Vier personen en brandstof

Zat zelf na het behalen van mijn PPL met het zelfde dilemma.
Wilde 4 volwassenen en bagage en minimaal 4 uur endurance.
Heb na lang zoeken en kosten overwegen een Piper Turbo Lance gekocht.
Hier heb ik nooit een minuut spijt van gehad.
Turbo is niet echt noodzakelijk, maar is wel makkelijk als je over de alpen wil.
Ik kan in de Lance echt alles vervoeren. Heb al eens met 4 volwassenen en 4 mountain bikes gevlogen.
Een echte reis kist, en niet voor zomaar een uurtje vliegen met vrienden op zaterdag.

Succes met je zoektocht
 
Hmm... De Lance is inderdaad ook een mooie kist!

Maar zou jij die ook aan een beginnend PPL'er verhuren die je nauwelijks (niet) kent? Want dat is een beetje het dilemma: Er zijn wel zulke kisten, maar wie verhuurd ze?
 
Uhh mensen, moeten we Payday er eigenlijk ook niet op wijzen dat het misschien verstandiger is toch niet gelijk te groot, zwaar, complex, etc. te denken. Hij verwacht pas deze zomer z'n PPL te halen en voordat je dan bijvoorbeeld een Cirrus gaat vliegen kan je nog wel een paar uurtjes gebruiken op een Cadet of C172, toch? Zelf riep ik in mijn enthousiasme over de RV-10 ook wat, maar om nou met pakweg 30 uur ervaring met een volle bak op een (vaak wat snellere) reiskist op pad te gaan is toch wel wat risico opzoeken. Of ben ik wat te conservatief?

Het overstappen van bijvoorbeeld een leskist naar een iets complexere kist kost hooguit een paar uur en dan kan die participatie over koop altijd nog, toch?

Eigenlijk heb je wel gelijk, maar ik moet ook zeggen dat ik het verhaal van de TS een beetje anders las. Niet zo zeer van ik wil dan een kist hebben, maar waar zou ik mee op stap kunnen nadat.

ik zou de TS, net als jij zo te zien, aanraden om eerst maar eens een paar uur te gaan vliegen met de kist waar hij nu les op heeft. Ga maar een keer een rondje Nederland doen of een tripje naar Duitsland. Een trip naar een veld waar je nog nooit geweest bent.... Dan ben je de eerste paar keer heel blij dat je een kist bij je hebt die je van haver-tot-gort kent. Als je de eerste keer aankomt op een veld waar je nog nooit geweest bent en je kent de kist niet... dat wordt dan vast wel zweten, zeker als het ineens een flink complexere kist is.

Ik weet nog dat ik me een paar maanden geleden, met een instructeur naast me, zat af te vragen hoe ik in hemelsnaam een FK9 op Dankern neergezet kreeg. Dankern kende ik overigens al. Alleen die FK9 was nieuw... Toen maar met de instructeur naar Leer gevlogen. Daar ging het al een stuk beter.
Wat het verschil is? De baan op Dankern is (officieel) 300*10 maar volgens mij smaller. De baan op Leer is 1200*20.
De FK9 waar ik mee vloog is weliswaar een ULM, maar die haalt dus met gemak 200 km/u (100+ kt over de grond volgens de GPS) @~4000 rpm. Verder vliegt dat ding zo ontzettend goed. De bouwers komen origineel uit de zweefwereld en dat zie je o.a. terug in het glijgetal van boven de 10! Dan is landen op een baantje van 300 meter ineens best "uitdagend".

Dus idd sluit ik me toch wel bij Wutang aan. Ik was inderdaad even vergeten hoe ik heb zitten zweten de eerste paar keer dat ik solo en met mijn eerste passagiers op weg was.
Tegenwoordig is dat gelukkig minder.....
 
De 'Non Turbo' PA32RT300 Lance is een aardige (lees ruime) low level reiskist.

Vanaf de lower Tens @ max gross, wordt het 'Non Turbo' dweilen met de stokken (Throttle & Prop) in het vooronder.

De IO550 BE36 presteert performance wise, aanzienlijk beter.
Volle bak, direct naar naar FL130, no problem ;)
Ook vliegt de BE36 een stuk aangenamer en harder (175KTAS) dan 'n T-Tail PA32.

