vraag voor afgestudeerde ab-initio's

Flyburg1, ja, jouw interpretatie deel ik exact. Vandaar dat ik verrast was door het commentaar van Koning Lucht.

Hij zegt: "...de rente over schulden die je gemaakt hebt voor 31-12-01, nog 5 jaar aftrekbaar is..."

Ik heb inmiddels vernomen dat de VNV wel degelijk op de achtergrond nog bezig is in/met Den Haag, dus wellicht dat ze voortgang hadden geboekt. (Blijf een eeuwige optimist :) )

Steef, het is inderdaad tot en met 2005, dus Aangifte 2005, in 2006 gedaan.

Het zou velen hier zeer goed uitkomen!
 
Hallo,

Idd, my mistake. Het betreft de rente over schulden aangegaan voor 31-12-00. Toen is er een periode van 5 jaar ingesteld, dus inderdaad is dit jaar het laatste.

Groet Koning
 
Goh......

Lang leve de belastingdienst........................ scheelt toch weer een jaartje.

Ik heb gister idd dat document gezien.

Thnx Ciao Steef
 
ik ben een belg en studeer volgend jaar in nederland voor mijn ATPL. Kan ik na mijn opleiding mijn opleidingskosten aftrekken indien ik voor een nederlandse werkgever werk of moet ik hiervoor ook nog een woonst hebben in nederland?
 
Laatst bewerkt:
fiscaal partnerschap

fiscaal partnerschap

weleens aan fiscaal partnerschap gedacht?
Als je langer dan 25 weken in het jaar samen heb gewoond met iem. zus, broer, huisgenoot, partner, die in inkomen heeft, kan je ook nog een fiscaal partnerschap aangaan en de loonbelasting van die partner terug krijgen. Op papier krijg je dit. 100.000 euro schuld. Je bruto salaris is 20.000 en je belasting wat je terug krijgt is 4.000 euro. Je kunt dit dus 5 jaar doen want 20.000 euro past 5 keer in 100.000 euro. Je belasting centen van je partner kan je ook terug vragen maar haar salaris wordt niet van die 100.000 euro afgehaald dus dat is alleen extra. Vraag even bij een of andere accountant, het is de moeite waard. Heb het zelf ook gedaan via mijn zus, en ik krijg nu haar belastingcenten HA!
 
Beij, zo heb ik het nog nooit gezien. Dus volgens jouw theorie zou je zelf met een salaris van 25K een vriendin kunnen zoeken met een salaris van 100K, van haar salaris zo'n 40K euro belasting terugkrijgen en nog steeds maar 25K in mindering brengen op je verlies (wat was vastgesteld op 100K en hierna dus 75K). I don't think so! En dit vervolgens 4 jaar lang bij gelijkblijvend inkomen, waarna je dus naast de teruggaaf op jouw salaris (4K) ook nog haar teruggaaf (40K = 44K totaal) dus maarliefst 4 x 44K = 176.000 euro van de belasting hebt teruggekregen. Leuk, maar niet waar.

P.S. Als je dat zo doet bij je zus, zou ik maar wachten met het uitgeven van dat geld. Wanneer je het inderdaad zo hebt opgevoerd en aangegeven, zul je uiteindelijk de wraak van de belastingdienst proeven.
 
Bej heeft gelijk. Jaren terug ge-carryback-ed op het inkomen van mijn partner, en toen dat gedaan was de rente als buitengewone last bij haar opgevoerd. We kregen zelfs huursubsidie. Dat was als een paar jaar terug (1997) dus ik weet niet hoe de fiscale kaarten nu geschud zijn, maar mijn rente heb ik tot vorig jaar bij haar opgevoerd en nooit een probleem mee gehad.
 
