Hoi allemaal,
Bij mij komen de pm's inmiddels ook binnen, hierbij mijn ervaring met de hele BA keuring afgelopen zomer:
Dag 1 van de keuring is de minst leuke dag, het begint met een rekentest van 21? vragen. Niet hele moeilijke vragen maar je hebt maar 12 mins om ze op te lossen. Ik zou je adviseren om eerst de gemakkelijke vragen te maken en dan kijken hoeveel tijd je nog hebt. Men kan niet ontkennen of confirmeren dat vragen negatief gemarkeerd worden maar ik adviseer je niet te gaan gokken. Daarna krijg je verbal reasoning, pure terror.. 36 vragen over een aantal passages die je juist/onjuist/can't say moet scoren. Er waren passages bij waarvan ik überhaupt niet begreep wat er nou in beschreven werd. Ik denk dat dit misschien het moeilijkste onderdeel is van de hele keuring. op
www.asssessmentday.co.uk kun je het een beetje oefenen. Als dat klaar is heb je een kleine break waarna je naar een computer ruimte wordt gebracht. Er is een joystick test die je kunt oefenen op
www.latestpilotjobs.com De laatste test is een multitask test die je niet kunt oefenen. Je moet een daling in een soort vliegtuigje doen. Je hebt een simpele fmc en een soort overhead panel waarop je fuelpompen moet switchen etc. Het is volgensmij handig om aviate navigate communicate in de gaten te houden. Als er bijvoorbeeld een fire checklist is moet je die eerst doen voordat je de frequentie veranderd. Het heeft mij al met al een dikke maand gekost om voor dag 1 voor te bereiden. Veel van die websites vragen geld om te kunnen oefenen, ik zou dat gewoon betalen want het heeft mij iig wel geholpen.
Dag 2 is het interview en groepsopdracht.
Voor de groepsopdracht geld: don't be a dick. Laat zien dat je kunt luisteren en een open persoon bent. Zorg ervoor dat je alle informatie bekijkt voordat je een beslissing maakt (iedere deelnemer heeft een eigen stukje informatie). Wees ook bereid om van je eerste standpunt af te wijken maar laat niet over je heen lopen. Het hangt erg van de groeps dynamiek af hoe het gesprek gaat.
Het interview zijn competence based vragen, op de website van BA staat hoe je deze het beste kunt beantwoorden. Ik raad je aan om te oefenen en met je vrouw/vriendin/man whatever te oefenen. Niet zodat je de antwoorden uit je hoofd leert maar meer dat je de manier van beantwoorden kunt oefenen. (Ik had zelf 15 perfecte antwoorden voorbereid maar uiteindelijk vroegen ze toch weer heel wat anders). Kijk ook naar BA als bedrijf, vergeet ook IAG niet. Er zijn GEEN ATPL vragen.
Dag 3 is de simulator test
Deze werd altijd op de 747 gedaan maar ik geloof dat de meeste mensen nu op de 757 getest worden. Het is allemaal manual en raw data. De autopilot mag aan boven het TL (6000ft).
Naast vlieg aanleg wordt erg gekeken naar het CRM gedeelte, again: Don't be a dick.
Bij de gehele BA selectie kun je ervanuit gaan dat je assessment begint zodra je op Heathrow bent en eindigt als je vertrekt.
Het lijkt zonde van de letters maar wat ik tijdens mijn eigen selectie heb gezien: Kom in pak met stropdas..