welke VFR kaart is wettelijk voorgeschreven ?

Aanpassingen in de kaart in airnavpro (alsof ik iemand dat ooit heb zien doen op zijn papieren kaart, maar goed) kan je makkelijk doen met custom waypoints. Er staat inderdaad verder nergens dat het papyrus moet zijn, daarbij heb ik inderdaad nog een backup in de iphone.

De luchtvaartpolitie lopen echter nogal achter, daar zou ik niet al teveel begrip verwachten met enkel een ipad. Maar ik kan het goed verdedigen, het is veiliger dan een papyrus kaart (omdat mijn ipad kaart een goede hint geef waar ik ben op die kaart) en is niet illegaal. Kennelijk willen inspecteurs graag een papieren kaart zien en zelfs dat je daar een lijntje op getekend hebt, aldus een recente controle van Immortal (als ik me niet vergis). Waar dat lijntjes gedoe vandaan komt en waarom dat veiligheid zou waarborgen weet ik niet. Gelukkig is dat binnen een paar seconden gedaan in airnavpro en kan je het lijntje zelfs nog aanpassen aan de actuele omstandigheden door hem gewoon te verslepen. Try that on papyrus :).

Het hoeft dus sowieso geen approved navigatie middel te zijn, dat is een papyrus kaart ook niet. We hebben het niet over IFR navigatiemiddelen. Het zijn beide gewoon kaarten, punt. Alleen het medium verschilt.
 
De luchtvaartpolitie lopen echter nogal achter, daar zou ik niet al teveel begrip verwachten met enkel een ipad. Maar ik kan het goed verdedigen, het is veiliger dan een papyrus kaart (omdat mijn ipad kaart een goede hint geef waar ik ben op die kaart) en is niet illegaal. Kennelijk willen inspecteurs graag een papieren kaart zien en zelfs dat je daar een lijntje op getekend hebt, aldus een recente controle van Immortal (als ik me niet vergis). Waar dat lijntjes gedoe vandaan komt en waarom dat veiligheid zou waarborgen weet ik niet. Gelukkig is dat binnen een paar seconden gedaan in airnavpro en kan je het lijntje zelfs nog aanpassen aan de actuele omstandigheden door hem gewoon te verslepen. Try that on papyrus :).

De mogelijkheden zijn natuurlijk super, maar software waarop je actuele positie nauwkeurig kunt zien en PFD achtige gegevens kunt zien moet eigenlijk gecertificeerd zijn, ook al zit het niet vast in het vliegtuig. Het wordt dus (terecht denk ik) gedoogd. Regelgeving loopt meestal achter op dit soort gebieden waar de ontwikkelingen snel gaan.
 
Kennelijk willen inspecteurs graag een papieren kaart zien en zelfs dat je daar een lijntje op getekend hebt, aldus een recente controle van Immortal (als ik me niet vergis). Waar dat lijntjes gedoe vandaan komt en waarom dat veiligheid zou waarborgen weet ik niet. Gelukkig is dat binnen een paar seconden gedaan in airnavpro en kan je het lijntje zelfs nog aanpassen aan de actuele omstandigheden door hem gewoon te verslepen. Try that on papyrus :).

Klopt. Ik kreeg een donderpreek oom agent dat ik geen lijntje op mijn kaart had. Ik wilde mijn mond open doen om er wat tegen in te brengen, maar heb dat toch maar niet gedaan. Vervolgens kreeg ik een prachtige les over situational awareness en positie bepaling als het weer in één keer instort. Wat dat betreft vind ik de Nederlandse douaniers fijnere mensen om mee om te gaan. :yeehaa:
 
De mogelijkheden zijn natuurlijk super, maar software waarop je actuele positie nauwkeurig kunt zien en PFD achtige gegevens kunt zien moet eigenlijk gecertificeerd zijn, ook al zit het niet vast in het vliegtuig. Het wordt dus (terecht denk ik) gedoogd. Regelgeving loopt meestal achter op dit soort gebieden waar de ontwikkelingen snel gaan.

