Verkeersleiding Nederland zoekt ook mensen

en al jaren halen niet genoeg mensen de opleiding.
mijn klas zijn we met 2 van de 16 die fully licensed zijn.
voordelen: 1) geen studieschuld
2) meteen salaris
3) ik werk ongeveer 24 uur in de week
4) na opleiding meteen supersalaris
nadelen : 1) onregelmatige uren (ook een voordeel)
2) tijdens opleiding onzekerheid
 
ik heb ook ooit die selectie gedaan......

afgewezen omdat ik volgens die engelse madam niet goed kon leren en dus niet mee zou komen... Yeah right!
Ze dacht dat ik erg veel moeite zou hebben met de vakken zoals airlaw.... pff
Ik had mn frozen atpl toen al trouwens.....


Voor diegenen die het gaan doen, succes. Het is wel een leuke baan!
 
Oorspronkelijk gepost door chaos control
en al jaren halen niet genoeg mensen de opleiding.
mijn klas zijn we met 2 van de 16 die fully licensed zijn.

Mijn klas: 7 vkl's van de 10. 1x EHAM, 1x ACC, 1x RTM, 1x Beek, 1x Eelde en 2x London Stansted (niet in dienst van LVNL natuurlijk).
Daarnaast, 1x FIC vkl en 1x assistent op ACC.
Nr 10 was in opleiding bij Eurocontrol. Had het in mijn ogen zonder twijfel gehaald. Er werd helaas anders besloten.

C.
 
Natuurlijk is het zo dat er veel mensen afvallen (weet er helaas over mee te praten), maar ik hoop niet dat dit mensen tegenhoudt een poging te ondernemen. Als je een beetje gek bent van luchtvaart dan is dit echt een super gave opleiding, c.q. baan. Voordat ik aan de opleiding begon had ik al een PPL en deed aan zweefvliegen. Je leert zoveel bij en je komt echt midden in de luchtvaart. Er zijn veel verkeersleiders die vroeger ooit de ambitie hadden om vlieger te worden, maar die zijn het er over het algemeen wel over eens dat ze blij zijn dat ze dit zijn gaan doen. En ik kan me voorstellen waarom. Zelfs als ik van te voren had geweten dat ik de opleiding niet zou gaan halen was ik er nog aan begonnen! Naast het echte werk bij de operationele dienst blijken er nl. nog zoveel interessants te doen. Mij heeft het i.i.g. een interessante, leuke, goed betaalde baan opgeleverd!

Denk er eens over na!

Groet, 687
 
Wat is de reden dat er zoveel mensen afvallen, ben wel verbaasd om te horen dat ondanks dat er een strenge selectie is zoveel mensen afvallen. Het lijkt mij dat als je de selectie doorlopen hebt wel alle capaciteiten bezit om de opleiding te halen. Ligt het aan de mensen zelf (ongemotiveerd, liever bier zuipen dan in de schoolboeken duiken etc.) of is de opleiding zo zwaar. De opleiding is gewoon te vergelijken met een HBO niveau toch?
Dus het tekort aan ATC komt niet doordat er geen belangstelling voor is, maar doordat er te weinig mensen de opleiding afronden als ik het zo begrijp.
 
1) er zijn heel erg veel mensen die zich aanmelden.
2) er zijn maar weinig mensen die door de selectie komen
3) degene die de perfecte selectietool weet te vinden om meer dan 90 % score te halen per klas hier in nederland die aan de opleiding begint die moet meteen een patent aanvragen want dan hoef je niet meer te werken. (dit wil dus zeggen dat het "meestal"niet aan de wil ligt maar aan de competenties)

iemand die erg graag meer collega's wil krijgen zodat ik wat meer vakantiedagen op kan nemen ;-)
 
Wat ik er van gezien heb ligt het zeker niet aan de motivatie. Mensen die eenmaal in opleiding zijn willen over het algemeen graag presteren. Het is dan ook een uitdagende en stimulerende opleiding. Natuurlijk komt het soms wel eens voor dat iemand minder zin heeft om hard te werken, maar over het algemeen is het toch wel zo dat de meesten er veel voor over hebben om de eindstreep te halen. Dat moet ook wel; het is gewoon zwaar!

Er wordt wel gezegd dat de opleiding op HBO niveau is, maar dat is eigenlijk appels met peren vergelijken. De theorie wil ik niet echt vergelijken met wat ik allemaal voor mijn HTS diploma heb moeten doen. Het is echt niet vreselijk moeilijk; alleen veel! Valt niet veel aan te snappen, vooral veel feitenkennis. Lijkt in dat opzicht wel wat op een vliegopleiding eigenlijk.

