Wie/Waar?: MCC + Type rating + Line training

duskyjam

New member
Hallo allemaal!


Wie weet een trainingcenter die MCC + Type rating + Line training voor de 737 of 320 verzorgt?

hoewel ik alweer een tijdje het pakketje CPL/ME/IR/ATPLt/LPE/Med.1 heb sta ik nog steeds aan de grond :-(........ik kom dus niet verder op de standaard manier (solliciteren) ............en het (leeftijds)klokje tikt wel gewoon verder :-)

alvast bedankt !
 
Is tegenwoordig ook niet meer zo makkelijk aan te komen. Kijk is op pprune.org
Gaan veel verhalen over eagle jet, volgens mij bieden zij deze rip-offs(imo) aan.
 
duskyjam, ik neem aan dat je alle andere opties geprobeerd hebt. Mijn raad is echter, bezint eer ge begint: waar denk je WEL aangenomen te worden met een 737 rating en 100, 300 of 500 uur?
 
Bedankt voor de reakties :-), maar mijn vraag was niet of het stom of wijs is, maar gewoon of iemand weet wie dat aanbiedt.

Ik vlieg namelijk liever 500 uur voor 40.000 euro in een 737 dan 500 uur rondjes in een Cessna 172 voor meer dan 100.000 euro :-) !!!

Het vinden van een baan is niet mijn 1e doel, wel het vliegen.
 
Duskyjam,

Als jij het hele rijtje al hebt behalve een typerating en een baan, dan zou ik maar wel als eerste prioriteit een BAAN hebben.

Want misschien is de realiteit nog niet helemaal tot je doorgedrongen, maar die knaken die je uitgegeven hebt om de hele handel te halen zullen terugverdiend moeten worden! Sterker nog, er is een grote kans dat dat zelfs met RENTE moet gebeuren. Tenzij je een leven lang krom wil liggen voor een bank en je verdere leven lang op een zeeeeeeeeeeer lage levensstandaard wil leven of dat iemand de hele handel voor je betaald heeft.

Het vinden van een eerste baan is moeilijk, helemaal in het huidige klimaat. Er zijn veel te veel ab-initio vliegers die werkloos thuis zitten. Als je je opleiding al eenmaal gedaan hebt en de knaken foetsie zijn dan moet je inderdaad proberen er het beste van te maken. Als je nu nog gaat beginnen aan een vliegopleiding ben je gewoon KNETTERGEK!

In jou geval zou ik inderdaad maximaal pushen om bv bij Ryanair binnen te komen, dan moet je ook wel je rating betalen maar heb je teminste een goeie baan. Inschrijven bij www.career.aero is ook iets wat je absoluut moet doen. Wellicht dat je zelfs voor Lufthansa Cityline word uitgenodigd. Goed voorbereiden op de DLR test en er voor GAAN is dan het devies. Hoef je niet eens zelf je typerating te betalen.

Ik zal nog eens ff weer het berekenings sheet ergens uploaden zodat je het voor jezelf kan uitrekenen wat de gevolgen zijn voor de rente en aflossing en hoe dat gaat zijn voor de komende 20 jaar.

Groeten en heel veel sterkte en succes met de keuzes die je maakt.

:radar: Andre :radar:

EDIT: hier is de link naar de excel file waarmee je het kan berekenen. http://www.4shared.com/file/UXPE1YlI/Lening_opleiding_versie_201010.html
 
Laatst bewerkt:
Hey Duskyman, goed om van jou te horen!

Ik moet vanmiddag weg voor een paar dagen maar zodra ik terug ben stuur wat info over een club die de rating betaalt. Kreeg de uitnodiging eind vorig jaar maar helaas was mijn Spaans niet helemaal onder de knie.

Gr.
 
Een collega van me vertelde me dat hij 115 (zegge honderd-en-vijftien) sollicitaties had verstuurd. Australie, asie, midden oosten, afrika, enfin, je kent je topo vast wel. Of hij Ryanair als 1e of als laatste had verstuurd vertelde hij niet ;)

Bottom line: heb je echt ALLES er aan gedaan? En bovenstaande vraag is terecht: wie van de clubs die jou afgewezen heeft gaat je WEL aannemen met je geweldige aantal uur van 1/2/3/4/5 honderd on type?

