typeratining + ervaring kopen

Een kritische post is geen probleem natuurlijk. En zoals ik ergens in dit topic al had gezegd, ben ik het er ook niet mee eens dat dit soort constructies bestaan. Maar ze zijn er nou eenmaal en we kunnen er niet omheen.
Wat ik bedoel te zeggen is, ik ken ook de andere kant van het verhaal. Ook ik heb vijf jaar thuis gezeten zonder baan en een hoge aflossing voor mijn studieschuld. En ook ik heb eraan getwijfeld om te betalen voor een TR met een paar uren. Ik heb mazzel gehad, maar nogmaals... ik kan me voorstellen dat er mensen rond lopen met dezelfde twijfels als ik toen had.
 
...dan nog gaat het hier om een EXTRA investering die geenzins gekoppeld is aan een concreet baanperspectief.

De BC / net-niet-737-typerating die jij hebt betaald is ook niet gekoppeld aan een concreet baanperspectief. En ook hier gaat het om een extra investering..

Ik meng me verder niet in de discussie zelf, maar ik vind wel dat er wat minder fel gereageerd mag worden door een aantal forumbezoekers..
 
Ik meng me verder niet in de discussie zelf, maar ik vind wel dat er wat minder fel gereageerd mag worden door een aantal forumbezoekers..

Make me...

Luister, ik vind het niet acceptabel dat mensen zonder jobgarantie TR & al zeker niet linetraining betalen. Als veel mensen hiervoor te vinden zijn, wordt dit de standaard.
En dan zijn competente, minder financiëel begoede piloten de lul. (erg sociaal)

Linetraining kopen zonder jobgarantie is helpen aan de afbrokkeling van sociale voorwaarden van andere collega's. Wat denk je dat er op termijn gaat gebeuren...
Alle vaste F/O worden vervangen door betalende F/O in linetraining.
Dat je een TR en in het slechtste geval een paar uur linetraining betaald MET een jobgarantie begrijp ik best. Dat is helaas de standaard geworden.

Het mag wel eens ergens stoppen. Ik snap 100% dat de situatie voor ab initio's dramatisch is. En dat het verschrikkelijk is voor je moraal.
Maar dit soort toestanden maakt het allemaal nog veel slechter.
 
Deze deal, als ik het goed begrijp, is je type rating halen, en daarbij nog 150 uur vliegen bij een maatschappij onder het nom Line Training. Na die 150 uur lig je er weer uit, en het enigste wat je hebt zijn uren, en dus ervaring. Je pakt nergens een baan van een andere collega af... Lijkt mij. Het is immers line training.

Tuurlijk pak je wel een baan van iemand af. Doordat deze maatschappijen geld verdienen met het verkopen van linetraining vliegen ze alleenmaar met FO's in linetraining. Als er geen interesse zou zijn in dit soort "pay to fly" programma's dan zaten daar gewoon betaalde FO's ( die zouden blijven na de linetraining! ) FO's die wel de qualificaties, capaciteiten, ervaring hebben en die voor deze baan een zwaardere selectie hebben doorlopen...

Maar ach.. Half airwork heeft zichzelf op deze manier ge*********... Als je dit soort praktijken normaal vind dan moet je straks niet gaan janken als je ontslagen wordt omdat een ab initio bereid is om te betalen voor die uren als FO.

Het enige antwoord van een vlieger op deze vraag zou moeten zijn; NEE, NIET DOEN!!!:duh:
 
Laatst bewerkt:
Beste Purno.

Was jij dat mannetje die zijn type rating door een maatschappij betaald kreeg, vervolgens binnen de bindingstijd vertrok en toen weigerde om het resterende deel van zijn bond terug te betalen?

Vervolgens sta jij altijd meteen klaar om iedereen voor hoer en idioot uit te maken.

Waarom blijf je niet gewoon lekker op het besloten VNV forum posten met je maten over staatssteun, senioriteit en de volgende biedronde?

Of ben je misschien ook geen VNV lid zuinigert?
 
Als jezelf als vent ( danwel meid ) , vlieger en toekomstig F/O of CPT respecteert moet je ook maar eens de ballen ( danwel andere geslachtskenmerken ) hebben om "krijg de t"§$fus met je betalen , ik zoek het zelf wel uit "te zeggen.
Die ruggegraat heb je later nog hard nodig , mocht je dubieuze werkgever je erop uit sturen met een brakke kist , maximum diensttijd , met het weer dik onder het minimum EN een co met wel 150 uur op een procedure trainer...

