders zien verlopen! Het liefst had ik niks betaald en werd ik betaald voor het studeren, eigenlijk had ik het zo willen zien zonder te studeren en gewoon het papiertje in me hand gekregen te hebben.

Ik heb hard gewerkt op de vliegschool, mijn weekenden zat ik in de bibliotheek te studeren. Ik heb alles direct mogen halen, maar dat hielp me niet aan de baan. De opleiding had ik het liefst in het buitenland gedaan zodat het 'goedkoper'(helft van de prijs) zou zijn. Helaas krijgt het meerendeel de financiering niet rodn omdat er geen enkel garantiefonds is.

Vroeguh was het beter inderdaad! En de markt is allang veranderd de maatschappijen zien dat ze geld kunnen vragen voor een type rating en dat ze bonden kunnen vragen (zelfs voor grote bedrijven zoals Aer Lingus en Qatar) Zelfs al heb je je type op zak! De markt is al veranderd een hele poos terug.

En inderdaad ik heb betaald voor de type EN voor de lijntraining. Maar lach wel in me handje nu omdat ik een baan heb. De rest van mijn klas/school is werkloos en mag de vliegtuigen schoonmaken.

Nogmaals ik had het graag anders gezien en niet betaald, maar die kansen zijn tegenwoordig gering!
 
En inderdaad ik heb betaald voor de type EN voor de lijntraining. Maar lach wel in me handje nu omdat ik een baan heb. De rest van mijn klas/school is werkloos en mag de vliegtuigen schoonmaken.

Je niveau als collega kan ik even snel bepalen:

- Je lacht met je medestudenten die werkloos zijn, wat daar grappig aan is begrijp ik niet goed. (Geen empathie)

- Je vind jezelf beter omdat je zo dom was een gigantisch financieel risico te nemen, en dat het toevallig goed heeft uitgepakt. (Een gebrek aan zelfreflectie...)

- Ik begrijp dat vliegtuigen schoonmaken je te min is. (hoge eigen dunk)

- Je hebt een baan, omdat je betaald heb voor een rating en line training met hoge risico's. De enige reden dat je nu vliegt is niet omdat je de kwaliteiten had, maar omdat je het geld had, en zo dom was om het risico te nemen. Mensen als jij zien sommige bedrijven graag komen. (oportunistisch, niet ethisch en een teveel aan geld)

De sector bedankt je om onze voorwaarden nog verder uit te hollen.

Ik vind in je verhaal niets om mee te lachen, enkel dat je de sociale voorwaarden van je mede FO's compleet kapot maakt, en het nog niet beseft ook.
Ik hoop dat je andere dingen hebt om trots op te zijn, want de manier waarop je je carrière bent gestart is iets om je diep te schamen.
 
Accumulator. Ik had het heel graag anders zien verlopen! Het liefst had ik niks betaald en werd ik betaald voor het studeren, eigenlijk had ik het zo willen zien zonder te studeren en gewoon het papiertje in me hand gekregen te hebben.

Ik heb hard gewerkt op de vliegschool, mijn weekenden zat ik in de bibliotheek te studeren. Ik heb alles direct mogen halen, maar dat hielp me niet aan de baan. De opleiding had ik het liefst in het buitenland gedaan zodat het 'goedkoper'(helft van de prijs) zou zijn. Helaas krijgt het meerendeel de financiering niet rodn omdat er geen enkel garantiefonds is.

Vroeguh was het beter inderdaad! En de markt is allang veranderd de maatschappijen zien dat ze geld kunnen vragen voor een type rating en dat ze bonden kunnen vragen (zelfs voor grote bedrijven zoals Aer Lingus en Qatar) Zelfs al heb je je type op zak! De markt is al veranderd een hele poos terug.

En inderdaad ik heb betaald voor de type EN voor de lijntraining. Maar lach wel in me handje nu omdat ik een baan heb. De rest van mijn klas/school is werkloos en mag de vliegtuigen schoonmaken.

Nogmaals ik had het graag anders gezien en niet betaald, maar die kansen zijn tegenwoordig gering!