MAE, just a note... Die rente is idd. nog aftrekbaar, echter heeft die niets met negatief inkomen te maken. (Of weinig iig).
De "denkfout" van ofwel Bej, ofwel de belastingdienst ligt daarin dat Bej beweert (zoals ik het las): (getallen vereenvoudigd)

Bej heeft inkomen van zeg maar 10.000 Eypo's. Negatief inkomen 100.000. Vriendin/Zus (niet persé hetzelfde) 100.000 Eypo's. Nu zegt de belastingdienst:

Bej krijgt z'n geld terug, en Negatief inkomen wordt met 10.000 verminderd, want hij had 'n inkomen van 10.000. Is 90.000
Vriendin/Zus vraagt ook AL haar belastinggeld terug, maar dit wordt niet van negatief inkomen afgetrokken, want het zou niet haar negatief inkomen zijn.(<--- ?????? aha???)
Dus kan men over 10 jaar tijd over 1 miljoen euro (in dit voorbeeld) van Zus, en 100.000 euro van Bej (10x10.000) de belasting terugvragen. Zo'n 440.000 euro.

En dat lijkt mij errug stug. Als dit al zo klopt, dan is het iig een fout van de belastingdienst, en daar komen ze vroeg of laat achter...

Het verschil (lijkt mij) is dat jij (@MAE) jou negatief inkomen met het inkomen van je partner hebt verrekend, en dat is geen probleem. Bej beweert echter dat zijn partner geen invloed had op z'n negatief inkomen, maar er alleen voordeel van had.
 
Exactly, zelfde voorbeeld, extremere cijfers :) Overigens zijn gemaakte studiekosten maar 8 jaar na dato verrekenbaar (voor je negatieve inkomen/verlies), dus 10 jaar gaat niet lukken, maar zelfs met een minimumloontje zul je 120.000 euro in 8 jaar tijd volledig verrekend hebben.

Het klopt dat je altijd de rente over je lening mocht aftrekken en dat ook op het inkomen van je partner mocht doen. "Mocht" omdat de renteaftrek voor de jongste generatie vliegers nooit heeft bestaan en voor de oude generatie na dit jaar verdwijnt. Dit heeft echter NIETS met je vastgestelde verlies te maken.

Als je beschikking wilt hebben over meer geld nu, dan is (was) het een goed idee om die renteaftrek bij je partner te doen, en zo naast jouw belastingcenten, ook extra via je partner terug te krijgen. Handig om mee af te lossen bijvoorbeeld. Echter, uiteindelijk krijg je er niet méér geld door terug. Had je namelijk je renteaftrek zelf naast je verliesverrekening verrekend, dan was simpelweg het bedrag wat op je verlies in rekening wordt gebracht, minder geworden en blijft er dus meer verlies staan voor de toekomstige jaren. Voorbeeld:

- Bruto salaris: 30.000
- Rente betaald: 5.000
- Verlies vastgesteld aan begin van het jaar: 100.000
> Trek je de rente niet van je eigen salaris af, dan wordt er dus 30.000 in mindering gebracht op je verlies en is aan het einde van het jaar je verrekenbaar verlies dus 70.000. Had je de rente wel zelf afgetrokken, dan had zou er 30K-5K is 25K in mindering op je verlies gebracht zijn (75.000 blijft over), dus je zult langer door kunnen gaan met het aftrekken van je verlies.

Als het even kan, verreken zoveel mogelijk bij diegene die het hoogste salaris heeft.
Dit komt door de belastingschalen. Iemand met een laag salaris, betaalt relatief heel weinig belasting en daar kun je dus ook weinig terugkrijgen. Iemand die meer verdient, betaalt ook relatief veel belasting. Voorbeeld:

- Beide personen bruto salaris: 20.000 (dus 40.000 gezamenlijk)
- Belasting betaald per persoon: 3.934 (dus 7.868 gezamenlijk)
> Je krijgt maximaal 7868 euro terug, 40.000 euro wordt in mindering gebracht op je verlies.

- Eén persoon bruto salaris: 40.000 (andere niet meegerekend)
- Belasting betaald: 12.328
> Omdat je alles verrekent bij de persoon met het hoogste salaris (bij de persoon met het lagere salaris wordt niets verrekend), kan je nu ineens ruim 12000 euro terugkrijgen. Nog steeds wordt 40.000 euro in mindering gebracht op je verlies, maar doordat die ene persoon gedeeltelijk in hogere belastingschalen zit (waarin dus meer loonbelasting wordt betaald), krijg je daar dus ook relatief meer van terug. Voor meer geld nu, kun je dan ook nog bij het lagere salaris gaan verrekenen, maar je kunt ook besluiten om je verlies "op te sparen" om in het jaar daarna, wederom meer te kunnen terugkrijgen via het hogere salaris.

