Kallum, kallum...
Met alle respect: AF / CityJet heeft niet het plan opgevat om VLM over te nemen puur als aanvulling op het eigen netwerk. CityJet wil fors uitbreiden vanaf LCY en daarvoor hebben ze meer slots nodig, enerzijds om het schema te optimaliseren en anderzijds om nieuwe routes te kunnen openen. Capaciteit optimaliseren betekent nou eenmaal dat je de juiste kist op het juiste moment moet inzetten, dus: op de piektijden heb je een grotere bak nodig (heb hier al eens eerder gezegd: 1 RJ85 = 2 FK50). Iedereen die wel eens op LCY komt weet dat capaciteit een probleem is tijdens de ochtend- en avondspits, er kunnen dan geen kisten meer bij (het nieuwe platform is waarschijnlijk ook al volgeboekt). De enige manier om dan de capaciteit te vergroten is een kist met meer stoelen.
Hoe de toekomst eruit ziet voor VLM? Even afwachten wat de uitspraak van de mededingingsautoriteiten gaat zijn. Als de overname wordt goedgekeurd denk ik dat er een reshuffle van kisten en schema komt, zoals ik al zei: om het product van CityJet te optimaliseren. Weer met alle respect: VLM is de overgenomen partij en de shots zullen dus door CityJet gecalled worden. CityJet gebruikt de Do328's van Scot op de routes waar de loads geen RJ rechtvaardigen, met de Fokkers van VLM gaat hetzelfde gebeuren. Ik heb er persoonlijk een hard hoofd in dat alle kisten van VLM gespaard blijven, ik denk niet dat alle Fokkers eruit gaan maar denk ook niet dat ze allemaal zullen blijven. Wacht het gewoon even af, dat er wat dingen gaan veranderen bij VLM na een overname staat vast maar het hoeft voor de vliegers bij VLM niet noodzakelijk allemaal slecht te zijn. Winstgevende routes zullen echt wel gespaard blijven, en het kan prima zo zijn dat er met de Fokkers die van toekomstige RJ-routes worden afgehaald nieuwe dingen gedaan worden. VLM heeft na een overname een groot voordeel: onderdeel zijn van de AF/KLM-groep (boekingssysteem, frequent flyerprogramma, financiele armslag).
We zullen zien.
SJ
P.S. Kebab & Camiel: waarom zou je twee FK50-vluchten per uur van AMS naar LCY uitvoeren als je hetzelfde aantal mensen met één RJ kan vervoeren met één vluct per uur. Pure winst als je bekijkt hoeveel handling/landing fees je uitspaart.