Voorspelling O'leary.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Ten aanzien van Vueling, in de spaanse crew rooms/ kranten gonst het al weken van de geruchten over een fusie tussen vueling en clickair.. waarschijnlijk geen slecht idee..



Tuesday, March 04, 2008
Possible fusion between Clickair and Vueling
The Managing Director of Clickair, Alejandro Cruz, has not ruled out the possibility of a fusion with Vueling, an option which he says now depends on ‘time and shareholders’. He went on to say that both companies are Catalan airlines that use the Airbus A-320 and operate similar routes from Barcelona.

Cruz affirmed in an interview with the magazine Efe that ‘shareholders are speaking amongst themselves’ although he also said that no definite plans had been made yet.
Cruz stressed that in his opinion something has to happen in the Spain airline industry but he also said that a fusion between Clickair and Vueling, both low cost airlines, was complicated and involved competition, personalities, reputation and money.

With regards to the sale of Spanair, Cruz said that there were many possible combinations from the purchase of Spanair by Iberia following the sale of Clickair to the union of Vueling and Air Nostrum or the acquisition of Spanair by Air Nostrum. He added that until concrete plans were made the company he directed could not give its opinion.

Cruz said ‘Nothing convinces me that the final solution lies in the purchase of Spanair by Iberia although nothing forbids Gonzalo Pascual from bidding for the airline. However, SAS has not said anything with regards to the offers it has received for Spanair’.

Cruz also stressed that ‘the Spanish air market would not be the same in six months from now’ He said that Clickair would be in a fantastic position to support these changes given that it was the most efficient operator in Spain with the least costs in terms of infrastructure and the most productivity in terms of planes and air crew as well as the best record of punctuality.
 
Las trouwens nog wat op Luchtvaartnieuws.nl. Citaatje uit een artikel over Ryanair vs. Aer Arann:

Beetje Godcomplex heeft die O'Leary wel. Ryanair vliegt toch voornamelijk de kleinere secundaire vliegveldjes aan, oftewel point to point. De door hem genoemde 'concurrenten' werken voornamelijk met hubs en doen veel feeder werk. Ik kom Ryanair i.i.g. erg weinig tegen op de velden waar ik kom. Beetje onrealistisch om die airlines je directe concurrenten te noemen als ze een ander marktsegment bedienen...

Tel je pas mee als je op een veld als Schiphol landt en een godsvermogen betaalt aan landingsfees??? Beetje sneu dit....
Point-to-point??? Als ik reis, reis ik idd van A naar B, dat is van point to point...ik geloof zelfs dat dat de definitie is van een reis...
Dus je moet Hubs hebben??? tellen 27 bases ook mee?
En als je even goed nadenkt doet Ryanair het betere feederwerk niet dat sneue gedateerde systeem van Cityhopper/CityJet...

Heb al eerder gemeld dat Ryanair met 1/10 van het personeel en een vloot 1/3 zo groot een even zo groot marktkapitaal heeft weten te bemachtigen als de KLM-Air France GROUP bij elkaar...

Ja dan vind ik wel dat je mee mag spelen met de grote spelers....overigens wordt elke maatschappij met meer dan 100 toestellen in de vloot als een grote maatschappij beschouwd (en als je dan naar Cityline kijkt met 72 toestellen...tja....nee dus)
 
Nogmaals: Ryanair bedient een ander marktsegment. De AF-KL klanten zitten helemaal niet te wachten op een vlucht van Eindhoven naar Skavsta; zij zitten te wachten op een goed globaal netwerk die ze soepel van Chengdu naar Boston kan brengen. Of van Chengdu naar Quito. Of van Houston naar Stavanger. Een netwerkmaatschappij als AF-KL heeft wat dat betreft veel meer te duchten van clubs als Emirates dan van Ryanair. Net zoals Schiphol meer te duchten heeft van Dubai dan van Brussel-Zuid.