Note: (T-Tail Lance) trukendoos. Pax during Takeoff and Landing middle seats and enroute back seats (Club Seating).

De meeste T-Tail PA32s zijn privé en weinig private owners staan m.i. te popelen om hem te verhuren.

@Payday,
Welk mission profile heb je voor ogen?
 
@GBF

Wie heeft je verteld dat je pax by take-off en landing in het midden moeten zitten.
De T-tail turbo lance is erg nose heavy, dus je wilt juist je pax ( gewicht ) zo ver mogelijk naar achteren hebben om zo snel mogelijk ( by take-off) of zo lang mogelijk ( bij landing ) elevator authority te hebben.
Als ik alleen vlieg zet ik altijd een jerry can met 50 liter water achterin om niet uit de trim te lopen bij de landing.
Als je de lance eenmaal onder de knie hebt is het geen moeilijk toestel.

Ik wil mijn kist best verhuren, maar hij is N registered dus dat geeft een limitatie, en de verzekering wil minimaal 500 uur TT en 25 uur on type of CFII zijn voordat ze je accepteren.
Dit is denk ik de grootste limitatie voor verhuur
 
Zolang je genoeg hard surface TODA tot je beschikking hebt, is het allemaal niet zo kritisch ;)

60-70% van mijn PA32RT300 operaties vonden plaats van korte 'gras' baantjes.

In het voorste bagage compartment (max 45.45kg) zaten kist spullen (chocks, starter cable, olie, cleaning stuff, paraplu e.d.) in 'n plastic container.

Het achterste compartment (eveneens max. 45.45kg) werd gebruik voor de bagage (liefst in weekend tassen). Hetgeen er achter niet 'meer' inging werd er voor ......

Voorbeeldje:
Een mannelijke pax, weegt 'al snel' 83kg en als je er drie meeneemt dan is dit 'zonder bags' 249kg. Chauffeur met EUR04 Jepp, is ook zo'n 100kg en je zit zonder bags al aan 349kg. Elk zo'n 10kg aan personal gear en je zit aan 389kg. Average equipped useful load 690kg - 389kg = 301kg oftewel max usable fuel (94USG - 356ltrs / 256kgs).

Om het zaakje van 'n korte, natte 'soft ground' grasbaan te sleuren, worden 'Bush' technieken gebruik, welke niet in de 'standaard' boekjes staan.

Een van de dingen die 'dan' belangrijk zijn, is dat de achterste pax in het midden zitten en dat je 'op een gegeven moment' Flaps 2 trek :biertje: en gaat hunten voor Vx (when Gear Up, Vy).

Zodra je Flaps 2 trek, moet je gaan drukken i.p.v. trekken en als er dan iemand achterin zit i.p.v. het midden, dan moet je nog harder drukken :eek:

Disclaimer: probeer de aangehaalde techniek niet zonder ervaren on-type safety pilot.
 
Laatst bewerkt:
Gebruik de short field take off regelmatig om van een 600 meter baantje te komen met vrouw en kind en bagage, echter met 1/3 tot 1/2 fuel. Je moet dan idd een beetje duwen op het moment dat je 25 flaps trekt. zal het eens proberen met vrouw en kind op de midden stoelen.
Landen is anders. wil dan toch echt zoveel mogelijk gewicht achterin zodat ik netjes met de mains eerst land en wat overhou om het neuswieltje netjes neer te zetten.

Thanks voor de tip.
Moeten misschien eens samen gaan vliegen, ben nooit te oud om te leren.

Greetzz
 
Tipje van de sluier ;)

Ik was als 16 jarige al los (Oefenbewijs / SPL) op de PA32RT300 en na het behalen van m'n PPL (17 jaar), meteen op ontdekkingsreis met pax :D

Na de nodige uurtjes, zat ik rechts nieuwe vliegers te lossen :biertje:

BTW vertrekken vanaf 600 meter @ max gross (1633kg) op zachte grond (gras) is andere koek ;)

Note: Middle club seaters, hebben 'statistisch gezien' de hoogste survival rate bij 'n eventuele crash.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan