Visum nodig voor training in de VS ? Nee, waiver is genoeg !

FlyEye

New member
Onderstaand een reactie van AOPA (VS) waarvan jullie natuurlijk ook lid zijn :grijns:

Kortgezegd is er geen apart visum nodig voor vliegtraining in de VS, dus ook geen aanmelding bij een school die (I20) visa verzorgd.

------------------------------------------------------------------------------------
J,

Thanks for the email. Below is the link to our Guide on the Alien Flight Training rule. If you are training for an MEL
you will have to register, get finger printed and pay the fee.
On the VISA requirements, the INS as you probably know does have a list of countries where the VISA is waived. If
you are from one of these countries, then no visa is required and simply state this to the TSA when registering.

Regards,

Larry B.
Aviation Services Department

http://www.aopa.org/tsa_rule/

-----------------------------------------------------------------------------------
 
Buiten de nieuwe TSA regel (fingerprint/photograph/fee) geld in de VS dat voor "any flights towards a rating or certificate" een visum nodig is. Dit betekend dat je als je een brevet wil halen, of een additioneel category/class/typerating wilt halen, je een visum nodig hebt. Voor "endorsements" (flight review, ipc, tailwheel, complex, high performance, high altitude etc.) is op dit moment nog geen visum vereist. Wel geld de nieuwe TSA regel voor deze gevallen.

-IB-
 
Ik zou graag mensen het "echte" antwoord willen geven, maar sinds een jaar of 2 zie ik zelf de bomen door het bos niet meer..

Feit is (by all means please) denk er niet te makkelijk over.. Ze hebben er totaal GEEN problemen mee om je de toegang tot het land te weigeren..

toen ik in 2002 zonder visum naar de States ging om mn CPL/ME af te maken, ging ik ook zonder visum.. Ze hebben me 3 uur lang in een hok van 1 bij 1 gezet met een camera boven op mn neus!! mannetje kom tegenover je zitten, jij mag niks vragen, hij stel de vragen... Daarna loopt ie weer weg, en komt na 20 minuten weer terug, stelt je een paar vragen etc etc.

NIET LEUK!

Bel het consulaat (ja ik weet dat dat 15e kost), bel de TSA en bel je vliegschool!

Je hebt een voordeel dat je een Nederlander bent (net als Engelsen, Canadezen, Ieren etc et) MAAR dat wil niet zeggen dat ze je het leven niet heel zuur kunnen maken als je denkt dat een lieve Hollandse glimlach genoeg is aan de grens...

FD
 
Big brother zit er echt (gelukkig) bovenop.. Toen ik hier een tijd terug op mn eerste werkvergunning zat, kreeg ik een dag na aankomst in de VS een fax van de DOJ met een paar vragen aan mij gericht, die binnen 24h ingevuld terug moest zijn!! (of ik aangekomen was, nogmaals copy van mn brevetten, handtekening werkgever etc etc etc)

Gelukkig ging het met mn 2e verlenging van mn werkvergunning een stuk makkelijker (kwam 6 weken te vroeg binnen en zonder problemen) maar je wilt niet in de problemen komen met Immigration.. Geloof me, ze knikkeren je er zo uit.


FD
 
@IB

Buiten de nieuwe TSA regel (fingerprint/photograph/fee) geld in de VS dat voor "any flights towards a rating or certificate" een visum nodig is. Dit betekend dat je als je een brevet wil halen, of een additioneel category/class/typerating wilt halen, je een visum nodig hebt.

Beetje onzin, waar komt dit nou weer vandaan. Je heb ALTIJD een visum nodig voor de VS. Ook als toerist en zelfs voor een transit-vlucht.

1. Feit is namelijk dat de TSA de enige bevoegde is voor wat betreft wie mag gaan vliegen of niet. Met de INS heeft de TSA nix te maken, ook al heb je nog zo'n mooi visum.
2. Het Visa Waiver program geeft je een visum, en het leuke is dat op het kaartje wat je invult ook al exact staat watje er mee mag. ( 90 dagen toerisme en/of zakelijk)
3. Een ' resident alien' in de VS heeft bijvoorbeeld ook een visum. Stel je wordt uitgezonden naar de VS of je wil amerikaan worden. Heb je een G visum. Mag je dan een vliegopleiding doen of moet je eerst terug naar je eigen land om een I20 van NAC of een M1 vium te krijgen ?? Echnie.
:1855:

S.

- Overigens had de titel van mijn start moeten beginnen met I20 visum nodig voor vliegtraining, nee visa waiver is genoeg.

- IB, werk jij soms voor NAC ? Vind je de I20 truc een eerlijke manier om te concurreren met andere amerikaanse vliegscholen ?
 