En dan zal ik maar niet zeggen dat de markt niet zit te wachten op mensen die jouw route volgen vanwege T&Cs omdat ik ook voor mijn type betaald heb, en veel mensen van mij hetzelfde vinden/vonden.
Wat niet wegneemt dat ik snap dat je geen uitweg ziet, alleen dat had je 2 jaar geleden moeten bedenken. Wat is je backup plan, kun je niet 1 of 2 jaar iets anders doen?

Iig suc6 met je zoektocht, ik gun je zeker een baan.
 
Een collega van me vertelde me dat hij 115 (zegge honderd-en-vijftien) sollicitaties had verstuurd. Australie, asie, midden oosten, afrika, enfin, je kent je topo vast wel. Of hij Ryanair als 1e of als laatste had verstuurd vertelde hij niet ;)

Ik top de 300 sollicitaties, zelfs paracentrem west timboektoe geprobeerd maar helaas. Dan nog vind ik voor mezelf de optie niks om te betalen voor line training maar ieder zn ding.
Ik begrijp overigens wel als de topicstarten een MCC wilt doen, daarvoor is vast wel iemand die advies kan geven?
 
Pm PH-FLY eens mbt MCC, hij heeft voor dezelfse keuze gestaan. Kies voor een aanbieder die "connecties". Met maatschappijen heeft.

300 ???!!???!
Respect, ik zou er geeneens zo veel kunnen vinden.

West timboektoe, is dat waar elke kist een potentiele spring-uit-een-vliegtuig is ;)
 
en zo, na 13 posts vol ongevraagde maar ongetwijfeld goedbedoelde adviezen en commentaren heeft duskyjam nog steeds geen antwoord op zijn vraag gekregen.
Ik weet niet hoe goed je Google skills zijn maar misschien helpt dit?: http://www.lmgtfy.com/?q=type+rating+line+training

Ik kan me best voorstellen dat je dit wil gaan doen. Ik zit in dezelfde situatie.
Aan de andere kant heb ik de succesverhalen van mensen die een dergelijk traject hebben gevolgd ook nog niet echt kunnen vinden. Ik zou het graag eens hier horen als iemand er positieve ervaringen mee heeft.
 
Duskyjam en Otto..

Na de vliegopleiding (september 2009) heb ik ongeveer 200 sollicitatiebrieven verstuurd. Hooguit 15 maatschappijen hebben netjes gereageerd maar niet het antwoord dat ik wilde hebben.

Omdat vliegen nog steeds mijn droom was wilde ik doorgaan met vliegen... Maar hoe? Op het moment dat ik klaar was met mijn opleiding waren er geen opties voor Lufthansa en/of andere maatschappijen die de type verzorgen. Ik heb toen der tijd de beslissing genomen om een type rating te gaan doen. Met in mijn achterhoofd de lijntraining. De bank stond gelukkig open voor een verdere uitbreiding van de lening, maar omdat mijn vader nu eindelijk zag dat ik ergens serieus mee bezig was en dat ik mijzelf voor de volle 100% inzette, wilde/kon hij omdat hij pas was verhuist met de overwaarde een goedkopere lening voor mij afsluiten.

Ik ben de type rating gaan doen voor de A320 bij FSC Amsterdam. Ik heb gekozen voor de A320 omdat ik het persoonlijk een mooiere kist vind dan de 73 en misschien ook wel omdat ik er meer toekomst perspectief in zag (maar dat was niet de voornaamste reden). Ik vond de training bij FSC erg goed en heb ontzettend veel geleerd. Zware maand maar erg genoten. In November sloot ik mijn type rating af met de base training op cyprus. Ik was type rated!!!! En nu???

