Verplicht leesvoer voor vliegers in opleiding

clown

New member
Ik trap alvast af.


Paul A. Craig - Pilot in Command
ISBN 0071348441
Dit is een hele goede om te lezen tijdens je praktijkopleiding

Mike Wickson - Meteorology for Pilots
ISBN 1840372842
Als je behalve antwoorden onthouden ook daadwerkelijk iets wilt begrijpen van Meteo, een hele goede voor tijdens de theorie (zowel perfect als leerboek als naslag)
 
David Robson - Multi-Engine Piston
ISBN 1840371072
Goed materiaal om inzicht te krijgen in MEP kisten en de procedures ervan.

Sparky Emeson - Mountain Flying
ISBN 0934754020
Niet echt voor de ATPL'er i.o. maar wel erg interessant.
 
Stanley Stewart - Flying The Big Jets
ISBN 1840374225
Mooie intro in de vliegerij, nutiige info en beschrijving van een volledige vlucht.
 
Niet direct als voorbereiding op de ATPL-theorie, maar voor wat daarna komt:

Handling the Big Jets
D. P. Davies

ISBN-13: 978-0903083010

Niet het modernste boek, maar vertelt no-nonsense de basics van Big-Jet-Flying.


Verder staat ondertussen op de FAA.gov-website bijna een complete collectie theorie-boeken, in kleur, gedigitaliseerd en legaal gratis. Fixed Wing, Rotary Wing, Glider-flying, navigatie. alles als PDF.
 
Fly the wing - Jim Webb ISBN-13: 978-0813808543
Fly the Wing discusses the basics and fundamentals that pilots must learn. It then describes how to polish and refine skills as you go on more difficult maneuvers and advanced phases of flight.
This book is a professional flight training manual designed to motivate professional pilots to attain and maintain high standards of performance. --This text refers to an out of print or unavailable edition of this title.

Weather flying - Robert Buck ISBN-13: 978-0070087613
Weather Flying is regarded in the industry as the bible of weather flying. Robert Buck, a general aviation and commercial pilot with tens of thousands of hours of flight time, explains weather in a nontechnical way, giving pilots useful understanding of weather and practical knowledge of how to judge it and fly it. Covers weather flying psychology, en route weather changes, radar and how to use it, taking off in bad weather, and much more. Winner of the Flight Safety Foundation's Publication Award; recommended by the FAA.
 
Alan Bramson - Veilig landen ISBN : 90-0399860 3
Voor wie het afvangen en afronden maar niet onder de knie krijgt.

Alan Bramson - veilig vliegen

Cees Sterks - Briefings voor het Vliegbewijs A (PPL) op de Cessna 152
Geen ISBN nummer, maar volgens mij via www.nnac.nl te verkrijgen. Een absolute aanrader voor leerlingvliegers, instructeurs en overige gebrevetteerden.

Ook nog eens in plain dutch, alledrie.
 
Dat boekje van Cees Sterks vind ik persoonlijk echt helemaal niets, staat ook vol met halve waarheden.
 
Zeker een aanrader voor studenten. Heeft mij en collegas heel erg goed geholpen bij de selectie/interview, en ik lees het nog regelmatig door om de ATPL kennis scherp te houden:

Pilot Reference Guide
ISBN:3000166866
Author :Michael Grossrubatcher


Ik heb ook ACE Technical Interview gebruikt, maar had zelf meer aan dit boek. ACE heeft veel fouten erin staan en dit boek dwingt je ook echt kennis op te nemen ipv simpel antwoorden uit je hoofd leren.

Ik had hem trouwens gekocht bij Luchtvaart Hobby Shop op Schiphol-Rijk. Denk ook dat hij in Lelystad te krijgen is bij Pilot Shop maar dat weet ik niet zeker.
 
Zeker een aanrader voor studenten. Heeft mij en collegas heel erg goed geholpen bij de selectie/interview, en ik lees het nog regelmatig door om de ATPL kennis scherp te houden:

Pilot Reference Guide
ISBN:3000166866
Author :Michael Grossrubatcher


Ik heb ook ACE Technical Interview gebruikt, maar had zelf meer aan dit boek. ACE heeft veel fouten erin staan en dit boek dwingt je ook echt kennis op te nemen ipv simpel antwoorden uit je hoofd leren.

Ik had hem trouwens gekocht bij Luchtvaart Hobby Shop op Schiphol-Rijk. Denk ook dat hij in Lelystad te krijgen is bij Pilot Shop maar dat weet ik niet zeker.

Is deze ook handig voor no license holders?
 
Die bestaan niet als je voor een vliegopleiding financiert. Dat gaat op een gedoogbeleid....

Ah. Werkt dat zo?
In ieder geval de spreuk geld lenen kost geld in oogschouw nemen. Maar vreemd dat daar een gedoogbeleid is. Ik hoop dat daar snel een einde aan komt. Zoveel jongens en meiden die zo diep in de ellende zitten. Uiteraard eigen schuld. Maar als er een duidelijke financiële bijsluiter bij zat die verplicht gelezen moet worden door ook de ouders, dan had dat wellicht een hoop ellende kunnen schelen.

Back on topic.
Ik ben maar een studentje, dus welke zijn nog meer een aanrader? Wil zo goed mogelijk voorbereid op sollicitatie gaan na mn opleiding. Met zoveel mogelijk nuttige kennis.
 
Hier nog een kleine collectie links van verschillende sites met meer (soms minder) informative Handouts.
Sommige heb ik al een keer bij andere threads geplaats, maar hier nog maar een keer allemaal bij elkaar:

Een groot aantal publicaties van de ICAO:
http://dcaa.slv.dk:8000/icaodocs/

Van de CAA, de Safety Leaflets, worden nog regelmatig verbeterd:
CAA Website (lange URL)

Van het LBA (wel in het duits)
De LBA-site zelf:
http://www.lba.de/DE/Oeffentlichkeitsarbeit/FSM/FSM_Tabelle.html?nn=20300
Helaas had de LBA niet de beste gescande kwaliteit, maar daarvoor dezelfde uitgaven, beter gescand:
http://www.daec.de/flusi/materialien/material.php
De FSM's zijn gestopt, en worden ook niet meer bijgehouden. Staan echter welk leuke artikelen tussen, en typisch Duits, heel uitgebreidt, alleen niet altijd zo smeuig als de Leaflets van de CAA.
 
Meer de algemene aerodynamica: introduction to flight van Anderson! Zeer begrijpbare uitgebreide materie!
 
Terug
Bovenaan