Waar laten jullie drained fuel?

C172SP

New member
Beste Medepiloten,

Ik zat hier al eens over na te denken en ik ben benieuwd hoe jullie dit doen. Drainen van de tanks doen we natuurlijk allemaal (als het goed is), vooral na het tanken van een Mogas (op Lelystad bijvoorbeeld) is dit aan te raden om nogmaals te doen.

Echter.. waar laten jullie de gedrainde fuel? Ik heb mensen gehoord die het terug in de tank gooien, dit zie ik zelf echter niet zitten. Mij is geleerd om het maar "op het onkruid" te gooien, maar dit lijkt me niet de beste manier. Hoe gebeurd dit op "grotere" velden? En wat is "officieel" de bedoeling?

In sommige hangaars ben ik een draincontainer tegen gekomen, maar bij tankstations niet?

Dennis.
 
Gaat altijd terug in te tank in mijn geval...(mits het clean is uiteraard) brandstof is duur! En waarom 'op het onkruid'? Zoveel moeite is het toch niet om het terug in de tank te gooien? En je hebt weer een paar extra seconden vliegen in de tank :D
 
Gewoon even een goede slok nemen. :biertje:

Nee beste is in de draincontainer of in uiterst noodgeval op het onkruid.

Terug in de tank is "not done" en echt een "PPL manier". Het is niet voor niets dat men dit leert bij de opleiding, alleen jammer dat (net zoals met het rijbewijs) men na verloop van tijd maar denkt dat de instructeur gek is.
 
Terug gooien in de tank doe ik niet, vind dit ook een beetje raar eerlijk gezegd.
Slokje nemen... nee bedankt ;-).

Toch maar milieu delictjes blijven plegen dus.. he-he
 
Een beetje tankplaats heeft meestal nog zo'n opvanggoot in de grond (met rooster) om eventuele leakage op te vingen. Ik goot het daar gewoon....
 
Ik zie het probleem niet? Aardolie komt uit de grond, en hoplakee, linker-schouder-methode, en het gaat weer terug in de grond? ;-)

Nee, geintje. Hoewel Mogas niet zó slecht is als Avgas, blijft het toch milieu-afval. Er is eigenlijk op elk vliegveld wel ergens een plek waar je dit kunt 'afgeven' en de meeste hebben direct op het tank-platform een emmer met zand of een jerrycan staan waar je het in kunt gooien.
 
Terug in de tank is "not done" en echt een "PPL manier". Het is niet voor niets dat men dit leert bij de opleiding, alleen jammer dat (net zoals met het rijbewijs) men na verloop van tijd maar denkt dat de instructeur gek is.

Als zûnige Hollander kun je dan net zo goed die "restjes-jerrycan" leeggooien in je vliegtuig.. bespaart je weer tankkosten! :biertje:
 
Wat is hier zo 'not done' aan? Het gebeurt hier overal en zolang het clean is zie ik het probleem niet?

Ligt er natuurlijk aan hoe 'clean' je drainer is...

Je hebt ze erbij met filter en dan zijn ze technisch zó gemaakt dat je de brandstof terug in je tanks kunt gooien. Maar ook de bovenkant van de filter kan vies zijn (van het opbergen in een ranzige cargocompartment) en dan zou het zonde zijn als je troep weer teruggooit in je brandstoftanks...

Met die reageerbuisjes zou ik het sowieso nooit teruggooien...

Dus ik heb geleerd om die peut NOOIT terug te gooien in je tanks...

Dan nog een andere tip waar wellicht niet iedereen altijd even goed mee omgaat...: Het gaat er o.a. om dat je geen water in je tanks hebt zitten, en dat de fuel die je zojuist hebt getankd niet contaminated is. Daarom altijd even wachten om het water naar beneden te laten zakken zodat je het kunt drainen. Heb het idee dat er soms direct wordt gedraind terwijl er een kans bestaat dat waterdeeltjes nog door de brandstof dwarrelen en nog niet gesettled zijn in het laagste punt van je tank. Eerst dus even de slang terughangen, groundwire verwijderen en dan pas lekker gaan drainen...
 
Wat is hier zo 'not done' aan? Het gebeurt hier overal en zolang het clean is zie ik het probleem niet?

Tja zoals Tampie zegt, en omdat in sommige POH's staat dat het niet aanbevolen word. Waarom zou je het dan toch perse moeten doen? Die 2 seconden dat je motor er langer van loopt ga je (bij goed vliegschap) niet nodig hebben hoor.

Betreft de jerrycan en zuinige hollanders ken ik nog wel iemand (zonder namen te noemen) die bij een rondvluchten bedrijf wat bij scharrelt met klusjes, en de jerrycan altijd netjes in zijn auto leegt. :biertje:
 
Nog in reden om drain fuel niet in de tanks te gooien is partical contamination.
Je draint immers niet alleen om te checken of de tanks schoon zijn van water.

Bij (vooral) oudere kisten is het mogelijk dat door de jaren heen er kleine metaal schilfers en splinters zijn gaan ophopen in het laagste deel van de tank door tankcorrosie. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn zolang die schilfers en splinters daar blijven.

Op het moment dat drain fuel terug in de tanks wordt gegooid, kan het gebeuren dat daar schilfers of splinters in zitten. Die kunnen dan gaan zweven in de tank omdat er te weinig tijd is om neer te dalen naar de bodem door beweging van de kist.
En zo kunnen ze dus ook in de carburateur of cilinders terecht komen en voor motorproblemen zorgen.
 