Ook ik was klaar met mijn opleiding ten tijde van de crisis. (Eind 2008) En ja, ook ik heb mijn ATPL betaald, en ook een typerating. Maar dat laatste wel pas NADAT ik een bijpassend contract had.. Geen haar op mijn hoofd die ook maar aan Eaglejet, FARNAIR, AirCrewCenter, Firma List & Bedrog, Vrek & Drek Air, en andere oplichters hebben gedacht.

Om te gaan betalen voor lijntraining is echt belachelijk, en je holt inderdaad de voorwaarden nog verder uit. Om bovendien om je werkloze klasgenoten te lachen is op zijn minst smaakloos, als het al niet arrogant is. Je hebt erg veel geluk gehad om op deze manier je start te maken, had in een nog grotere schuld kunnen resulteren. Zodra iedereen dit gaat doen, zijn er maar enkelen die heel hard lachen: De uitbuitende airlines, en bedrijven als AirCrew Center.

Mvg
 
Die hele opleidingsmarkt begint op een pyramide-spel te lijken! Steeds meer in jezelf investeren omdat je dan blijkbaar meer waard bent in de markt.... En ondertussen een vliegschool die z'n studenten mooi als instructeur kan inzetten om zo nog meer studenten te kunnen opleiden. Of een Aircrew Training Center die 'goedbedoeld' je aanmoedigt om één van hun trainingspakketten te nemen omdat je daar beter van wordt...

En nu? Denk dat die 700 NL'se jongens en meiden die elk jaar klaar zijn met de vliegopleiding maar al te graag bij een fatsoenlijke werkgever aan de slag willen met goed inkomen (om de schuld terug te betalen) en met prima arbeidsvoorwaarden zodat je nog kunt leven naast je werkzaamheden. Maar ja, als starter neem je natuurlijk genoegen met een baan in Azie voor een tijdje zodat je daarna alsnog naar Europa kunt verkassen naar een goede baan. En omdat je zo desperate bent neem je natuurlijk ook voor lief dat je toekomstige werkgever je financieel uitbuit en dat ze vergeten zijn om je arbeidsvoorwaarden mee te geven.

Maar hoe lang kan dat goed blijven gaan? Er is geen ruimte voor 700 NL'se jongens en meiden bij Europese bedrijven met goede arbeidsvoorwaarden. Ook in andere landen zijn mensen op zoek naar een baan dus je zult het moeten doen met structureel minder (goede) banen dan dat er mensen beschikbaar zijn. En dus kun je wel hopen dat je na je vlieguurtjes 'interessanter' bent, maar besef maar eens dat een deel van jullie NOOIT een gezonde baan gaat krijgen. Klinkt hard, maar blijkbaar niet tot iedereen doorgedrongen.
 
Heren bedankt! Jullie kennen me precies, helmaal correct. Ik lach mijn klasgenoten uit vind schoonmaken te min en ben ontzettend rijk. Verder heb ik de markt kapot gemaakt, en heb ik me rug aan alle collega laten zien. Top!

Wanneer jullie mij echt kennen mogen jullie mij uitmaken voor alles en nog wat tot dan graag vooroordelen thuis laten! En als jullie zover zijn kan ik best in discussie gaan en uitleggen hoe ik in elkaar steek.
 
En inderdaad ik heb betaald voor de type EN voor de lijntraining. Maar lach wel in me handje nu omdat ik een baan heb. De rest van mijn klas/school is werkloos en mag de vliegtuigen schoonmaken.

Hoi Sammetje,

We gaan af op je eigen woorden..... Je klasgenoten mogen de vliegtuigen schoonmaken, en jij lacht in je handje. Wat moeten we daar anders van maken? Daarnaast blijft het een feit, als iedereen dit gaat doen, dit de standaard wordt. Dan zijn er geen 1000'en AI's werkeloos, maar 1000'en AI's met een TR en 300 uur ervaring op een jet.

Gevolg; geen verbeterde baankansen, maar wel een nog hogere studieschuld!
 
Ik lach in me handje dat in de baan heb! En nog steeds draai ik me nek om voor in ieder geval een klasgenoot om te proberen iets voor hem te vinden. Zelf heb ik jaren schoongemaakt en tal van andere baantjes gehad om mezelf te onderhouden, dus rijk ben ik ook totaal niet! Dus vanuit mijn tekst heb je een totaal verkeerd beeld geschetst. Iemand kan je niet beoordelen op een stukje tekst! En ik mocht bij het bedrijf blijven omdat mijn performance goed was. Ze waren erg blij met de manier waarop ik ben opgeleid in NL. 2 andere jongens mochten vertrekken omdat ze niet goed genoeg waren. Dus ook na de lijntraining word je beoordeelt op je kennis en performance eerder dan op je uren en/of centen.

En de markt is allang kapot! De bedrijven die alles voor je betalen kan je op een handje tellen en toen ik klaar was met de studie was er geen enkel bedrijf die aannam...
 
"It's the economy, stupid" was a phrase in American politics widely used during Bill Clinton's successful 1992 presidential campaign against George H. W. Bush. For a time, Bush was considered unbeatable because of foreign policy developments such as the end of the Cold War and the Persian Gulf War. The phrase, made popular by Clinton campaign strategist James Carville, refers to the notion that Clinton was a better choice because Bush had not adequately addressed the economy, which had recently undergone a recession.
From Wikipedia, the free encyclopedia

Het is allemaal een kwestie van vraag en aanbod. Niets meer niets minder. Het is ook een piramide spel, maar dan wel een spel wat heel veel knikkers kost. Het is lood om oud ijzer of je het van beneden(leerling) naar boven (baan met type rating) of omgekeerd bekijkt. Toekomstige leerlingen kijken goed om zich heem en zijn op zoek naar de meest geschikte opleiders. Sommigen gaan voor kwaliteit, anderen zijn grotendeels door de prijs gedreven. Vele kwaliteitsscholen als KLS, EPST en NLS hebben een constante stroom van vliegers die de weg vrij gemakkelijk naar de luchtvaartmaatschappijen weten te vinden. Over het algemeen zijn deze drie scholen ook de duurste op de markt. Vliegers die geslaagd zijn bij de andere (vaak goedkopere) scholen hebben aantoonbaar veel meer moeite om een baan te vinden. De vliegers van deze scholen moeten dus meer moeite doen om goed in de markt te liggen en daar spelen anderen weer op in.

Er is geen pilot recruter in de wereld die op zoek is naar vliegers, want bij allen zit de spreekwoordelijke kaartenbak overvol. Mijn tip aan iedereen die zit te wachten is: vergroot je markt waarde. Dat kan door een (dure) type en line training te kopen, instructeur te worden bij een vliegschool of naar de honderden kleine bedrijfjes te gaan en daar voor een appel en een ei te vliegen.

Hoe dan ook: je moet investeren. Mooier kan ik het niet maken.
 
Don't try to catch a falling knife!

Don't try to catch a falling knife!

Er is geen pilot recruter in de wereld die op zoek is naar vliegers, want bij allen zit de spreekwoordelijke kaartenbak overvol. Mijn tip aan iedereen die zit te wachten is: vergroot je markt waarde. Dat kan door een (dure) type en line training te kopen, instructeur te worden bij een vliegschool of naar de honderden kleine bedrijfjes te gaan en daar voor een appel en een ei te vliegen.

Hoe dan ook: je moet investeren. Mooier kan ik het niet maken.
Tja, da's natuurlijk makkelijk gezegd door een "KLuvlieger" die zijn opleiding en ervaring grotendeels cadeau gekregen heeft van de Nederlandse belastingbetaler, en die vervolgens dankzij die ervaring heeft kunnen overstappen naar de burgerluchtvaart (lemme guess: KLM?) waar hij van zijn werkgever ook eens eens een gratis Boeing, Fokker en Airbus type rating gekregen heeft. Dat geld wat jij hebt moeten 'investeren' om je brevet van een militair naar een civiel om te zetten is peanuts vergeleken met de enorme bedragen die men tegenwoordig moet ophoesten. Om van de risico's en carrièremogelijkheden nog maar te zwijgen... :rolleyes:

