Verplichte kost: Runway Incursions

Confirmation bias heet dat, en het is heel menselijk. Je hebt een bepaald beeld van de situatie en accepteert alleen nog maar de informatie die dat beeld bevestigd. Info die er tegenin gaat wordt onbewust genegeerd.
In dit geval werd ook even door 1448 gezegd dat ze op 25R stonden, pas daarna gecorrigeerd naar 25L. Dit is perfect voor een confirmation bias. De crew die de takeoff clearance krijgt heeft een beeld van de situatie die niet gevormd is door clearances en plannen, en heeft daardoor geen confirmation bias; en dat heeft een potentiële collision voorkomen.

Het is niet naïef, het is menselijk en het gebeurt iedereen.

Very well said!
 
Wat hiermee te maken heeft is het zogenaamde RAAS Runway Awareness Advisory System. Wij hebben dit nu een paar maandjes aan boord, 95% van de tijd is het irritant. Maar in echte CAT 3 situaties en/of een onbekend groot vliegveld kan het behulpzaam zijn. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
 
Vind dat RAAS op zich ook erg goed. Vooral vd week na m'n flapless landing ivm 'Flap Fail'...toch handig om te horen hoeveel meter RWY je nog over hebt als je met 170 kts de halve baan over flairt.:bwah:

Wel irritant vind ik het als die stem precies brult wanneer ATC tegen je lult...
 
Hmm interresant systeem, ik had er wel eens van gehoord, maar nog niks gelezen. Dus ik heb ff op internet gezocht.

Voor de mensen die het ook willen lezen:
http://www.fsinfo.org/FSI-journals/ATT830843%20RAAS.pdf

Als ik het zo lees lijkt het een mooi systeem, maar ik zie idd de kans op een hoop valse waarschuwingen. Als ze nu ook nog er voor kunnen zorgen dat kisten (net zoals TCAS) met elkaar communiceren zou het wel kunnen gaan werken.
 
daar ben ik het niet met je eens. Zou eerlijk gezegd niet weten welke valse waarschuwingen eruit zouden kunnen komen. Behalve dat het systeem niks zegt omdat er bijvoorbeeld een nieuwe baan van een veld nog niet in de database staat. Een van de componenten van dit systeem zegt je, welke baan je nadert. Zou dit systeem geintegreerd zijn in het vliegtuig van bovenstaand filmpje hadden ze precies geweten op welke baan ze stonden en had deze situatie voorkomen worden. Dat dit systeem irritant kan zijn, dat is nou eenmaal zo, maarja naar een uitspraak van een groot persoon: "Elk voordeel hep z'n nadeel!".
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan