Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
xponder uit!
Altijd wel een leuk gezicht als je weer eens een 172 of iets langs de kust een stukje onder je door ziet vliegen.
Vraag me alleen af als je je als sportvlieger fijn voelt als er een 747 voorbij komt.
Precies, "wel effe dit, wel effe dat".
Levensgevaarlijk. Liever 100 onnodige RA's dan die ene verdwaalde sportvlieger zonder transponder die je met 300 mannen, vrouwen en kinderen de lucht uit vliegt.
Het wachten is op de eerste midair.
Dat commerciele IFR verkeer komt toch niet onder de 1500 ft. ? Dan is er toch niets aan de hand, als je maar niet op 1490 ft. gaat zitten pielen, dan ben je namelijk ook niet echt veilig bezig.
Neemt echter niet weg dat ik het een stuk veiliger zou vinden als al het verkeer (VFR + IFR) altijd hun transponder aan hebben (inclusief zwevers, MLA's en deltavliegers), maar dat terzijde....
Dat zie je naar mijn menig dus verkeerd. Liever die gil uit m'n TCAS, dan die verdwaalde 152 voor m'n raam.
Wij Nederlandse vliegers zijn natuurlijk feilloos...
AIC-B 04/04 stelt onomwonden het volgende:
Het gebruik van een SSR-transponder met naar keuze een
mode S of een mode A / C is momenteel binnen Amsterdam
FIR verplicht voor VFR-vluchten met gemotoriseerde luchtvaartuigen
(met inbegrip van MLA’s en TMG’s) in het gehele
luchtruim, met uitzondering van:
- luchtruim klasse G beneden 1200 voet boven gemiddeld
zeeniveau, voor zover dit niet ligt boven de
Noordzee (Genofic-area), en
- het luchtruim onder Schiphol TMA 1 (tijdelijk).
Dus zolang het 'tijdelijke'ervan niet is opgeheven kwaak je braaf STBY onder TMA 1, punt.
Duidelijker kan het toch niet dunkt me.