@ Q-Nimbus,
In mijn niet piloten-leven werk ik als consultant en heb ruime bedrijfskundige ervaring. Jouw vragen zijn uiteraard terecht en er zijn ook wel antwoorden te geven. Het punt is dat die nooit zo exact en/of hard zullen en kunnen zijn als jij wenst. Ik ben van huis uit techneut en heb daar ook lange tijd moeite mee gehad, maar door ervaring wel geaccepteerd dat het zo is.
Waarom zijn die vragen nooit zo exact/hard te beantwoorden. Twee begrippen die een centrale rol spelen: toekomst en geld.
Niemand op deze wereld kan exact voorspellen wat er gaat gebeuren, er worden dus altijd slagen om de arm gehouden. Wel wordt getracht middels geld (ook synoniem voor het begrip macht) invloed uit te oefenen. En hier zit 'm de kneep, investeerders (grote pensioenfondsen, overheden, banken, etc.etc. ... maar ook kleine(re) particulieren), willen rendementen. Wanneer geloven ze dat ze rendementen krijgen, als de maatschappij betrouwbaar overkomt (let op! overkomt en niet noodzakelijk ook feitelijk is, emotie speelt een grote roll). Wanneer kom je betrouwbaar over ... als de maatschappij onder andere zaken doet op een manier waar de investeerders in geloven. Dus investeerders proberen de bedrijfsleiding te beinvloeden. Nu concurreren investeerders ook weer onderling, dus dat is niet 'een praatje pot'. Het is dus voor een bedrijfsleiding lastig manouevreren om zoveel mogelijk kapitaal (investeerders) te binden, om te kunnen investeren (bijvoorbeeld de vervanging van de 737 door Airbussen). In die complexe situatie ontstaan denkbeelden/visies/inschattingen over de toekomst bij de bedrijfsleiding, en daarop treffen ze maatregelen. Die maatregelen worden ondersteund door rekenmodellen, maar ook heel vaak intuitie. Dat laatste willen de meeste toplui niet in de krant zien ... en
Tot slot, worden vaak geen antwoorden gegeven, omdat je wellicht teveel kaarten openlegt voor loerende concurrenten. Dus wie-weet is het antwoord op jouw vraag of KLM het anders niet zou overleven, een dreigement geweest van een grote investeerder, om zich terug te trekken, als er niet gefuseerd zou worden met AF.