uurtje met een Lancair 360MKII gezocht

... Dus een homebuilt, en al helemaal als het niet je eigen werk is, bergen altijd een bepaalt risico, meer nog dan bij een fabriekskist. Al kan een zeer grondige aankoop-inspectie door een goede GWK'er hier veel aan het licht brengen.

Hoeveel GWK's wagen zich aan een oordeel over homebuilts? Het kan er prachtig gebouwd en heel degelijk uitzien maar nergens is te vinden of de spullen met de juiste lijm of met Velpon vastgezet zijn. :eek:
 
Óf je vindt een GWK die dat wel doet, óf je laat het zijn. Want als laie zelf zoiets te willen bepalen is vrijwel onmogelijk.

Verder wordt, tenminste in Duitsland en gedeeltelijk in Amerika, het bouwproces ook wel begeleidt. Dus tenminste de goede lijm moet aanwezig zijn, anders krijgt de thuisbouwer al helemaal geen certificaatje voor z'n vliegtuig. Hier wordt bijvoorbeeld tijdens de bouw 2x een onderzoek +1 na afronding verplicht gesteld. 1 Van deze onderzoeken is het bepalen van de structurele sterkte van de vleugels. Natuurlijk levert ook dat geen 100% garantie op perfectie, maar met Pritt kun je ze in ieder geval niet aan elkaar kleven. Dat valt op.

En uiteindelijk kan ook de GWK niets garanderen. Maar hij kan wel veel sneller opvallende fouten eruit plukken.
 
Ligt het aan mij of is dit een prachtig toestel:eek:
Hoe is het nummer incidenten met andere homebuilts? Is dit vergelijkbaar met Lancair toestellen of hoger/lager?
Of is de hoofdreden dat Lancair een complex toestel is?

Het is een fantastisch toestel. In augustus het genoegen mogen hebben om er een uurtje mee te vliegen in de US. Dat dingt klimt zonder problemen naar FL240 en wil gewoon nog blijven klimmen (geen idee of dat de 360MKII was,type afkorting is LNC4). De eigenares (en flight instructor) vertelde mij toen dat de reden voor de hoge ongevallencijfers te wijten is aan de zeer hoge stall speed en het ontbreken van een stallwarning. Final approach speed voor dat toestel was 90 kts.

Maar goed, erg leuk dus :)
 
Terug
Bovenaan