Het carrièrepad Klu --> KLM is echter zo goed als afgesloten voor iemand die geen KLS/NLS of KLu in zijn/haar CV heeft staan. Catch 22 voor de piloten die nu wanhopig type ratings en ervaring kopen omdat niemand ze wil, of omdat nergens anders naar toe kunnen vanwege hun 'verkeerde' vooropleiding. Het gros van de piloten zonder de juiste vliegschool in hun CV zullen, enkele uitzonderingen daargelaten, vrijwel hun hele carrière vast blijven zitten in de onderste en grootste laag van de carrièrepiramide, in de low cost sector met geringere betaling en met toenemende kosten waarvoor de werknemer mag opdraaien zoals medicals, type ratings, prof checks, uniform, en waar men elkaar continue de wind uit de zeilen probeert te nemen in de race voor een baan door het accepteren van steeds lagere arbeidsvoorwaarden.

Zoals ieder piramidespel (= gokverslaving!) moet men juist weten wanneer het tijd is om op te houden met gokken en zich nog dieper in de schulden steken met het kopen van type ratings en/of ervaringsuren. Op een gegeven moment moet men wakker worden en zich gaan realiseren dat die pot met goud aan het einde van een regenboog (een baan bij een major) niet meer in bereik is met de verkeerde vooropleiding, ongeacht hoeveel 'men in zichzelf investeert.'

Sterker nog, men moet zich realiseren dat men zich het leven wat wel nog binnen bereik ligt, in toenemende mate moeilijker maakt door de torenhoge schulden- en rentelast in vergelijking tot het salaris en arbeidsvoorwaarden.
 
Tja, da's natuurlijk makkelijk gezegd door een "KLuvlieger" die zijn opleiding en ervaring grotendeels cadeau gekregen heeft van de Nederlandse belastingbetaler, en die vervolgens dankzij die ervaring heeft kunnen overstappen naar de burgerluchtvaart (lemme guess: KLM?) waar hij van zijn werkgever ook eens eens een gratis Boeing, Fokker en Airbus type rating gekregen heeft. Dat geld wat jij hebt moeten 'investeren' om je brevet van een militair naar een civiel om te zetten is peanuts vergeleken met de enorme bedragen die men tegenwoordig moet ophoesten. Om van de risico's en carrièremogelijkheden nog maar te zwijgen... :rolleyes:

Bovenstaand is wel erg kort door de bocht zonder enige verdere achtergrond informatie, jammer. Wel passend bij- én illustrerend voor de algehele tendens in dit topic.

Het wel of niet volgen van een TR en eventueel line training is een afweging die een ieder voor zich moet maken. Een ieder zal daarom ook andere argumenten hebben om dit al dan wel of niet te doen. Sam heeft de keuze gemaakt om dit wel te doen, en door hard te werken er zelfs een baan aan overgehouden. Niks mis mee lijkt me.

Sam: Mooi verhaal!
 
Origineel gepost door Jack Daniels
Tja, da's natuurlijk makkelijk gezegd door een "KLuvlieger" die zijn opleiding en ervaring grotendeels cadeau gekregen heeft van de Nederlandse belastingbetaler, en die vervolgens dankzij die ervaring heeft kunnen overstappen naar de burgerluchtvaart (lemme guess: KLM?) waar hij van zijn werkgever ook eens eens een gratis Boeing, Fokker en Airbus type rating gekregen heeft. Dat geld wat jij hebt moeten 'investeren' om je brevet van een militair naar een civiel om te zetten is peanuts vergeleken met de enorme bedragen die men tegenwoordig moet ophoesten. Om van de risico's en carrièremogelijkheden nog maar te zwijgen...

