Vlm langs de baan?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
EELDE - Een vliegtuig met passagiers is vrijdagavond even voor 21.00 uur van de baan geraakt op vliegveld Eelde in Drenthe. Volgens een woordvoerster van de politie zouden er geen gewonden zijn. Ook is er geen brand ontstaan.

Het gaat om een Fokker 50-toestel waar zeven tot 51 personen aan boord kunnen zijn. Het is onduidelijk hoeveel personen aan boord waren ten tijde van het incident.

Het gaat om een toestel van de Vlaamse luchtmaatschappij VLM. Hoogstwaarschijnlijk is het ongeluk gebeurd bij het landen.

Even voor 21.00 uur moest een VLM-vlucht aankomen op Eelde vanuit Londen met een tussenstop in Amsterdam.

Afgesloten

Hulpdiensten zijn massaal uitgerukt. Ook is de afslag van A28 naar Eelde afgesloten.



Weet er iemand meer?
 
Vliegongeval Eelde veroorzaakt door inschattingsfout
Uitgegeven: 19 mei 2007 11:40
Laatst gewijzigd: 19 mei 2007 12:24

EELDE - Het van de baan raken van een Belgisch passagiersvliegtuig op vliegveld Eelde in Groningen vrijdagavond is vermoedelijk veroorzaakt door een inschattingsfout van de piloot. Dat heeft een woordvoerder van de luchtvaartpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) zaterdag gezegd.
ANP

De weersomstandigheden zouden daarbij een rol hebben gespeeld. Meestal komt de wind van voren bij het landen van vliegtuigen op vliegveld Eelde. Vrijdagavond landde het toestel met een zogenoemde staartwind, wind van achteren. Hierdoor kwam het toestel verder op de landingsbaan terecht met meer snelheid dan gewoonlijk. De piloot had vervolgens te weinig ruimte om af te remmen en schoot door.

Het vliegtuig was een Fokker 50 van de Vlaamse luchtvaartmaatschappij VLM Airlines met elf passagiers en drie bemanningsleden aan boord. Niemand raakte bij het incident gewond.

Het ging om de vlucht die even voor 21.00 uur moest aankomen op Eelde vanuit Londen met een tussenstop in Amsterdam. Hulpdiensten rukten massaal uit na de mislukte landing.

Op 17 juni 2003 raakte een vliegtuig van Onur Air op Groningen Airport Eelde van de baan. Het toestel kwam niet van de grond en schoot 50 meter door. De meeste reizigers bleven ongedeerd, maar het vliegveld liep tussen de 150.000 en 200.000 euro aan schade op.

BRON: NU.NL
 
Bron:Luchtvaartnieuws.nl

'Ongeval VLM Airlines mogelijk veroorzaakt door staartwind'

19-05-2007

EELDE - Het ongeval met een Fokker 50 van VLM Airlines, die vrijdavond (18 mei) van de landingsbaan raakte op Groningen Airport Eelde, is mogelijk veroorzaakt door staartwind. Volgens een woordvoerder van de politie landde het toestel met de wind in de rug, waardoor het pas laat landde en teveel snelheid had om op tijd te remmen.

Doorgaans wordt gestart en geland tegen de wind in, maar vrijdagavond was dat niet het geval op de luchthaven. Een definitieve oorzaak zal nog moeten worden gevonden door een nader onderzoek.
 
Onderzoeksrapport is blijkbaar al af... :snore:

Uitgegeven: 19 mei 2007 11:40
Laatst gewijzigd: 19 mei 2007 12:24

EELDE - Het van de baan raken van een Belgisch passagiersvliegtuig op vliegveld Eelde in Groningen vrijdagavond is vermoedelijk veroorzaakt door een inschattingsfout van de piloot. Dat heeft een woordvoerder van de luchtvaartpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) zaterdag gezegd.
ANP

De weersomstandigheden zouden daarbij een rol hebben gespeeld. Meestal komt de wind van voren bij het landen van vliegtuigen op vliegveld Eelde. Vrijdagavond landde het toestel met een zogenoemde staartwind, wind van achteren. Hierdoor kwam het toestel verder op de landingsbaan terecht met meer snelheid dan gewoonlijk. De piloot had vervolgens te weinig ruimte om af te remmen en schoot door.