Nadat ik mijn licentie had ontvangen met de type rating ben ik wederom gaan solliciteren. Je kent het vast wel excel bestandjes bijhouden alle A320 operators op google zoeken, enz. enz. Weer zo'n 200 sollicitatiebrieven de deur uit. Ik had het geluk dat ik ze gratis kon verzenden. Over de hele wereld. Deze keer had ik meer geluk, ik kreeg misschien 25 reacties... Natuurlijk niet de reacties waar ik op hoopte. Nu kwam de grote beslissing... Ga ik die lijntraining doen of niet.

Ik bekeek het vanuit het volgende oogpunt: Als je een bedrijf start, investeer je een boel geld. Hopelijk speel je quite de eerste 3 jaar... Ik begon mijzelf als een bedrijf te zien. Ik moet in mijzelf investeren om het MISSCHIEN op een moment terug te gaan verdienen. Mijn vrienden verklaarde me voor gek. 'Je gaat toch niet betalen om te mogen werken.' Ik was verliefd op vliegen en ik wilde hoe dan ook verder!! Zoeken op internet bracht mij op verschillende organisaties. De beste was AWVS.net op dat moment. Zij boodden de lijntraining aan voor 15.000 euro voor 300 uur. Huisvesting was betaald en je kreeg per diems. Natuurlijk was dit te goed nieuws.. Door de teleurstellende resultaten in de luchtvaart had de maatschappij geen nieuwe jongens meer nodig. Vervolgens stuurde ik een mail naar de welbekende Eaglejet. Na 1 maand kreeg ik een aanbieding om mijn lijntraining in Marokko te doen, bij RAM. Gerageerd omdat dit voor mij goed zou uitkomen, ik heb wat vrienden die oorspronkelijk uit marokko komen dus voor huisvesting zou ik niet hoeven te zorgen. Alles netjes ingevuld en de reactie... Natuurlijk weer negatief ik voldeed niet aan de CAA eisen van 200 uur actual time. Na weer 1 maand wachten stuurde eaglejet mij de tweede optie ergens in albanie. Ook deze ging niet door door de eis van 200 uur actual time. Als laaste optie kreeg ik de aanbieding om in Bulgarije te vliegen.

Alle papieren ingevuld te hebben kreeg ik een mail 2 dagen voor de startdata van de lijntraining. Nu pas begon de twijfel in te slaan... Ik reed op dat moment op de taxi (had mijn eigen auto) en had een klein winkeltje, appartement en vergeet niet de familie en vrienden, vriendin/vriend. Wat te doen? Op dit moment heeft mijn vriendin mij erg geholpen. Zij steunde me enorm en wist dat dit mijn droom was. Zij was uiteindelijk degene die mij heeft overgehaald. Op naar bulgarije!

In bulgarije aangekomen, de eerste week in een hotel (de kosten beginnen) Na de afspraak op het hoofdkantoor, wat papierwerk en kennismaking. Moesten we de volgende dag de sim in voor assesment. Na een half jaar de A320 niet te hebben bestuurd is dit een spannend moment. Het was erg basic. Normale to daarna visueel circuit voor landing. Daarna weer opgelijnf voor een to met eo na V1. radar vectors voor een eo approach met go around. daarna raw data ils met 2 motoren. en laatste radar vectors voor een non-precision app. Na de sessie kregen we een de-briefing met wat vragen over de airbus. Daarna kreeg ik een stevige hand om mij te feliciteren.

De lijntraining: Ik dacht dat ik kon vliegen en dat ik de a320 beheerste. NO WAY. Ik liep achter de feiten aan... Er waren 5 instruvteurs waarmee wij vlogen. De een was erg kalm en de ander legde de druk alleen maar hoger. Ik heb ontzettend veel geleerd tijdens de lijntraining! Heel veel nieuwe dingen en bijkomstigheden waar je rekning mee moet houden. Wij begonnen met zijn 4en en eindigde met zijn tweeen. Na mijn 300 uur waarvoor ik had betaald mocht ik blijven tot het einde van de zomer. Na de zomer had ik 460 uur toaal op de A320. Maar voordat de zomer over was kreeg ik een telefoontje van de chief-pilot dat als ik wilde ik mocht blijven voor de winter. WOWWWWWWWWW dit was fu#*ing goed nieuws in lange tijd. Na dat telfoontje liep ik ook even te schreeuwen in mezelf. Na de zomer had ik 2 maanden rust, en daarna ging mijn contract voor onbepaalde tijd in. Omdat het een chartermaatschappij is zat ik de winter in Afrika. Geweldige ervaring dus!!!! En in europa gevlogen en in afrika. Ook moscht ik wat vluchten naar het midden oosten doen.

