Wing of Cock
New member
Vraagje: Ik kan nergens iets vinden in de AIS package over de VFR take-off minima. Er staat me iets bij van een 1000' ceiling en 5 km. Iemand een idee of dit klopt en waar ik het kan vinden? Bedankt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Op een groen veld (neem voor het gemak maar even klasse G aan) heb je gewoon de VFR vliegminima nodig (ceiling 500' above terrain en 1500m visibility), tenzij dat je verhinderd het circuit op de voorgeschreven hoogte te vliegen of er een OM is dat je strictere limieten oplegt ;-)
Je hoeft geen hoogte boven je tot de wolken te houden, alleen clear of clouds. Of het verstandig is, is een tweede, maar dat is het punt niet. En nee, ik ken ook geen circuits voor fixed wing op 500', dus in de praktijk zal het inderdaad op 700'/1000' neerkomen, tenzij je de havenmeester kent en hij je een straight-in kan garanderen ;-)
500ft boven hoogste obstakel, obstakels tot 300ft staan niet op charts aangegeven, dus 800ft. (in klasse G)
Zo heb ik het altijd onthouden, correct me if I'm wrong.
Inderdaad Clear of Clouds, dus geen wettelijke cloudbase.
Het volgende schrijft Jar-FCL:
"Except when specially authorised by an ATC unit, VFR flights are not to take-off or land at an aerodrome within a control zone, or enter the ATZ or traffic pattern:
a. When the ceiling is less than 450m (1500ft) or
b) When ground vivibility is less than 5 km."
Bedankt voor al jullie input. Als ik het goed begrijp zijn er dus geen wettelijk vastgestelde take-off minima voor VFR, behalve voor Special VFR. Als het luchtruim waarin je vliegt direct na het opstijgen onder de VMC minima is, dan verbiedt dit je in principe (VFR) op te stijgen.
Mee eens?
... Je kunt op EHRD (classe C (normaal dus 5Km vis en 1500 m horizontaal, 300' verticaal van wolken) een special VFR clearance aanvragen.
Stijg je op van een gecontroleerde veld, en het weer is niet VMC, kun je vragen om een special VFR clearance, om uit de control zone, b.v. klasse G airspace in te vliegen.
Hoe zit het dan op een uncontrolled field in G?