Ik gebruik zelf een eigen GATS fuel drainer (dergelijke filters heb je ook voor die buisjes te koop):

05-21250.jpg


We proberen op de club ook voor elke kist zo'n drainer te hebben, al lijken ze regelmatig gestolen te worden. Je checkt van te voren of het filter aan de bovenkant schoon is, de fuel gaat via het gat aan de zijkant in de pot. Hierna kan je het door het hygroscopische filter weer terug gieten. Het filter laat dus geen kleine splinters en zelfs geen water door als dat in de fuel zou zitten.

Eventueel hebben we ook standaard een plastic jerrycan voor drain fuel op de club. Tip, doe niet alleen de drains van de tanks maar ook de fuel strainer bij het fuel filter, zwaardere vervuilingen kunnen zich ophopen daar die je niet zou zien bij de tanks.

Fuel op de grond of in het gras gooien is totaal anders dan het verbranden tijdens het vliegen. Door verbranden verandert de chemische samenstelling. Het grootste gevaar bij verbranden momenteel is dat van CO2, dat op lange termijn door de grote hoeveelheden die we nu de atmosfeer inpompen klimaatveranderingen kan geven (en aantoonbaar al geven). Maar gedrainde fuel kan het grondwater aantasten door de chemicaliën die er in zitten, helemaal AVGAS 100LL waar nog steeds lood in zit wat giftig is en groeiproblemen (zowel mentaal als lichamelijk) bij kinderen kan geven alsmede hoge bloeddruk en kanker (waardoor er zo'n grote strijd tegen woedt in de VS). En ook de aanwezige benzeen kan met verdampen, als het nog op de oppervlakte ligt, zeer giftig zijn en door inademen het beenmerg aantasten en leukemie veroorzaken. Not done dus om dat achteloos het milieu in te flikkeren.

http://pilotshop.nl/contents/en-uk/d82.html
 
Gewoon even een goede slok nemen. :biertje:

Bij de eerste vliegschool waar ik zat werden de toestellen inderdaad gedrained met een colaglas. Glas eronder, tegen het palletje aan, en dan kijken of het schoon is. Vervolgens de andere tank en tenslotte alles netjes in de jerrycan.

Alleen waren de tankdoppen van het lesvliegtuig waar ik in vloog zo lek als een mandje en als het toestel dan in een hoosbui buiten had gestaan kwam er eerst twee en een halve glas water uit voordat je brandstof zag. En om nou iedere keer naar binnen te lopen was mijn instructeur iets te veel werk. Hij flikkerde het glas dan gewoon leeg over het platform, dus ook het laatste glas wat voor de helft uit brandstof bestond.

De volgende dag stond hij dan op die zelfde plek te roken.

P.
 
Beetje verbaasd over deze thread, in de VS gebruiken we al jaaaren de gats-jar:

Gats.jpg


Zit een fijn filter in wat door het oppervlaktespannings verschil van water en Avgas inderdaad water tegen houdt. Je moet het zien om te geloven maar is echt waar.
Brandstof gaat dus zo weer terug in de tank zonder water of andere vervuiling:

fuel_restrictor_ring_gats_jar.jpg


Had toch wel verwacht dat ze zo langzamerhand ook in NL gebruikt werden, blijkbaar niet.
Zijn te koop bij Aircraft Spruce en vele anderen:
http://www.aircraftspruce.com/catalog/appages/gatsfueljar.php



*** De post van Nosig niet gelezen, excuses****
 
Maar dan wel het best met Mogas, Avgas is op de lange duur eigenlijk niet zo'n succes! ;-)

Iedereen die wel eens de bougies bij een 50-uurs-inspectie heeft gezien, weet waarom het LL en niet NL heet...
 
Het draining punt van de Comanche is de centrale sump. Deze zit vlak achter de voorstoelen en daar komen alle leidingen samen. Bij de volledige procedure (alle tanks en leidingen) komt er dus nogal veel peut doorheen, veel te veel voor zo'n kleine container. Direct drainen na tanken heeft helemaal geen zin, je moet echt een behoorlijke tijd wachten en er zit altijd nog 'oude' brandstof in de leidingen. Er is nog een ander probleem: als je alleen bent en in de cockpit de strainer bedient dan piest de brandstof op de grond of je moet er een grote bak onder zetten, waarmee dan weer moeilijk te zien is of de brandstof onvervuild/vrij van water is. Teruggieten kan dan ook helemaal niet. En waar laat je die dure plens van ongeveer een tot anderhalve liter? Toch maar een jerrycan?
Onze oplossing is een op de drainbuis fixeerbaar slangetje en een flink model fles met helder, niet vervormend glas, waar we lang naar hebben moeten zoeken. Zo kan het alsnog in je eentje, en bij schone peut mag het weer in de tank.
Tja, de fles heeft geen filter en heeft dikker glas dan ik zou willen, maar dit is het werkbaarste wat we kunnen bedenken.
Bij onze eerste annual waren wij niet echt verbaasd dat de (aluminium) sump pitjes corrosie had door water in de brandstof. Wij zijn dus niet de enigen die de draining lastig vinden. Andere Comanche eigenaren waren lacherig en semi-onverschillig toen we hen vroegen wat zij deden. Ik denk dat er best een paar zijn die het af en toe vervangen van de sump bowl makkelijker vinden.
 
Terug
Bovenaan