Bron
 
Een incident/crash anno 2007 houdt qua media in:
- Passagiers bellen al vanuit de kist de Telegraaf;
- Even later staat het op telegraaf.nl, nu.nl, etc.;
- Hart van Nederland laat opnamen maken en interviewt ooggetuigen die meestal al ver van tevoren het vliegtuig aerobatics zagen doen en de vorige week ook al vonden dat het vliegtuig een vreemd geluid maakte;
- Het komt los op de discussiefora, zowel op lekenfora (die de oorzaak overal weten te vinden) als op Airwork;
- Ondertussen komt de opgenomen RT op internet;
- En dezelfde of volgende dag de foto's en video's op YouTube e.a.;

Allemaal leuk en aardig, behalve als je de hoofdrolspeler bent.
Ik vind de discussie over dit soort onderwerpen daarom altijd spitsroeden lopen. Het is nieuws, ergo discussie over wat er gebeurd is. Maar het zijn ook je vakbroeders, mogelijk mede-Airworkers en het kan de volgende keer om jou gaan. Hoe zou je in dat geval dan willen dat er mee omgegaan wordt?
 
Ik ben benieuwd naar de schakels in dit verhaal. F50's hebben normaal gezien ruim voldoende aan de 1800m van Eelde en de crew wilde vast niet in het gras belanden. Heeft iemand iets gezien/gelezen waar de touchdown was? Dat zou interessante info zijn. Verder heb ik suggesties gelezen over remproblemen maar veel meer dan gissen van de gemiddelde journalist is dat geloof ik niet.
 
Doorstart van deze opgeschoonde thread, met het verzoek met respect te posten. Dit gaat over mensen, vakbroeders, collega's, die in een zeer vervelende situatie zitten. Houd in gedachten dat het volgende keer om jou kan gaan: 's middags verhoor, 's avonds lezen op Airwork wat je al dan niet verkeerd hebt gedaan.
 
Ok, nog een keer dan maar. Kan iemand me vertellen wat de max. tailwind component van de F50 is?
 
Bijna alle kisten wereldwijd hebben max tailwind van 10 knopen, met speciale toestemming kan dit bij sommige kisten en op sommige vliegvelden naar 15 knopen worden verhoogd.
 
Met verbazing heb ik alle reacties van de afgelopen dagen zitten lezen op het incident met de VLM kist op Groningen. Het is ongelooflijk hoe onprofessioneel (en off-topic!) sommige mensen reageren en ik kon het dan ook niet laten om toch even te reageren. :eek: Diana heeft ondertussen van de 2 threads weer 1 gemaakt en de nodige "zooi" gefilterd, wellicht dat dat iets verandert?

Zelf vlieg ik al enige tijd voor VLM en ik ken mijn collega's die vrijdagavond aan boord zaten erg goed. Dit zijn echt wel mensen die weten hoe ze een Fokker moeten landen (in tegenstelling tot wat sommige mensen in hun posts beweren?).

Mijn punt is vooral: begin niet iets te roepen als je de feiten niet kent. Natuurlijk is het forum om er te discussieren, en waarschijnlijk ook om te speculeren, maar niet om uit roddels conclusies te trekken lijkt mij. Zoals sommigen heel terecht zeggen ben je zelf misschien de volgende. Hoe zou jij het vinden als je volgens de Telegraaf een inschattingsfout hebt gemaakt, zonder dat die informatie ergens op gebaseerd is?

Zoals iedereen ongetwijfeld begrijpt kan en zal ik niet inhoudelijk ingaan op het incident (daar komt bij dat ik ook echt niet alle details weet), anders hebben onze persvoorlichters niets meer te doen. Vergeet niet dat de media altijd overal boven op springt als het om luchtvaart gaat. Geloof niet alles wat er in de krant staat en op het nieuws verteld wordt. Als straks alle feiten naar aanleiding van een onderzoek naar buiten komen, dan lijkt dat me een mooi punt om over te discussieren.

O en om nog even de vraag hierboven te beantwoorden: de maximale tailwind op een Fokker 50 is trouwens 10 knotsen ;)
 
O en om nog even de vraag hierboven te beantwoorden: de maximale tailwind op een Fokker 50 is trouwens 10 knotsen ;)

Tegenwoordig noemen we dat ook wel 'staartwind'. :D

Ik vind het zo'n raar verhaal; 1900m moet ruim genoeg zijn, ook als je 'm wat verder op de baan zet. In het geval van remproblemen zou je met full reverse ook voor het einde stil moeten staan.

Vreemd.

1 ding is dus wel duidelijk; de oorzaak kunnen we niet zomaar aanwijzen.

Verder zou ik de spotters, wannabe's en ***eenden willen vragen zich te onthouden van commentaar.

Gr.

Q-Nimbus (die het zeer wijs van Cpt. Kebab vindt dat hij zich onthoud van deze discussie.)
 
Hola,

1900m slurp je zo op als het een beetje tegen zit... En dat zat het, als ik het zo zie. Alleen normal brakes kapot geven al een landing distance x 1.7 op, met een beetje tail erbij kan het dan zo gedaan zijn.

aan Diana; goeie van de doorstart hier... dat enkelen eens achter de oortjes mogen krabbelen. ;)
 
Terug
Bovenaan