Wat heeft de 36 serie dan allemaal voor op de 33 en 35 serie?
De series 36 heeft zes (6) stoelen en heeft rechts achter een dubbele passagiers deur.
De eerste Bonanza vloog op 22 december 1947 en het concept was van het begin af aan meteen zo goed, dat er sindsdien amper nog iets 'aerodynamisch' aan verandert is.
Oudere (A)36's hebben (nog) een
Continental IO-520 285bhp @ 2700RPM (idem alle 33 series TBO 1.700 hrs) en hebben achter de achterste 'makkelijk uitneembare' stoelen 'vaak' GEEN bagage compartiment
!!
Alle Bonanza's zijn 'relatief' beresterk (o.a. dubbele hoofdligger).
Nu heb ik met de
TCM IO550-B (TBO 1.700 hrs) A36 Bonanza (ongeschonden) in weersomstandigheden gezeten, die ik niemand anders toewens.
Idem volle Vortex hit Boink 737 (verkeerde ATC separatie/Line up :bwah
, waarbij ik (actual IMC) op z'n kop lag (no kidding). TPS did some cashback here :grijns:
Achteraf is het 'allemaal' koffiedik kijken, maar ik stel mij de vraag, of ik het in 'n Mooney ook 'allemaal' (zonder kleerscheuren/schade e.d.)
........
Enig minpuntje van 'n A36 is z'n MTOM van boven de 1500kg.
Hierdoor betaal je meer (je bent immers Öllander) aan landingsgelden e.d.
De aankoop van 'n Bonanza is 'wel' 'n mega investering
!
Anderzijds, Bonanza's zijn 'relatief' waardevast.
Note: m'n Bonanza A36 checkout time was indertijd 0.4 hrs (vliegtijd).
Andere Bonanza's dan de 36 series heb ik (spijtig) genoeg niet gevlogen.
Bonanza Safety Review (AOPA)
American Bonanza Society (ABS)
(Rockwell) Commander 114/115
: dubbele 'voor' deuren, constructief sterk, betrouwbare
Lycoming IO-540 260bhp motor (TBO 2.000 hrs), uiterst comfortabel (Wide Body) en is m.i. een goed en stabiel IF platform.
Qua vliegeigenschappen komt 'n (Rockwell) Commander 114/115 aardig overeen met 'n Bonanza, echter de snelheden liggen '
beduidend' lager.
Door z'n trailing link type main landing gear, maakt elke :traantjes de zachtste landing.
Gekscherend wordt 'n (Rockwell) Commander 114/115 ook wel 'n poor man's Bonanza genoemd.
"If you can't afford a Bonanza, You buy a (Rockwell) Commander 114/115
"
Note: checkout time Rockwell Commander 114
B 0.0 hrs (Maintenance ferry flt. after 3 years of storage)
Rating passenger comfort:
1. (Rockwell) Commander 114/115
2. Raytheon/Beech A36
3. Mooney
Note: vanwege de (virtually problem-free) shock absorbing cushioning rubbers "Doughnuts" is 'n Mooney zo en zo voor rugpatiënten op de grond 'al' minder comfortabel. Op hobbelige grasvelden is het (incl. 2-blade prop clearance) zelfs om te :traantjes
SAFETY RECORD VERGELIJKING
Zowel de A36 (aftermarket) als de Mooney (fabriek) en de Commander 115 (fabriek) zijn zowel in Turbo (
normalized) uitvoering als FIKI (
Weeping Wings) te verkrijgen.
(Rockwell) Commanders 114/115 hebben m.i. een hoger waarde verlies dan 'n A36. Ook is 'n (Rockwell) Commander 114/115 op de tweedehands markt m.i. moeilijker verkoopbaar dan 'n A36.
Indien je 'ooit' een zuigermotor wilt(
?) die trillingsvrij loopt als een stofzuiger, dan moet je
H I E R zijn.