Vraag over uren LAPL

MartijnA3

Rookie
Hallo allemaal. Mijn naam is Martijn en ben 39 jaar en al mijn hele leven gek van vliegen. Jaren geleden een zomer lang een zweefvliegcursus gevolgd, maar toen kwam er een huis, vrouw, een ander huis en kinderen (in die volgorde :D ).

Ik ben nu in de gelukkige omstandigheid dat ik een hele goede kennis heb met een eigen vliegtuig (een experimental). Af en toe vlieg ik met hem mee en ik mag dan na de start gelijk zelf vliegen, we doen dan oefeningen en vliegen circuitjes. Alleen het allerlaatste deel van de landing doet hij dan.

Het komt erop neer dat ik eigenlijk een vliegtuig tot mijn beschikking heb als ik mijn LAPL zou halen.

Nu wil ik de benodigde financiën eens uit gaan rekenen, maar ik kan niet vinden hoeveel uren ik verplicht zou moeten vliegen met een instructeur (waarschijnlijk kijk ik met mijn neus). Dat zullen voor mij de dure uren zijn, zodra ik solo mag valt het allemaal wel mee (want dan mag ik toch in het vliegtuig van mijn kennis vliegen?).

Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Dit hangt (zoals altijd in de vliegwereld) van een aantal dingen af. Indien je en LAPL wilt halen moet je dit (vooralsnog) bij een ATO doen, een approved training organisation. Deze ATO heeft een standaard trainingsprogramma opgesteld met daarin een aantal dual (met instructeur) en solo uren. Deze opleiding moet goedgekeurd zijn door ILenT en ligt dus grotendeels vast. Het minimaal wettelijke aantal uren is volgens mij 30, waarvan 24 uur met instructeur en 6 solo. Deze solo en dual uren mag je alleen vliegen op toestellen geregistreerd bij de ATO en zeker niet met een experimental.

Laatst bewerkt:
Deze berekening gaat echt uit van het minimum: Je hebt precies 7 theorie-examens nodig, dus je haalt ze allemaal direct in één keer, en je hebt precies 45 praktijkuren nodig. Dat wil in de praktijk wel eens ietsje meer zijn. Helaas rekenen alle vliegscholen het op deze manier voor.

Voor een vliegopleiding moet je eigenlijk een buffer beschikbaar hebben die net even iets groter is. Als het dan meevalt heb je dat geld over, maar als je gokt op de minimale kosten en het valt tegen moet je misschien wel (tijdelijk) stoppen me de opleiding.

Ik zou ook niet voor 1000 euro theorielessen nemen. De theorie is eenvoudig en kan je gewoon met zelfstudie uit de boeken halen.

Er staat ook duidelijk dat het een absoluut minimum is. Daarnaast theorie middels zelfstudie is niet toegestaan en zul je dus middels de goedgekeurde sylabus via de ATO moeten doen.

Terug
Bovenaan