Vliegtaks. De cijfers

Reactie telegraaf.nl: Het is te laat om de vliegtaks nog weg te doen, veel mensen hebben al ontdekt dat parkeerkosten en reiskosten(prijs benzine duitsland) lager zijn, ook is de service op vliegvelden in het buitenland beter. Dus de mensen die nu vliegen via Duitsland, gaan nooit meer via Nederland, zelfs zonder vliegtaks hier is het buitenland beter/goedkoper

Ik denk inderdaad dat dit een goed punt is. De vliegtaks zelf is niet direct de oorzaak van de exodus naar het buitenland. Je gaat echt niet voor puur om 11,25 euro een eind extra reizen naar een luchthaven in het buitenland. NRN, BRU en CRL zijn voor het overgrote deel van de Nederlandse bevolking per auto en vooral ook per OV veel lastiger te bereiken dan AMS, RTM en EIN.

Het is vooral aan de media te danken dat er ontzettend veel gratis reclame is gemaakt voor vliegen vanaf NRN, BRU en CRL waar, wees nou eerlijk, de tickets en parkeren ook al veel goedkoper waren voordat de vliegtaks kwam. De mogelijkheid om vanaf deze velden te vliegen is nu helaas door alle media aandacht bij een veel groter publiek bekend geworden.

Ik ben uiteraard ook voor afschaffing van de vliegtaks maar denk inderdaad niet dat iedereen dan spontaan terugkomt naar Schiphol. De dalingspercentages waar Schiphol mee strooit zijn vooral veroorzaakt door de kredietcrisis en zoals gezegd door de gratis reclame voor andere velden.

Ik heb als KLM'er ook bewust niet meegedaan aan de personeelsdemonstratie in Den Haag, omdat ik vind dat je daarmee het (deels terechte) dure imago van Schiphol alleen maar in de hand werkt. Een stille lobby lijkt me veel effectiever om passagiers weer naar Nederland te krijgen.
 
Het is allemaal een kwestie van afweging. Als je een paar uur moet rijden om 's morgens om 05:00 in Charleroi/Brussel op te stappen, kijken de mensen in de Randstad toch naar Schiphol. Als het een te groot prijsverschil is pakken ze ter plekke een hotel bijvoorbeeld, maar als het prijsverschil wat beperkt blijft zal Schiphol gegarandeerd weer meer passagiers krijgen. Of het het niveau van voor de taks wordt betwijfel ik, maar dat heeft ook met andere zaken te maken.
 
Uiteindelijk is het ook iets principieels: het maakt niet uit of het uiteindelijk goedkoper is in het buitenland of niet. Het gaat erom dat de taks het zoveelste truucje is van de overheid om geld uit te melken. Dat moet echt eens ophouden.

Dan maar een tokkie minder aan de uitkering.
 
Terug
Bovenaan