Helaas Jack, veel te kort door de bocht. Jack, jij bent in de zelfde valkuil getrapt waar veel journalisten zich schuldig aanmaken; namelijk op basis van te weinig gegevens een eigen en foutieve invulling te maken. Ik was heli vlieger. Ik heb gewoon alle theorie vakken moeten doen en alle fixed-wing vlieguren gemaakt en vlieg-testen gehaald op eigen kracht en eigen kosten. 36gratis uren waren op kosten van de luchtmacht/belastingbetaler tijdens de selectie. Ik heb verschillende type ratings gehaald en betaald om zo bij verschillende bedrijven aan de slag te kunnen. Uiteindelijk na meerdere jaren, na meerdere bedrijven en fl 250.0000 (waarde 2011=€200.000) armer, zit ik op de plaats waar ik wil zitten.

Sammetje en ik zeggen het zelfde: Na je opleiding stopt het (nog meer) investeren helaas niet.
 
Belangrijk onderdeel van investeren is voor mij rendement. Het is inderdaad moeilijk om iemand te beoordelen op een paar regels tekst. Maar laten we het zakelijk bekijken. Je kunt blijven investeren totdat je een ons weegt, en wel 1000 uur lijntraining kopen. (Aangezien iedereen volgens sommigen de lijntraining ook zou moeten kopen als investering) Is de investering dan rendabel? Voor sommigen misschien wel, voor anderen misschien niet (lees de 2 jongens die naar de 300 uur weer op straat geschopt werden)
Het risico aan deze "investering" is dus heel groot. Gevolg: Een aantal "gelukkigen", en een grote groep met nog grotere schulden. Wat mij betreft blijft de investeringsgrens liggen bij de ATPL + TR, waarmee al belachelijke bedragen zijn gemoeid. Anders kan men blijven investeren, waar ligt dan de grens over een paar jaar?
 
Accumulator, de markt op dit moment steekt zo in elkaar. De maatschappijen weten dat wij met een groen papiertje een baan nodig hebben. Zij weten dat er genoeg groene papiertjes op de markt zijn. Dus kunnen ze vragen wat ze willen, TOT inderdaad een bepaald level, waar de kosten te hoog liggen. Omdat wij die baan willen wordt het betaald. Investeren gaan altijd risico's mee gemoeid. Aandelen, eigen bedrijf, noem maar op. Maar waar jij geen risico neemt kom je nergens!

Kluvlieger heeft ook in zichzelf geinvesteerd! 2e verhaal waar je een investering terugkrijgt uiteindelijk, want dat is het doel! Hoeveel verhalen kan jij mij vertellen waar het misgaat en ze inderdaad met een schuld blijven zitten?

Het bedrijf waar ik zit, heeft ook dit jaar weer 3 jongens voor de lijntraining. Zij komen via SAS en hoeven geen enkele cent te betalen voor hun lijntraining. Omdat het een klein bedrijf is (6 vliegtuigen) ken je iedereen persoonlijk. Daardoor weet ik dat ze de lijntraining hebben opgezet om op deze manier hun first officers aan te nemen. Zij hebben 3 a 4 maanden de tijd om te screenen. En het bevalt ze heel erg goed. Het gaat ze dus niet om het geld om ons weer na 300 uur op straat te zetten.
 
TR is eventueel terug te vragen aan de belasting INDIEN je deze in NL doet. Lijntraining kosten wordt meestal in het buitenland gemaakt en dus niet terug te vragen!
 
TR is eventueel terug te vragen aan de belasting INDIEN je deze in NL doet. Lijntraining kosten wordt meestal in het buitenland gemaakt en dus niet terug te vragen!

Sammetje, volgens mij verkoop je hier onzin. Ik meen dat het er niet toe doet waar je de kosten maakt, het gaat erom waar je uiteindelijk je geld verdient. Of je betalen voor lijntraining kunt scharen onder trainingskosten is een andere vraag, waarvoor ik naar de belastingdienst zou gaan.
 
Koning Lucht, in 2010 heb de kosten van de lijntraining (in mijn geval in Amerika) overlegt aan mijn accountant. Hij heeft dit toendertijd uitgezocht en zijn conclusie was dat alleen de TR kosten (gemaakt in NL) teruggevorderd kunnen worden. Als jij of iemand anders hier meer over weet hoor ik het graag omdat dat voor mij natuurlijk ook interessant is.
 
Terug
Bovenaan