Veiling: 3 Cessna 182R Skylane

Jammer dat je de levensduur vd engines niet kan zien... weet iemand hoeveel uur er nog open staat?
 
Niet al te jonge engines, en de Cessna SID inspecties moeten nog gebeuren. Dat kan potentieel een duur grapje worden.
 
Daar komt nog eens bij dat de O-470-U alleen op AVGAS kan lopen. En met 12 gallon per uur komt dat neer op zo'n EUR 150 per uur. Voor alleen brandstof is dat best duur.

Voor wat betreft de SID geldt ook nog eens dat dit geen "corrosion-proofed" Reims C172 is, maar gewoon een onbehandelde Cessna. Best kans dat die in ons klimaat wat is gaan roesten.

Als je dit doet, kun je het beste niet teveel bieden, met in het achterhoofd minstens zo'n EUR 10.000 voor de SID in juni. Vervolgens in een jaar of twee de motor opvliegen en dan wellicht daarna een diesel erin. Een koopje is het dan echter niet, wat je er nu ook voor betaalt.

Een handelaar zou kunnen overwegen om hem naar de VS uit te voeren. Daar is veel vraag naar de 182 en kan hij nog jaren door, zonder SID, want die is onder Part 91 niet verplicht.
 
De bieder op kavel 1 heeft wel de hoofdprijs betaald. Dat is die kist met 13.000 uur TT lijkt mij niet waard. Het bod op kavel 2 & 3 lijkt mij redelijk.

Het zijn goede kisten om para's mee te droppen.
 
Er komt nog 15% opgeld bovenop de biedingen die dennist4 geeft.
Dus kavel 1 betaald zelfs 80.500 !! Oops, blijkbaar geen kenner.
 
Via mijn rol als vliegtuigbroker heb ik contact gekregen met de koper van kavel 1.
Er gaat met deze veiling van alles mis. Nu blijkt dat de toestellen zonder Bvl worden geleverd en dat is in strijd met de voorwaarden. Kopers van kavel 2 en 3 zullen daar evenzo met in de maag zitten. Ik zou graag contact krijgen met de kopers van kavel 2 en 3 zodat gezamenlijk protest kan worden aangetekend. Dus als iemand weet wie dat zijn, of iemand kent die weet wie dat zijn, geef dan mijn mailadres door: [email protected]
 
Aluminium gaat flink wat meer, dacht ik?

Maar we zullen maar niet lachen met de ellende van de gedupeerden. Dit verhaal hoort een staartje te krijgen!
 
Via mijn rol als vliegtuigbroker heb ik contact gekregen met de koper van kavel 1.
Er gaat met deze veiling van alles mis. Nu blijkt dat de toestellen zonder Bvl worden geleverd en dat is in strijd met de voorwaarden. Kopers van kavel 2 en 3 zullen daar evenzo met in de maag zitten. Ik zou graag contact krijgen met de kopers van kavel 2 en 3 zodat gezamenlijk protest kan worden aangetekend. Dus als iemand weet wie dat zijn, of iemand kent die weet wie dat zijn, geef dan mijn mailadres door: [email protected]

Dan kunnen ze de koop ontbinden, want tijdens de kijkdag is door de mechanic van de politie gezegd dat de kisten luchtwaardig waren en van Schiphol-Oost zouden kunnen worden weggevlogen. Iedereen daar aanwezig heeft dat kunnen horen.
 
dan moeten ze niet bij een luchtvaartbroker zijn maar bij een advocaat.

als er geen (geldig) bvl is wil dat nog niet zeggen dat ze niet luchtwaardig zouden zijn.
 
als er geen (geldig) bvl is wil dat nog niet zeggen dat ze niet luchtwaardig zouden zijn.

Als je luchtwaardig in zuiver technische zin bedoelt, niet nee. Maar je mag er niet mee vliegen. En er zijn in dit geval op de plaats van vertrek genoeg mensen om je daarvoor een boete te geven… :haha:

Nog even gekeken - het is zelfs een misdrijf, waarop een jaar gevangenisstraf staat.
 
nee je mag niet vliegen zonder bvl. ja, ik bedoel in technische zin (het is ook een technische term, zo kan een vliegtuig een bvl hebben en niet luchtwaardig zijn - bv na schade - en dan mag je er ook niet mee vliegen. Net zo strafbaar!) Als een monteur zegt dat ze luchtwaardig zijn kan hij dus bedoelen dat je er zonder problemen een bvl voor kan krijgen en niet dat ze met bvl worden geleverd. Maar er zal toch wel een verkoopovereenkomst zijn waar dit ingeregeld wordt? mijn punt: ga naar je advocaat (niet naar een broker en niet naar lot genoten)
 
Als er gezegd is dat de kisten "van Schiphol-Oost zouden kunnen worden weggevlogen" dan mag je er als koper toch wel van uitgaan dat daarmee niet wordt bedoeld dat ze "van Schiphol-Oost zouden kunnen worden weggevlogen, gedemonteerd, aan boord van een vrachtvliegtuig". Ik denk dat een doorsnee rechter dat ook gaat vinden.
 
als je voor 70k iets koopt neem ik aan dat je een overeenkomst hebt op papier en niet uitgaat van 'wat gezegd wordt'.

en hoe dan ook; je zal toch zelf wel even in de boordpapieren hebben gekeken voor de koop????
 
Als de jaarlijkse BvL verlenging niet verwerkt is, of de instrumentencheck is niet uitgevoerd, dan is er geen geldig BvL ongeacht de staat van het toestel. Dat is simpel op te lossen.

Als er apparatuur uit het toestel verwijderd is (ik roep maar wat: transponder met een uniek-voor-de-politie ICAO code? Radio met 'extra' features?) dan is het een ander verhaal. Waarschijnlijk zal er opsporings apparatuur uit de kist gehaald zijn, met gevolgen voor weegrapporten, W&B tabellen etc.

Maar zoals QED al zegt, dat had de koper voordien wel even kunnen inzien en opvragen.
 
Inmiddels staat de PH-RPH te koop op planecheck.com via AirVan. Dit was de kavel waarop destijds EUR 70.000 werd geboden. AirVan, voor hoeveel mag hij weg? En is de SID (of equivalent) inmiddels uitgevoerd?
 
Terug
Bovenaan