Vraag over TT

Zweven is een goede basis. Dat is en blijft het. Heb vroeger veel gezweefd en mis het nog steeds.

Echter het blijft totaal iets anders dan commercieel airline piloot. Daar gaat het steeds meer om de soft skills…… Ik vind zelfs 200 uur te weinig ervaring om commercieel bij een airline te mogen vliegen. Weet echter ook dat we helaas met zo'n systeem in Europa te maken hebben!
 
Echter het blijft totaal iets anders dan commercieel airline piloot. Daar gaat het steeds meer om de soft skills…… Ik vind zelfs 200 uur te weinig ervaring om commercieel bij een airline te mogen vliegen. Weet echter ook dat we helaas met zo'n systeem in Europa te maken hebben!

Toch is het een systeem dat toch goed blijkt te werken niet? Alle grote airlines doen het en zijn er blijkbaar tevreden over. Zolang je bij een maatschappij terecht komt met goede SOPs en een omgeving bieden waar je snel veel ervaring op kan doen zie ik het probleem niet.

Ik heb ook zo mijn vraagtekens bij het Amerikaanse systeem waar iemand met 1000-1500 SEP/MEP (maar voornamelijk SEP) bij een commercial airliner kan werken. Kort door de bocht genomen verschillen de type operaties namelijk ook als dag en nacht van elkaar.
 
Voorbeeldje: men kwam destijds van de NLS met een valid license, moest je als je bij LH Cityline wilde werken nog tot 50 uur PIC bijknorren (weet niet of dat nu nog is, maar dat soort eisen kan men maken). Kan je hoog en laag springen dat je toch een frozen ATPL hebt, maar als je die uurtjes niet deed kon je nog een tijdje in de dugout blijven zitten.


Klok en klepel, want hier ging het niet om 'de' Cityline-ureneis. Die was er namelijk helemaal niet. SEP-brevet was genoeg.
Dit was een LBA-eis. Nederland was al JAR, met iets van 150 uur required PIC en 50 uur SPIC. Die SPIC werd in DL niet erkend, want ze liepen (weer eens) 5 jaar achter en het was nog nationale regelgeving.

Dus uiteindelijk hetzelfde verhaal als (blijkbaar) nu bij Wicked: Wel een brevet, maar ergens hapert het met het krijgen van toestemming om een TR te beginnen (zo lees ik zijn relaas).
 
@Max Rate
hear hear

@Nostradanus
Ooit in een zwever gezeten en deze bestuurd? Nogal neerbuigend hoe je er over spreekt. Bij veel airlines en vliegscholen hebben zweefvliegers een streepje voor in de selectie. En dat is niet omdat het nou persé zulke goede vliegtechnische vliegers zijn, maar wel omdat; wanneer je jong met zweefvliegen begint, 'vliegerschap' je met de paplepel wordt ingegoten. Zo ben je bijvoorbeeld bezig met het materiaal in de winter; tijdens een vliegdag werk je als een team samen en zorg je samen dat alles veilig verloopt. Daarnaast leer je vliegtechnisch wel strak vliegen en snap je een stuk meer van aerodynamica en meteo dan de gemiddelde CPL'er met 200 uurtjes C172...

Als instructeur in zwevers neem ik geregeld wat collega-(f)atpl'ers mee en ook mannen met duizenden uren ervaring in hun 747. Die denken dan wel even leuk te gaan zweefvliegen als hobby en dat ze na 5 vluchtjes solo kunnen. Als ik ze dan na de eerste start zelf laat sturen dan zouden ze uiteindelijk niet veilig beneden aan komen. Het is uitdagender dan je denkt. Ik zou zeggen, heb je zin om een keer mee te vliegen en zelf te beleven wat zweefvliegen is? PM maar of neemt contact op met een zweefclub bij jou in de buurt. Ze bieden allemaal proefvluchten aan.
 
Ik heb inmiddels na vele mails geregeld dat ik een paar weken de tijd heb om mijn uren bij te vliegen en ik heb nu een C152 gehuurd. Inclusief instructeur die mij nog wat spintraining en andere leuke lessen erbij gaat geven.

De reden dat ik mijn zweefuren erkend wilde hebben was omdat er maar een paar dagen tussen het moment dat ik de aanvullende eis te horen kreeg en de start van de typerating zaten. Ik moet zeggen dat zweefvliegen mij een hele hoop waardevolle ervaring heeft gegeven, maar dat ik wel blij ben dat ik nu ook weer een hoop ben aan het leren over met SEP kistjes vliegen.
 
Terug
Bovenaan