VFR take-off minima

Volgens de AIP ligt lelystad idd in classe G luchtruim en is dus niet gecontroleerd. Hier gelden dus ook de lagere minima. Natuurlijk kan men je niet VERBIEDEN op te stijgen. Echter, men kan je natuurlijk wel adviseren dat het weer beneden de limieten is. Mocht je dan toch opstijgen, staat misschien de luchtvaartpliesie op je te wachten, wanneer je terugkomt...
 
Tuurlijk, maar ik reageerde eigenlijk even op de post van scsirob, zou zelf in casu ook nooit weggaan. Maar op Lelystad hebben ze natuurlijk wel erg de neiging om 'towertje te spelen', waar ik mij wel eens over verbaas. SCsirob impliceerde een beetje dat het weer volgens hem ok was, maar dat hij van Lelystad 'Tower' niet weg mocht.
 
Maar op Lelystad hebben ze natuurlijk wel erg de neiging om 'towertje te spelen', waar ik mij wel eens over verbaas. SCsirob impliceerde een beetje dat het weer volgens hem ok was, maar dat hij van Lelystad 'Tower' niet weg mocht.

Zo kwam het inderdaad wel over. Er werd niet expliciet verboden, maar de bewoording was wel zodanig dat meerdere toestellen die dag gewacht hebben tot ze van de toren te horen kregen dat het 'kon'. Zodra je je meldde was de response iets als "PH-XYZ, Cloud layer at 700ft, circuit below VFR minimum". Geen baan, geen QNH. Trek je conclusies..

Overigens was het inderdaad verradelijk, op de grond was het strak blauw, maar op 700ft kon je nauwelijks het circuit rond kijken. Zodra je op 1000ft zat was het weer over. Wellicht kunnen anderen zich het nog herinneren, het was tijdens de Texel fly-in.
 
Terug
Bovenaan