Momenteel zit ik nog steeds bij dit bedrijf! Het heeft voor mij dus heel erg goed uitgepakt... Maar voor de andere twee heeft het niet goed uitgepakt! Het kost je enorm veel geld....

De vraag die iedereen zichzelf moet stellen is of je het risico aan durft.

Wel zie ik steeds meer opties om met 300 on type te solliciteren denk aan wizz. of op de 737 arkefly en brussels...

Succes met de keuze!!!!
 
Deze ervaring deel ik ook. Als je investeert in vlieguren en vliegervaring dan kom je hoger op de ladder voor de functie van piloot bij een airline. Met cockpitervaring als co-piloot en 300-500 uur komen banen bij een airline in zicht. Alle piloten die via ons een Type Rating programma hebben gevolgd, hebben ook daadwerkelijk een baan als co-piloot bij een Europese airline. Voor onze eigen piloten hebben we een Type Rating Program bij o.a FARNAIR met uitzicht op een baan. Voor externe piloten kunnen we een Generic B737 Type Rating Program aanbieden voor € 35.000,- met 100 uur Line Training als co-piloot B737. Extra Line Training is mogelijke voor € 5.000,- per 100 uur. De ABNAMRO Pilotendesk heeft het Generic Pogram goedgekeurd en staat welwillend tegenover de financiering van dit programma.

Kees Schmitz
Aircrew Training Center
 
Niet te geloven..... We gaan hier allemaal reclame maken voor P2F??? Heel erg leuk jongens, maar de dag dat dit de standaard wordt, nadert zo nog sneller. Nu heb je HEEL MISSCHIEN een voordeeltje. (Al is dit nog maar zeer de vraag; doe een TR 737 en je kan Ryanair bijvoorbeeld van je lijstje potentiele werkgevers schrappen, ze willen namelijk graag zelf een dure typerating aan je verkopen)

Op een gegeven moment zal iedere AI dus na een FATPL a EUR. 100.000, en een typerating van EUR. 25.000 ook nog eens even een lijntraining gaan doen van EUR. 15.000? En dan zijn dit te prijzen van dit moment....... Gelukkig kan je daarna wel bij FARNAIR aan de slag!

Ik walg persoonlijk van bedrijven als Eaglejet en kornuiten (waaronder dus Aircrew Training Center valt) die lekker kunnen verdienen aan piloten die toch al tot over hun oren in de schuld zitten.
Alles onder het mom van: "Wij zijn zo begaan met deze jongens en meisjes, we willen ze graag helpen een baan te vinden bij een airline."

Tuurlijk meneer Schmitz, deelt u deze ervaring. Kennelijk nog wat nieuwe "klanten" nodig om de website weer up and running te krijgen?

Nogmaals, zodra dit de standaard is is er geen streepje meer voor, als dat er nu al zou zijn. Gelukkig zijn er slimme mensen die je gewoon 1000 uur lijntraining aan gaan bieden, voor slecht 50.000 euro extra. Maar dan komt die mooie, enorm goed verdienende baan in zicht, bij een prachtige carrier met dito cabin crew, huisvesting, snelle bolide en een ernorme grote plaat om voor je kop te houden. Voor op het strand in Indonesie krijg je er ook nog een mooie roze Rayban bij ook!
 
Laatst bewerkt:
Deze ervaring deel ik ook. Als je investeert in vlieguren en vliegervaring dan kom je hoger op de ladder voor de functie van piloot bij een airline. Met cockpitervaring als co-piloot en 300-500 uur komen banen bij een airline in zicht. Alle piloten die via ons een Type Rating programma hebben gevolgd, hebben ook daadwerkelijk een baan als co-piloot bij een Europese airline. Voor onze eigen piloten hebben we een Type Rating Program bij o.a FARNAIR met uitzicht op een baan. Voor externe piloten kunnen we een Generic B737 Type Rating Program aanbieden voor € 35.000,- met 100 uur Line Training als co-piloot B737. Extra Line Training is mogelijke voor € 5.000,- per 100 uur. De ABNAMRO Pilotendesk heeft het Generic Pogram goedgekeurd en staat welwillend tegenover de financiering van dit programma.

Kees Schmitz
Aircrew Training Center

Kees Schmitz, je mag trots zijn op je bedrijfje. :rolleyes:
Je maakt winst met jonge mensen nog verder in de schulden te duwen.
En van leugens ben je ook niet vies heb ik mogen ondervinden, toen je een kennis van me line training wou verkopen.
Uitzicht op baan is/was er helemaal niet, je wordt er terug uitgetrapt na je linetraining.

Is je salaris bij de KLM nog niet hoog genoeg, dat je ook ten kost van jonge mensen nog meer geld nodig hebt? Het is het soort kapitalisten van uw niveau dat de sector kapot heeft gemaakt.
Als ik je ooit tegenkom in de terminal, mag je het mij eens allemaal uitleggen.
Mensen zoals jij horen niet thuis in de luchtvaart, spijtig genoeg lopen er nog wel een paar "criminelen" als jij rond.
 
@ Sammetje: ArkeFly vraagt 500 ervaring ontype.... De jongens en meisjes moeten nog even 200 uur bijkopen bij heer Schmitz, slechts 10.000 euro, waar hebben we het over?!
 
Beste Kees,

Het zal je ongetwijfeld niet zijn ontgaan dat de opleidingskosten door de jaren heen hoger zijn geworden, de baanzekerheden lager, en zelfs de startsalarissen en toekomstperspectieven zijn in vele gevallen beduidend slechter dan vroeger.

En in die hele malaise waarbij er vele honderden NL'se jongens/meiden desperate een baan zoeken probeer jij nu als 'collega' handig een slaatje te slaan? Schaam je!! Blijkbaar ben je niet zo begaan met de toekomstige generatie vliegers.

Het maakt mij niet uit hoeveel je zelf beurt aan dergelijke constructies, maar besef dat het P2F principe redelijk 'normaal' begint te worden door bedrijven zoals de jouwe. En de Ab-Initio's maar aanpraten dat ze beter in de markt staan na 35K voor een TR, of zelfs nog even 20K erbij om 500hr te behalen.... WALGELIJK!!!

Als je dan toch zoveel promotie maakt voor je eigen diensten, schemer je toekomstige collega's dan gemakshalve ook even voor welke inkomsten ze gaan krijgen bij een toekomstige werkgever (Farnair...?) en hoeveel % gewoon weer op straat wordt gezet na dergelijke constructies....

Vertel indd ook even dat er bedrijven zijn die helemaal geen interesse hebben in je vlieguurtjes omdat ze graag een eigen TR's verkopen. Of bedrijven die helemaal geen voorkeur hebben op gevlogen uren omdat ze daar niet op selecteren (Lufthansa).

Hoe is het eigenlijk met Astaeus afgelopen? Vorig jaar was dat "de deal" maar nu hoor ik er weinig meer over.....

Als je werkelijk zo mans bent om hier je P2F promotiecampagne te houden omdat je "het beste voor hebt met de nieuwe lichting collega's", dan mag je dus best wat openheid van zaken geven met statistieken wie/wat/waar een baan heeft gevonden. Noem er gemakshalve dan ook even bij hoeveel het ze gekost heeft en welk (schandalig lage) salaris men ontvangt... Geen idee hoe groot jouw 'bedrijfje' tegenwoordig is, maar ook andere constructies zoals Eaglejet pretenderen het beste voor te hebben in het ondersteunen bij een baan, maar blijven gemakshalve in het duister mbt statistieken van de werkelijkheid...
 
Terug
Bovenaan