Welke Computer game flight simulator is het best

  • Onderwerp starter Onderwerp starter sff%$
  • Startdatum Startdatum
de vlieg instructeur die de grading bij mij heeft afgenomen rade mij aan om met flight sims te oefenen om op deze manier alle instrumenten in de toekomst te kunnen dromen en de regels die erbij horen eigen te kunnen maken.

Ligt eraan welke opleiding je gaat volgen. Voor de essentie van het vliegen moet je vooral leren de horizon in te schatten, en onderin je broek te voelen wanneer je te traag gaat of te schuin. Dat aanvoelen zal geen enkele PC-simulatie je kunnen meegeven. En ik kan je garanderen dat de simpelst mogelijke stall (recht vooruit, engine idle) heel anders voelt "in het echt" dan in een simulator.

Integendeel hoor je volop verhalen van beginnelingen die zoveel met de sim hadden gespeeld dat ze allemaal slechte gewoontes hadden aangekweekt die dan met veel moeite terug moesten afgebouwd worden. Mijzelf is dat zeker ook overkomen: meer dan eens heeft mijn instructeur, in wanhoop, de instrumenten afgedekt om me toch maar te dwingen naar buiten te kijken. De horizon heb ik intussen naar waarde leren te schatten, maar veel vlieggevoel heb ik nog altijd niet in mijn zitvlak.

Ik laat me vertellen dat PC-simulatie wel effectief kan helpen bij het oefenen van IFR-procedures, holds in het bijzonder. Maar ik zou je aanraden om niks pc-simulator-achtigs te doen zonder ruggespraak met je instructeur

PS van WIE kwam de raad om veel te simmen? Instructeur? PPL'er? ATPL?
 
Ik zou gewoon nog ff wachten met het gebruiken van dat soort programma's tot je daadwerkelijk gaat instrument vliegen voor die tijd is het meer een soort averechts effects, mischien nog maar eens goed vragen aan die persoon die jou aanraadt daar nu al aan te beginnen waarom hij/zij dat aanbeveelt.
 
Waar ik het beste "simulator-vlieggevoel" bij had, wat betreft Medium-Metal, was de Airline Simulator 2.

Een echt oer-ouwe sim, geschreven voor DOS, maar het vlieg-model was op de een of andere manier 'echter' dan bijvoorbeeld MSFS. Ik heb MSFS tijdens de opleiding gebruikt, na de opleiding dan AS2, voor mijn grading. Vliegtuigtypen: MD83, A320 en B747. De 747 heb ik niet zo vaak gevlogen, de A320 vooral voor de EFIS en de MD83 voor het instrument-vliegen, en het oefenen met tail-mounted-motoren (Heeft de CRJ ook, dus voor mijn grading was dat wel praktisch. Al zijn de verschillen niet zó groot, wat dat betreft.)

Voor knopjes-drukken was de Aerowinx-747 altijd prachtig om te zien.

Ondertussen maakt Precision Manual Design Group (PMDG) ook knopjes-drukken-simulatoren voor MSFS, maar daar zou ik, tenzij je een Typerating gaat volgen, niet alteveel mee bezig zijn.

Voor een vliegopleiding is eerst gewoon instrument vliegen (procedures oefenen e.d.) belangrijker.
Daar zijn ook Visuals niet zo belangrijk, je wilt toch zoveel mogelijk in de wolken vliegen. Daar is dus een sim met een 'zware' visual niet eens zo'n succes, liever bijvoorbeeld een oudere versie die op je computer gewoon een goede frame-rate levert, zonder te stotteren, het beste.
En dan het liefst met iets grotere instrumenten,Asa2fly of EliteElite zijn wel iets duurder, maar leveren meer cockpit voor je geld.

Je kunt natuurlijk met MSFS wel het visual (VFR) vliegen iets beter oefenen, ook hier weer vooral de procedures in de cockpit, maar ook daar voldoet een oudere versie uitstekend (Framerates rule...).

Mijn eerste circuitjes heb ik met MFSF 3.1 gevlogen, en ook mijn eerste radiaaltjes getracked. En dáár had je nog situational awareness voor nodig! :) (En héél veel fantasie...)
 
Scan-cycle

Scan-cycle

Wat ik in de sim zie is dat mannen (M/V) die op de pc veel gevlogen hebben over het algemeen iets beter weten waar ze moeten kijken op de instrumenten tijdens IFR.
Vooral tijdens raw-data vliegen is duidelijk te zien dat bij deze vliegers de scan-cycle sneller en doeltreffender is. Er is dus meer tijd over voor de rest.

Maar ik zou wel wachten tot je de instrumenten ook als zodanig gaat gebruiken. De eerste maanden van je opleiding zul je voornamelijk op zicht vliegen en heb je het nog niet echt nodig.

Succes
 
Terug
Bovenaan