Verder heeft het vliegen van Ryanair helemaal niets te maken met het begrip "feeder", want het zal Ryanair een rotzorg zijn of hun passagiers een aansluitende vlucht geboekt hebben. Dat hebben die passagiers meestal ook niet, want aansluitende vluchten zijn er namelijk niet op de velden waar Ryanair meestal opereert. Dat point-to-point vervoer veel minder arbeidsintensief is dan hub-vervoer is nogal logisch, maar weinig boeiend omdat het om een heel ander marktsegment gaat.

Ook gaat het poppetjes tellen nogal moeilijk als je appels en peren vergelijkt. Zo werken er alleen al bij KLM maintenance al 5000 mensen - en dat is een winstgevend bedrijf op zich. Air France maintenance is groter. Bij KLM Cargo werken 2500 mensen en ik heb geen flauw idee of dat veel of weinig is voor de hoeveelheid vracht die ze vervoeren. Evenmin als M.O.L. dat zal hebben: om daar inzicht in te krijgen moet je vooral niet kijken naar Ryanair, maar eerder naar CargoLux of de vrachttak van Singapore Airlines.

Ryanair mag zeker meespelen met de grote jongens, maar hun business heeft met AF-KL ongeveer net zoveel te maken als met datzelfde CargoLux. Deze bedrijven vissen slechts voor een klein deel in dezelfde vijver. Afgezien daarvan heeft M.O.L. absoluut een veel te grote bek - qua arrogantie kan zelfs KLM nog héél veel van hem leren!
 
Ai Onassis....gevoelige snaar geraakt?

Ik geef alleen aan dat ik O'Leary's vergelijking niet vind opgaan. Zoals Xetrov nog eens zegt, jullie bedienen een ander marktsegment. Realistischer zou zijn als hij zich met easy, Wizz, AB, enz. vergelijkt. Dan komt 'ie denk ik ook nog 's als winaar uit de bus...
 
Primer,

Ik zat bij Channel Express/ later Jet2.com. Ben er inmiddels weg. Fuel is ieders probleem als je niet voor een vast prijs op tijd hebt ingekocht. Dat is dus nu wel gebeurd bij jet2.

Ze zullen het denk ik uiteindelijk in de loco markt niet redden tegen FR en EZY. Ze zijn niet voor niets met 5 B737 van de 6 uit Man vertrokken. het enige wat ze in Man nog hebben is drie 757 en één 737.
LBA airport dreigde en andere loco binnen te halen als ze niet met meer bestemmingen op de proppen kwamen. Dus de 737's zijn naar LBA gegaan en geloof dat ze met 8 nieuwe betemmingen dit seizoen vanuit LBA vliegen.
In Man hadden ze het toch niet gered, te veel concurrentie met name door Ezy die nu vanaf Man vliegt en FR die vanuit diverse plaatsen in Europa naar Man gaat vliegen

Verder doen ze naast loco erg veel charter werk op dit moment, m.i. de enige manier om te over leven. Ze zullen in de toekomst naar niches in de markt moeten zoeken. Een echte loco zijn ze nooit geweest daar voor waren ze te duur.

Philip Meeson is en blijft een rare knakker, die telkens net op tijd de bakens weet te verzetten ik hoop, voor mijn oud collega's, dat hij dat nu ook weer doet en de situatie goed beoordeeld
 
vortex, zomaar ff: Cargolux: 15 744F (volgende maand #16); 1491 man personeel incl. maintenance.

Mag ik er eentje noemen? Alitalia.
Air Berlin lijkt mij inmiddels te groot om zomaar te laten klappen. Zullen ze eerder verliesgevende delen afstoten.
 
Laatst bewerkt:
Air Berlin gaat het als geheel niet moeilijk krijgen, maar de groei in de lange-afstandssector (waar ze LTU en Condor voor willen kopen) dat komt voorlopig wel op losse schroeven te staan. Eerst maar weer even terug naar de kern, dan komt de uitbreiding later wel weer.
 
Terug
Bovenaan