Welke squawk "onder" de Schiphol-TMA??

Winglet

New member
Weet iemand de regels t.a.v. van het gebruik van de transponder als je VFR en uncontrolled onder de Schiphol TMA vliegt?

Alvast bedankt.
 
En wel effe in de gaten houden dat het best lastig is op sommige stukken om én obstacle clearance te houden én onder de TMA te blijven. :D
 
Precies, "wel effe dit, wel effe dat".
:mad:

Levensgevaarlijk. Liever 100 onnodige RA's dan die ene verdwaalde sportvlieger zonder transponder die je met 300 mannen, vrouwen en kinderen de lucht uit vliegt.

Het wachten is op de eerste midair.
 
Van de AIS-Netherlands site:

ENR 1.6 RADARDIENSTEN EN -PROCEDURES
1 TRANSPONDERGEBRUIK
VFR-vluchten in de Amsterdam FIR dienen hun transponder te activeren op mode S of mode A en C, en in mode A code 7000 te selecteren, tenzij anders opgedragen, behalve onder Schiphol TMA 1, waar de transponder niet geactiveerd zal worden tenzij anders opgedragen.


Eigenlijk is het de weg van de minste weerstand....
Problemen met valse alerts => dan maar ogen dicht....

Met de non altitude reporting transponders kan ik het nog begrijpen,
maar dat is toch wel achterhaald, zeker met mode S dat binnenkort
boven 1200' moet worden gevoerd...

VF
 
Altijd wel een leuk gezicht als je weer eens een 172 of iets langs de kust een stukje onder je door ziet vliegen.

Vraag me alleen af als je je als sportvlieger fijn voelt als er een 747 voorbij komt.
 
Altijd wel een leuk gezicht als je weer eens een 172 of iets langs de kust een stukje onder je door ziet vliegen.

Vraag me alleen af als je je als sportvlieger fijn voelt als er een 747 voorbij komt.

Hmmm, zo'n beetje alles komt mij voorbij. :wegkwijt:
 
Precies, "wel effe dit, wel effe dat".
:mad:

Levensgevaarlijk. Liever 100 onnodige RA's dan die ene verdwaalde sportvlieger zonder transponder die je met 300 mannen, vrouwen en kinderen de lucht uit vliegt.

Het wachten is op de eerste midair.

Mee eens. Als men bang zijn voor onnodige RA's, waarom dan niet op 2.5A of 3A verctoren?
Als het om radar clutter gaat, ik neem aan dat er software filters zijn dit op kunnen lossen.
In de Londen TMA willen we juist dat er eens transponder aanstaat. Stuk beter te zien dan een primarie return dat misschien wel, misschien niet een kistje is dat ergens is waar het niet moet zijn.

Maar ja, wat weet ik...

C
 
AIC-B 04/04 stelt onomwonden het volgende:

Het gebruik van een SSR-transponder met naar keuze een
mode S of een mode A / C is momenteel binnen Amsterdam
FIR verplicht voor VFR-vluchten met gemotoriseerde luchtvaartuigen
(met inbegrip van MLA’s en TMG’s) in het gehele
luchtruim, met uitzondering van:
- luchtruim klasse G beneden 1200 voet boven gemiddeld
zeeniveau, voor zover dit niet ligt boven de
Noordzee (Genofic-area), en
- het luchtruim onder Schiphol TMA 1 (tijdelijk).


Dus zolang het 'tijdelijke'ervan niet is opgeheven kwaak je braaf STBY onder TMA 1, punt.

Duidelijker kan het toch niet dunkt me.
 
Dat commerciele IFR verkeer komt toch niet onder de 1500 ft. ? Dan is er toch niets aan de hand, als je maar niet op 1490 ft. gaat zitten pielen, dan ben je namelijk ook niet echt veilig bezig.

Neemt echter niet weg dat ik het een stuk veiliger zou vinden als al het verkeer (VFR + IFR) altijd hun transponder aan hebben (inclusief zwevers, MLA's en deltavliegers), maar dat terzijde....
 
Commercieel IFR verkeer zit op minimaal 2000 voet zolang het buiten de CTR van schiphol zit.

De TMA schiphol begint op 1500' MSL. Er is dus altijd een seperatie van 500' tussen de 737's en 777's en de mannen in hun Cessna 150.

Tenzij ze de schiphol CTR binnenvliegen, tenzij ze een verkeerde QNH "gezet" hebben, tenzij ze dit, tenzij ze dat....

Goed, de kans dat je ergens in frankrijk tijdens een approach een Robin zonder xponder vlak over je heen ziet gaan is denk ik groter dan een verdwaalde sportvlieger die EHAM niet ziet liggen!
 
Dat commerciele IFR verkeer komt toch niet onder de 1500 ft. ? Dan is er toch niets aan de hand, als je maar niet op 1490 ft. gaat zitten pielen, dan ben je namelijk ook niet echt veilig bezig.

Het overkwam mij wel ter hoogte van Volendam op 1200' terwijl ik in een J-drietje op weg naar EHTX vloog dat een F50 met het bekende KLM-blauw level voorbij kwam. Ik was verrast, maar navraag leerde me dat ook deze jongens en meisjes van de NLM wel eens VFR rondvluchten maken. Je kunt er dus wel degelijk commercieel verkeer tegenkomen!
 
Neemt echter niet weg dat ik het een stuk veiliger zou vinden als al het verkeer (VFR + IFR) altijd hun transponder aan hebben (inclusief zwevers, MLA's en deltavliegers), maar dat terzijde....

Ik denk dat dit meer problemen gaat geven dan dat het problemen oplost. Ik denk dat er weinig commerciele jongens zitten te wachten op constant een gil uit hun TCAS als ze lekker op een approach zitten...
 
Dat zie je naar mijn menig dus verkeerd. Liever die gil uit m'n TCAS, dan die verdwaalde 152 voor m'n raam. Of misschien zijn we in die 76 zelf wel vergeten de goeie QNH er in te draaien. Er zijn niet voor niets miljarden in dit systeem geïnvesteerd, waarom zou je in vredesnaam deze 'last line of defence' niet gebruiken?

O ja, dat was is vergeten, hoe kon ik zo dom zijn. Wij Nederlandse vliegers zijn natuurlijk feilloos...
 
Niet helemaal waar. Zoals het hier staat is het niet VERPLICHT. Dit is niet hetzelfde als niet toegestaan.
Al staat ergens anders in de AIP wel degelijk dat het NIET toegestaan is.



AIC-B 04/04 stelt onomwonden het volgende:

Het gebruik van een SSR-transponder met naar keuze een
mode S of een mode A / C is momenteel binnen Amsterdam
FIR verplicht voor VFR-vluchten met gemotoriseerde luchtvaartuigen
(met inbegrip van MLA’s en TMG’s) in het gehele
luchtruim, met uitzondering van:
- luchtruim klasse G beneden 1200 voet boven gemiddeld
zeeniveau, voor zover dit niet ligt boven de
Noordzee (Genofic-area), en
- het luchtruim onder Schiphol TMA 1 (tijdelijk).


Dus zolang het 'tijdelijke'ervan niet is opgeheven kwaak je braaf STBY onder TMA 1, punt.

Duidelijker kan het toch niet dunkt me.
 
Terug
Bovenaan