Je kunt ook besluiten om te wachten met verrekenen, als je een hoger salaris verwacht.
Binnen de 8 jaar natuurlijk. Voorbeeld:

- Je werkt een jaar in de supermarkt na je opleiding: 15.000
- Je betaalt aan belasting: 1.979
> Wanneer je dit gaat verrekenen, gaat er 15.000 van je verlies af, maar je ontvangt slechts een schamele 1979 euro terug. Noem het maar even een rendement van 13% op je totale salaris.
Stel, je gaat niet verrekenen, omdat je binnen 2 jaar een vliegbaan verwacht en zowaar, binnen 2 jaar lukt het en...
- Jaarsalaris vliegbaan: 30.000
- Belasting betaald: 8.129
> Voor een twee keer zo hoog salaris, neemt het terugkrijgbare geld met een factor 4,1 toe! Je rendement is ineens 27%. Je begint nu met verrekenen en ontvangt per saldo dus meer dan twee keer zoveel geld terug voor hetzelfde bedrag. Hoe hoger je salaris wordt, hoe beter het plaatje wordt! En als er ook nog salarisverhogingen in het verschiet liggen, wordt het nog aantrekkelijker om je verrekening uit te stellen. Het enige punt is, dat je natuurlijk nog wel aan je verplichtingen kunt voldoen als je niet aan het verrekenen bent, anders houdt het op. Maar bottom line, hoe hoger je salaris, hoe meer cash je krijgt voor dezelfde hoeveelheid verrekend geld.

Waarom het beter kan zijn om niet met een laag salaris te gaan verrekenen.
Nog een voorbeeld, voor beide situaties geldt:
# Vastgesteld verlies: 120.000

- Jaarsalaris (vast): 15.000
- Belasting per jaar (vast): 1.979
> Met dit salaris verreken je in 8 jaar je verlies tot nul en heb je 8 x 1979 = 15.832 euro teruggekregen.

- Jaarsalaris (vast): 30.000
- Belasting per jaar (vast): 8.129
> Met dit salaris verreken je in 4 jaar je verlies tot nul en heb je 4 x 8129 = 32.516 euro teruggekregen. Voor hetzelfde verrekende bedrag (120.000), heb je dus maarliefst 16.684 euro extra handje contantje gekregen. Dus het is zeker de moeite waard om niet op een laag salaris meteen te gaan verrekenen.

Als je ook nog renteaftrek van lening of hypotheek hebt, moet je helemaal uitkijken met het verrekenen van je verlies!
Wanneer je een laag salaris hebt, of een gemiddeld salaris met veel betaalde rente, dan kan het zo zijn dat je door eerst je renteaftrek te doen, een zo laag restinkomen overhoudt dat het niet de moeite waard is om dat met je verlies te verrekenen. Een voorbeeld:

- Jaarsalaris: 20.000
- Belasting betaald: 3.934
- Rente betaald: 5.500
> Na aftrek van je rente, wordt je inkomen 15.000 (=20.000 - 5.500 + 500 drempel) en wordt van jouw betaalde belasting 1955 euro terugbetaald zodat je aan het belastingniveau voor 15.000 komt (met 15.000 inkomen zou je belasting 1979 euro moeten zijn). Je moet nu wel een erg grote hap van je verlies inleveren om de resterende 1979 euro terug te krijgen, wellicht is het dus weer beter om te wachten tot je salaris hoger is!

Okee, zo kan-ie wel weer.. By the way, geen rechten kunnen worden ontleend aan deze teksten en ook ben ik niet aansprakelijk voor dingen die daardoor fout zouden kunnen gaan! Een risico met wachten op een betere baan voordat je gaat verrekenen is dat je in het slechtste geval op een heel laag salaris blijft steken (in die 8 jaar) en je uiteindelijk niet het gehele bedrag meer kunt verrekenen, als je te laat begint met verrekenen. As always, consult a physician, or in this case, a tax consultant :)
 
Laatst bewerkt:
Puik stukkie werk IZ!

Klopt als een bus, alle opties goed uitgewerkt. Sorry dat ik je voorbeeld nog ff extremer heb uitgewerkt, maar MAE "zat op het verkeerde paard" geloof ik.

ff 2 vragen:

Aan de andere kant weet ik niet of je de belastingdienst zover krijgt om het aftrekken van je negatief inkomen uit te stellen?
Volgens mij doen ze dit "automatisch".

2e puntje, volgens mij is het 3 jaar carry back, 8 jaar carry forward? Dus 11 in totaal. Of in totaal maar 8? (D.w.z. 3 jaar terug, 5 jaar naar voren. 0 jaar terug, 8 jaar naar voren, zolang het totaal maar 8 blijft?)

Greetz,

Klaas.
 
Dat van die verliezen verrekenen is idd 8 jaar naar achteren en 3 jaar naar voren.

@Iz: ALs je de studiekosten tegenwoordig opvoert resulteren die in "persoonsgebonden aftrek". Als je de aangifte hebt gedaan, en de daadwerkelijke betaalde opleidingskosten van dat jaar hebt opgevoerd, krijg je een belastingaanslag waarop op de achterkant staat wat de "persoonsgebonden aftrek" is. Dit is anders dan een verlies en kan niet naar eigen inzicht worden verrekend. In elk volgend jaar dat je aangifte doet wordt gevraagd wat het "restant persoonsgebonden aftrek" is. Werk je niet tijdens je opleiding, dan zal de persoonsgebonden aftrek alleen maar toenemen (er vanuit gaande dat je in verschillende kalenderjaren je opleiding, dus in delen, betaalt). In het eerste jaar dat je werkt, of dat nou vakkenvullen (15k euri) of vliegen is (ik hoop 40k+ voor iedereen), staat die vraag "Bedrag van het restant persoonsgebonden aftrek over voorgaande jaren". Dit moet je invullen en wordt dan automatisch verrekend!!!

Je wordt dus dubbel genaaid als je niet meteen een vliegbaan hebt, want je "persoonsgebonden aftrek" neemt af met die 15k vakkenvulbaan, en je krijgt een schijntje qua belastingen terug (want je hebt weinig belating betaald). Doe je dit 3 jaar voor je eerste een vliegbaan, dan ben je al 45k euro's kwijt. Stel dat je opleiding 100k heeft gekost, dan blijft er nog maar 55k belastingvrij over als je in een hogere schijf valt. Vind je meteen een vliegbaan en verdien je zeg 50k, dan kan je in 2 jaar die ton aftrekken en profiteer je maximaal van die aftrek.
 
Ik heb recentelijk mijn vliegopleiding afgerond en nu vraag ik me af hoe de belastingdienst te weten komt dat ik (zulke hoge) studiekosten gegenereerd heb.
Stel dat ik een jaar in de supermarkt ga werken, in de eerste schijf beland en netjes mijn belasting betaal (geen aftrekposten). Na een jaar vind ik een vliegende baan en ga veel meer verdienen. Dan pas, of na 2 jaar, geef ik mijn studiekosten aan de belastingdienst door en pas dan wordt het verrekend? Ik vrees dat het niet zo zo werken maar het lijkt me een leuk idee.
Zullen ze dan alsnog de studiekosten verrekenen voor het jaar dat ik in de supermarkt heb gewerkt? Zouden er eventueel nog andere consequenties zijn? Zo niet, dan houd ik natuurlijk mijn kaken stijf op elkaar tot ik een vliegende baan heb...

Nog 1 ding: kan iemand mij vertellen of deze kosten aftrekbaar zijn:

-kosten sollicitaties na afronden opleiding (reiskoten, hotel etc.)

-uren die je maakt om brevet gelding te houden, SEP (en MEP profcheck)

-verzekeringen die je hebt moeten afsluiten voor je financiering (loss of license & ongevallenverzekering)


Bij voorbaat hartelijk dank!
 
Terug
Bovenaan