Nee, dat hoeft niet. Je hoeft helemaal geen gps / ADI te hebben voor vfr dus hoeft er ook niets gedoogd te worden, simpel. Volkomen legale tool, niets meer. En een volkomen legale kaart, niets meer. En er hoeft dus ook geen regelgeving aangepast te worden. Enkel de situational awareness van de luchtvaartpolitie over de beschikbare tools tegenwoordig, je zou het bijna willen verplichten.
 
Nee, dat hoeft niet. Je hoeft helemaal geen gps / ADI te hebben voor vfr dus hoeft er ook niets gedoogd te worden, simpel. Volkomen legale tool, niets meer. En een volkomen legale kaart, niets meer. En er hoeft dus ook geen regelgeving aangepast te worden. Enkel de situational awareness van de luchtvaartpolitie over de beschikbare tools tegenwoordig, je zou het bijna willen verplichten.

waarop baseert men dan nog dat het op papier moet zijn? .. staat het ergens beschreven? ik dacht dat dat uit jar kwam.. maar zo ik het nu lees komt het uit landsregelementen?

ik ben het volledig met nosig eens maar houdt dat stand?


ik heb 530/430 .. ipad en ipone uitgerust met airnav pro, skymap en jep.. en vaak nog mijn zenbook mee (waar ook alles op staat)..
om gezeik te voorkomen heb ik papier ook .. maar t slaat echt nergens op
 
van een ander forum


The "official rule" is currently whatever your national ops legislation says. In the UK it's

S4 A2 Maps, charts, codes and other documents and navigational equipment necessary, in
addition to any other equipment required under this Order, for the intended flight of
the aircraft including any diversion which may reasonably be expected.

and they don't need to be of an approved type.

Willem Ellemeet wrote:
Is it not under JAR ops (or whatever) rules?


JAR-OPS didn't apply to non-commercial flights, and EU-OPS doesn't.

Quote:
With that description, it does not say paper or electronic?


Under EASA rules, there's the following AMC which is identically worded for NCO, NCC and CAT

"AMC1-CAT.GEN.AH.180 Documents, manuals and information to be carried
GENERAL
The documents, manuals and information may be available in a form other than on printed paper. Accessibility, usability and reliability should be assured."

For NCO we added:

"A commonly used format on an electronic storage medium is acceptable."
 
Nee, dat hoeft niet. Je hoeft helemaal geen gps / ADI te hebben voor vfr dus hoeft er ook niets gedoogd te worden, simpel. Volkomen legale tool, niets meer. En een volkomen legale kaart, niets meer. En er hoeft dus ook geen regelgeving aangepast te worden. Enkel de situational awareness van de luchtvaartpolitie over de beschikbare tools tegenwoordig, je zou het bijna willen verplichten.

Je gaat je device gebruiken als electronic flight bag. In dit geval een klasse 1 EFB (portable commercieel verkrijgbaar apparaat) dat niet vast ingebouwd is in het vliegtuig, daar zou je normaal gesproken geen approval voor nodig hebben.

Voor type A software (document viewer, voor b.v. checklist, POH) is geen certificering nodig
Voor type B software (map/chart viewer) is geen certificering nodig.
Voor type A & B software / klasse 1 hardware is het niet toegestaan de positie van het eigen vliegtuig weer te geven. m.a.w. Alleen kaart viewen is dus ok, maar je device je positie op het kaartje laten weergeven niet.

Dat dat onwenselijke regelgeving is (naar mijn mening), is wat anders.
 
ik heb 530/430 .. ipad en ipone uitgerust met airnav pro, skymap en jep.. en vaak nog mijn zenbook mee (waar ook alles op staat)..
Jij zit wel goed. Maar daar gaat het niet om. De wet is niet dat je je papieren kaart vervangt door 3 elektronische versies. De vraag is of je met 1 iphone gecoverd bent. Misschien wel, misschien niet.

Los daarvan is dat naar mijn mening onverantwoord voor private VFR ops.
 
Terug
Bovenaan