Het klopt inderdaad dat de TSA regels niets met visums te maken hebben. Voor flight training moet je de TSA-clearance zoals ze het noemen hebben. Maar ook een visum. Met een waiver (soort toeristenvisum) is geen vliegtraining mogelijk. Je zult echt eerst naar het consulaat moeten om een echt visum te krijgen (M1, soms F1, J1, etc) Als je om andere redenen al een van deze visums hebt hoef je volgens mij idd geen nieuw visum aan te vragen.
I20 is alleen maar een formulier dat door de betreffende school is uitgeschreven. Dit formulier is geldig samen met het M1 visum (voor J1 is er weer iets anders) maar heeft geen op zichzelf staande waarde.

Voor de TSA zie 49CFR1552
Voor de CFI's onder ons, zie www.flightschoolcandidates.gov
Voor de USCIS, zie FR 11-02 (?) volgens de NAC website iig

Overigens zul je van de vliegschool voor je vertrekt zat informatie en papieren krijgen over visums, TSA, en aanverwante dingen. Ik zou gewoon doen wat zij willen zien. Als het op die manier werkt, prima toch?

-IB-


-PS1- ik heb voor NAC gewerkt, niet meer
-PS2- I20 truc? naar mijn weten doet NAC hetzelfde met visums als alle andere vliegscholen? in ieder geval een paar waarvan ik het zeker weet. Zoniet, ben ik wel benieuwd wat er anders is eigenlijk.
 
Met een waiver (soort toeristenvisum) is geen vliegtraining mogelijk

Hoe kom je daar nou bij ? :rolleyes:

Het is absoluut geen 'soort toeristenvisum'

Zie onder www.usembassy.nl dat dit een visum is voor toerisme en zaken met een maximum van 90 dagen, dat niet te verlengen is. En dit enkel voor een select aantal 'bevriende' landen.

Uitgesloten als catagorie zijn journalisten en mensen waarbij eerder een visum / toegang geweigerd is. Er wordt nergens gesproken over vliegers/vliegtraining.

Er is dus geen reden je te beperken tot vliegscholen die een studie/werkvisum verschaffen, tenzij je langer dan 90 dagen gaat trainen en/of wil gaan werken (bv als CFI of met je CPL) in de VS bij of via die vliegschool.

S.

p.s. de directe link naar VWP / Visa Waiver Program is http://travel.state.gov/visa/temp/without/without_1990.html
 
Op die pagina staat dat een Visa Waiver is voor "tourism and business", wat vliegtraining beide niet is volgens mij.

Op dezelfde pagina staat ook:

...
When Does a Citizen of a VWP Country Need to Apply for a Visa?

You must apply for a visa under the following circumstances, if you:

-Want to work or study in the United States;
-have been refused a visa or admission to the U.S. before;
-have a criminal record; or
-are ineligible for a visa. See Classes of Aliens Ineligible for Visas .
...

Dus ook voor "study"

Maar als je wil, kun je het natuurlijk altijd zonder proberen.


-IB-
 
Wel goed lezen IB

Student Applicants (for F-1 and M-1 visas) - Overview

If you are going to the U.S. primarily for tourism, but want to take a short course of study of less than 18 hours per week, you may be able to do so on a visitor visa.

Maar goed, kan de besten overkomen.
Mensen verwarren een vliegopleiding in nederland ook nog wel een met een (vanaf 3-jarige) HBO of universitaire opleiding. :grijns:

Denk dus dat een 10 uur multi-engine opleidingkje niet helemaal helemaal als 'study' telt. En een US-PPL halen voor fun is natuurlijk zoiezo toerisme.

S.


p.s. Onze NATO bondgenoten aan de overkant zitten er net zo min op te wachten om voor elke scheet of transit in Nederland eerst een visum te moeten aanvragen, naast een paspoort. Daarom bestaat het VWP. Van belang is voor beide kanten dat er geen banen worden ingepikt die niet ook door een werkloze vervuld zou kunnen worden of een opleiding door een buitenlander gedaan wordt ten koste van een inwoner. Daar zijn die visa voor, met vragen die moeten bevestigen dat je zeker weer terug gaat en voldoende geld meebrengt in plaats van gaat kosten.

Ik blijf erbij dat de visum desinformatie, zoals die ook op PPRUNE hoogtij voert, enkel de commerciele belangen van enkele (op PPRUNE adverterende) vliegscholen dient.
 
"TSA notes that the U.S. Department of
State requires issuance of an I–20 form
by the flight school before issuing the
candidate a visa."


En zo kan dit nog wel even doorgaan -> laatste berichtje van mijn kant.

Ben trouwens nog wel benieuwd naar het I20 truc verhaal van NAC, als je dat naar me zou kunnen zenden, ben ik je erg dankbaar.

-IB-
 
nou ja, een-na-laatste dan.

Ik moet ook wel zeggen dat het altijd een probleem zal blijven dit visum gebeuren, en dat ik zelfs van verschillende mensen bij USCIS tegenstrijdige dingen heb gehoord

-IB-
 
Originally posted by SR20FlyEye
Ik blijf erbij dat de visum desinformatie, zoals die ook op PPRUNE hoogtij voert, enkel de commerciele belangen van enkele (op PPRUNE adverterende) vliegscholen dient.

Is er een deel dat naar de vliegschool gaat dan?
 
Nee, maar de indruk wordt gewekt dat je enkel vliegles kunt volgen bij de scholen die een visum voor je verzorgen....

S.
 
als je op een waiver binnen (wilt) komen hier, krijg je een groen papiertje in het vliegtuig vlak voor de landing in de states.. op dat papiertje staat onderaan in kleine letters dat je met dat papiertje GEEN scholing en/of werkzaamheden mag krijgen/uitvoeren...

Probeer maar eens uit te leggen aan je toekomstige werkgever dat je de komende 10 jaar niet meer in de VS mag komen..

IB, werk je nog steeds in de us of a?
 
FD

Het zou idd dom zijn om buiten de bepalingen van je visum te gaan. Geldt voor elk visum overigens. Staan allemaal heel veel kleine lettertjes bij.

Kortom;

VWP / Visa Waiver; 90 dagen toerisme of zaken. Scholing max 18 uur per week.

Wil je ook werken of langer dan 90 dagen blijven of iets anders; dokken voor visum en uitgebreide verklaringen regelen.

En wil je een PPL halen of een multi engine;

TSA programma in.....

S.

p.s. vergeet overigens nooit het groene kopietje van je VWP Visum uit je paspoort te laten halen bij vertrek, als dat er nog inzit en je komt weer terug , of het is niet ingeleverd dan kom je er ook niet meer in.
 
SR20 en FD,

ziet er naar uit dat het wel even duurt met mijn greencard(3 jaar).
Dus ik ga voor mijn CFI-II maar bij een school die "approved" zijn om een J-1 of een M-1 visum aan te vragen. Maar ik kijk bij www.flightsafetyacademy.com en zie dat een J-1 visum alleen mogelijk is als je na je private niet meer dan 50 uur gevlogen hebt. Grrrrr.... Kan iemand nagaan of dit klopt?

Voor zover ik weet kun je alleen betaald werk doen op een J-1 visum. Heb nog niet kunnen achterhalen of je ook op een M-1 visum betaald werk kan verrichten. Stel dat je op een J-1 visum binnenkomt, mag je dan dan op meerdere vliegscholen werken?

groet,

737ES
 
De 50-uurs regeling mbt het J1 visum klopt idd, echter, sommige scholen weten hier niet van, en de consulaat/ambassade in NL al helemaal niet. Gewoon aanvragen als de school het toelaat. Ik had al veel meer uren gevlogen, en toch een J1 aangevraagd, niemand die ooit naar mijn uren heeft gekeken.

Als je een J1 hebt, kun je in principe bij elke vliegschool werken, dit moet wel met goedkeuring van de persoon/instantie die jou het J1 heeft gegeven. Je moet waarschijnlijk contact blijven houden oid.

Werken op een M1 is niet mogelijk, wel (met beperkingen) op een F1.
 
Laatst bewerkt:
De meeste scholen die een J1 verstrekken zijn wat groter, en meestal van redelijke kwaliteit. Heb zelf ooit mijn J1 via Oxford gekregen, welke me uitermate goed bevallen is. Heb slechte verhalen gehoord over Ari-Ben, en Pelican. (dit zijn alleen maar verhalen die ik heb gehoord, dit kan goed een uitzondering zijn. Ik wil hier geen discussie over de kwaliteit van scholen ontketenen.)

Bij sommige listings op het net staat dat NAC een J1 kan verstrekken; maar ze kunnen alleen M1 verstrekken.

-IB-
 
Originally posted by Flying Dutchman 11-03-2005

...

IB, werk je nog steeds in de us of a?

Jeetje, ik ben wel erg op tijd met dit te zien, ach ja, maar een half jaartje te laat.
....maarruh nee, inmiddels niet meer. Heb een ontzettend goede tijd daar gehad, maar ben na 4 jaar maar weer eens terug gegaan om de FAA -> JAA stap te zetten (problemen met visums als een van de achterliggende redenen).

een beetje trage -IB-
 
Terug
Bovenaan