Weer onderzoek naar Faro!!!
Weer onderzoek naar Faro!!!
Voor degene die het nog interesseert, hier een lezing zoals 'ie is gegeven in de Rechtbank van Amsterdam:
-
Presentatie Rechtbank te Amsterdam op 13 jan. 2014
en even voor de duidelijkheid;
De zaak in Amsterdam is tegen Martinair en gaat om het openbreken van de vaststellingsovereenkomsten zoals die in 1994 gedwongen zijn getekend door de slachtoffers. (gedwongen, omdat men zich anders allemaal failliet kon verklaren doordat er geen inkomsten waren) Hierin staat dat er geen gerechtelijke procedures mogelijk zijn tenzij is aangetoond dat er sprake is van bewust roekeloos handelen van de piloten.
De zaak in Den Haag gaat om het feit dat de Nederlandse Raad van Luchtvaart haar werk niet goed heeft gedaan en zelfs bewust een bepaalde draai aan het Nederlandse eindrapport heeft gegeven als het gaat om de uiteindelijke oorzaken van het ongeluk.
Aldus de advocaat van de slachtoffers.
Daarbij is er nog een verschil tussen schadevergoeding en smartengeld.
Bij overlijden wordt alleen de begraveniskosten vergoed.
Bij arbeidsongeschiktheid wordt alleen het percentage van de door UWV vastgestelde ongeschiktheid berekend op de maximale schadevergoeding zoals Martinair dat heeft laten vaststellen in hun contract bij de verzekeraar (250.000 gulden)
Waarbij voor zelfstandigondernemers geldt dat zij een aantal jaar aan boekhouding moeten kunnen aantonen, kunnen zij dat niet, dan krijgen zij geen vergoeding.
Bij geen schade hoort dus ook geen vergoeding.
De vraag is in hoeverre dit ook allemaal geldt als er wèl schade door schuld wordt vastgesteld.
Maar wat nou als je 21 jaar bent voorgelogen over de toedracht van het ongeluk door de vliegtuigmaatschappij en door het controlerende orgaan van de Nederlandse Overheid en dat bovendien het ongeluk voorkomen had kunnen worden door het maken van een doorstart?
Het begrip voor de slachtoffers is in de loop der jaren verdwenen als sneeuw voor de zon, maar is dat eigenlijk wel terecht?
Mijn persoonlijke mening over deze kwestie is het volgende.
Ik denk dat de zaak in Amsterdam geseponeerd gaat worden, maar die in Den Haag zal toegekend worden aan de slachtoffers. Hierdoor wordt er een nieuw onafhankelijk onderzoek ingesteld, waarbij op basis van de gegevens in het Nationaal Archief zal blijken dat er sprake is geweest van roekeloos handelen door de crew.
Met deze nieuwe onafhankelijke gegevens zal men in hoger beroep gaan tegen de uitspraak in Amsterdam, waarna er nog lang gebekvecht gaat worden of het roekeloos handelen bewust was of niet.
Als er dan gekeken gaat worden naar het aantal dodelijke slachtoffers, kan men niet anders stellen dan dat er inderdaad bewust roekeloos is gehandeld.
(immers: "vliegen is geen Russisch roulette")