In de voorselectie, waar al ongeveer 98% schijnt af te vallen, wordt er gekeken of je alle eigenschappen in je hebt om alle deelcompetenties te kunnen verwerven. Als dat zo is dan word je in opleiding genomen. Helaas is er echter niets dat je met het echte werk kunt vergelijken en dus zal tijdens de opleiding moeten blijken of je al die eigenschappen ook daadwerkelijk weet te combineren om je de kerncompetentie binnen een redelijke tijd eigen te maken. En ja, dat heeft tijd nodig en omdat het maar weinigen echt is gegeven vallen er dus vroeger of later in de opleiding nog heel veel mensen af.

In de selectie wordt er gewerkt met een grading; net als bij bijvoorbeeld KLS en KLu. Alleen moet je hierbij in een fictief stukje luchtruim wat in- en outbound verkeer separeren volgens de regels uit een manual die je van te voren goed moet bestuderen. Dit geeft enigszins een beeld van iemands aanleg, maar helaas nog lang niet voldoende.
 
Ik heb de selectie gedaan voor luchtverkeersleider bij de luchtmacht. Die grading zoals in het stukje hierboven beschreven vond ik echt heel erg pittig. Je moest 7 testjes doen waarbij steeds de moelijkheidsgraad wordt verhoogt. De eerste 5 gaan nog goed, maar de laatste twee....Erg knap als je die weet te halen. We zaten daar met z'n zessen, en er was er geen één door.

Deze test was computer gesimuleerd. Ik denk dat het ook een heel ander gevoel geeft als je achter een scherm zit waar je 'echte' vliegtuigen op ziet.

Ik ben van mening dat iedereen piloot kan worden, maar luchtverkeersleider.....dat is toch een appart slag volk.

De opleiding schijnt ook moeilijker/zwaarder te zijn als een opleiding tot piloot.
 
Dit is appels met peren vergelijken... Beide zijn een vak apart en vereisen bepaalde kwaliteiten!

Zo nu en dan kan ik ATC wel schieten vooral op het zuidelijk halfrond maar daarentegen zijn ze er tot nu toe altijd geweest wanneer ik ze nodig had! So cut the crap! :grijns:
 
Oorspronkelijk gepost door CloggyUK
Mijn klas: 7 vkl's van de 10. 1x EHAM, 1x ACC, 1x RTM, 1x Beek, 1x Eelde en 2x London Stansted (niet in dienst van LVNL natuurlijk).
Daarnaast, 1x FIC vkl en 1x assistent op ACC.
Nr 10 was in opleiding bij Eurocontrol. Had het in mijn ogen zonder twijfel gehaald. Er werd helaas anders besloten.

C.

Bijna goed Stirib (heb je hem nog?), D. zijn Beek rating is nu wel verlopen, hopen dat hij eerdaags zijn papiertje op Rotterdam binnen haalt!

btw Hoe'st nou?
 
Gerben,

alles onder controle hier. Lijkt een drukke zomer te worden. Hebben begin april al een nieuw record gezet (640 per dag). Men zegt dat er een kans is dat we tegen de 700 gaan komen aan het eind van de zomer. Aangezien er aanvragen zijn voor 50 kisten per uur, op sommige tijden, wie weet.
Verder thuis alles goed, de vrouw woont hier al een jaartje of twee. Gaat allemaal z'n gangetje.
Mbt tot die Beek rating. De planning is dat ie in mei wordt omgezet.
Hoe is het verder op SPL en omgeving? Al kids in huize Gerben? ;)

Mazzel, C

ps: Stirib is er al een paar jaar af.
 
Hé man,

Hier ook alles op rolletjes,

Leuk werk, leuke collega's, leuk geld en leuk veel vrije tijd :D
Mag niet klagen! Net een nieuw huisie gekocht, kan er pas over twee jaar in, maar goed...het heeft meer kamers, met het oog op de toekomst zullen we maar zeggen ;)
Ook hier worden records gebroken als ik mij niet vergis. 28 April 1381 movements, dat haalden we voor 9/11 net niet. Het begint eindelijk weer eens ergens op te lijken.

Ben toch wel benieuwd naar Stirib zonder stiriba, heb ik nog nooit gezien! Ben je nog weleens in het land?

Greetz B.
 
Zeg ik ben toch wel nieuwsgierig geworden hoeveel dat exact schuift als LVL bij LVNL .... (ben een beetje exact)

Kan nooit moeilijker zijn dan opereren ....:rt: en die 24 uur per week lijkt me wel wat. En over 911 gesproken, de mijne moet nog voor de helft afbetaald worden.

S.
 
Terug
Bovenaan