Staar je idd niet blind op alleen de Nederlandse markt. Desalniettemin is het nog steeds erg moeilijk om als zogenaamd ab-initio aan een baan te komen. Ook de gerenommeerde scholen (jawel die drie, je kent ze wel
: ) hebben de grootste moeite om afgestudeerde piloten aan een baan te helpen. Ik ken heel wat mensen van NLS/EPST/Stella die al flink wat maandjes op een baan zitten te wachten. Bij KLS ligt dat natuurlijk net weer even anders, door de eventuele stap naar KLM.
Maar laten we de Airlines even bekijken:
Trans - Heeft afgelopen jaar ontzettend veel mensen aangenomen (misschien iets te veel?), door te weinig simcapaciteit wordt de laatste type klas pas eind 2007 de sim in gestuurd. Voorlopig worden daar tot eind dit jaar geen mensen meer aangenomen. En als ik de verhalen zo hoor, zal dit nog uit kunnen lopen naar begin 2008.
ArkeFly - Neemt geen ab-initio's meer aan op dit moment. Recent (jaartje terug?) zijn er een aantal aangenomen. Helaas zijn ze daar op terug gekomen nadat bleek dat Long Haul 767 (o.a. door te weinig starts/landingen) een te grote stap was voor de ab-initio. Wellicht gaan de deuren weer open als de 737 eind dit jaar komt en ze nog steeds mensen nodig hebben.
Ryanair - Als ab-initio wordt je doorverwezen naar het CAE/SAS sponsorship. Echter zijn de wachtlijsten daar erg lang en wordt je er na een aantal mails nog niet veel wijzer van. Ondertussen hoor je overigens wel dat er continu ab-initio's worden aangenomen die niet dit CAE traject doorlopen hebben, maar via via een selectie hebben kunnen regelen.
Easyjet - Goede mogelijkheid is CTC, helaas hebben die de deuren voorlopig dicht wegens een overvloed aan aanmeldingen. Ook zijn de meeste plaatsen bij Easy nu wel gevuld en komen er (door de redelijk goede arbeidsvoorwaarden) veel mensen van buitenaf met al enige ervaring. Tevens heb je aan het online application form ook niet heel veel, 500 uur is het minimum, anders lig je uit de database.
CLH - Ook hier wordt je, nu de aanmeldingen niet meer direct via CLH lopen, maar via lufthansa, van het kastje naar de muur gestuurd. Schrijf je een mailtje naar CLH, wordt je doorverwezen naar de hulplijn met een PS-je dat ze nog wel steeds aan het recruiten zijn. Geef je vervolgens een belletje naar die desbtreffende hulplijn, krijg je te horen dat het moeilijk is je buitenlandse diploma om te laten zetten naar een duits certificaat. Zelf doen is dan volgens hen ook geen optie.
Air Berlin - Sporadisch worden er ab-initio's zonder type aangenomen, maar met de komst van self funded type rating bij GECAT/CAE/Cockpit4U en velen anderen wordt het een stuk moeilijker om binnen te komen. Ook al ben je bereid de type zelf te willen betalen (bijna een must in deze tijden).
Oftewel, ken je de juiste mensen binnen een maatschappij/industrie die je een zetje in de goede richting willen geven om die fel begeerde solliciatie veilig te kunnen stellen is het een stuk makkelijker (ik houd mij aanbevolen
: :grijns
. Daarnaast is het een kwestie van op het goede moment voor het juiste gaatje te zitten (wel eens vaker makkelijk, niet alleen in de luchtvaart
. De ene week krijg je een bedank-briefje, de volgende week hoor je dat er mensen worden uitgenodigd.
Dit is verder geen 'kijk ons nou zielig zijn' reply. Gewoon om even aan te geven dat het echt nog niet zo makkelijk is als de meeste (beginnende) piloten denken en je zelf heel wat werk moet verzetten om die eerste baan te krijgen. En denk niet dat de scholen alles in het werk stellen om je aan het werk te krijgen.
Groeten,
FlyingF