Flikkert nou snel op met je betalen voor een TR.Dan maar effe doorbijten.
Ik heb in mijn wachttijd ook 2,5 jaar Downpatientjes (waar je het aan kon zien...)rondgekard op een minibusje.

In de US and A mag je tegenwoordig godvahdegodvah met 2000 uur een CRJ of een ATR vier legs door de Midwest vliegen voor een stapeltje food-stamps.
Die accepteert de bank dus niet als afbetaling.

Dan kan je net zo goed weer terug op de taxi.
 
Laatst bewerkt:
Beste Purno.

Was jij dat mannetje die zijn type rating door een maatschappij betaald kreeg, vervolgens binnen de bindingstijd vertrok en toen weigerde om het resterende deel van zijn bond terug te betalen?
Als we het dan toch gaan hebben over de markt verzieken wel of niet,.. Is dit waar Purno of niet? Voordat ik een oordeel geef :duh:
 
Beste Purno.

Was jij dat mannetje die zijn type rating door een maatschappij betaald kreeg, vervolgens binnen de bindingstijd vertrok en toen weigerde om het resterende deel van zijn bond terug te betalen?

Vervolgens sta jij altijd meteen klaar om iedereen voor hoer en idioot uit te maken.

Waarom blijf je niet gewoon lekker op het besloten VNV forum posten met je maten over staatssteun, senioriteit en de volgende biedronde?

Of ben je misschien ook geen VNV lid zuinigert?

WW1 FA,

Nee.. Ik heb toen ik binnen mijn bindingstermijn wegging ( 5 maanden voor bindingsvrij ) wel aan al m'n contractuele verplichtingen voldaan en een gedeelte terugbetaald.. ( Als enige van alle NL ers die wegging binnen binding.. ) Over principes gesproken..

En... Ja ik ben wel lid van de VNV...

Dus jij vind dit soort praktijken ok WW1 FA?
 
Jij hebt niet betaald Purno, that's a fact.

Jij bent er namelijk zelf één van de redenen van dat luchtvaartmaatschappijen geld zijn gaan vragen voor ratings.

Als de markt namelijk goed is heeft iedereen namelijk schijt aan bindingen en gaan ze roepen dat het illegaal is om mensen te binden en dat ze het geld maar moeten zien te krijgen!

Waar of niet?

Veel, voornamelijk kleinere, maatschappijen worden op deze manier gedwongen mensen geld voor type-ratings te gaan vragen om er uiteindelijk in deze marginale business niet aan ten onder te gaan. Het is niet te doen, voor bv een Duits bedrijf, om voor de Nederlandse rechter een bedrag van €20.000 van iemand te gaan vorderen.

Hier is de ellende ooit mee begonnen om maar een beetje geschiedenisles te geven hier op Airwork.

Jij, Purno, bent namelijk zelf de oorzaak van dit soort praktijken. Niet-loyale, ondankbare, opportunistische ab-initio's hebben de markt verziekt.

Dus houd op om mensen voor hoeren en idioten uit te maken, en steek de hand in eigen boezem.
 
WW1 FA,

Dan heb je toch echt de verkeerde voor je.. Ik heb zelfs op papier staan dat ik jouw werkgever geen cent meer schuldig ben.. Ga maar checken.. Wees dan wel even zo netjes om te rectificeren...

Heb zelf nog geprobeerd om die laatste 5 maanden van m'n bond vol te maken maar dan konden ze mijn geen opleiding meer geranderen bij de KLM..Iedereen had deze move gemaakt in mijn situatie..Jij ook...

edit;
Waar, realiseer je wel dat ik mij aan alle "spelregels" gehouden heb die jou werkgever in het contract had staan bij voortijdige beeindiging dienstverband. Dat de wet hier voor jou werkgever niet zo gunstig uitpakte is niet mijn probleem. In mijn geval moest ik na 3/4 van mijn binding te hebben uitgezeten 1/8 van de door de werkgever gemaakte kosten vergoeden.
Daarnaast kost een niet senioren/ervaren vliegers binnen jou club ( vooral eerste jaar )aanzienlijk minder aan salaris dan de gemiddelde FO waardoor deze kosten op langere termijn echt niet merkbaar zijn. Dus om in dit geval echt over slachtoffers te praten...

edit2;
kwam nog een mooie post van je tegen uit het verleden; Link

"KLM afslaan om bij Luxair op de Dash 8 of Emb 145 te gaan vliegen? Niet doen."

Of deze; Link

"Pak die eerste job met betaalde rating, omzeil die Bridgecourse en ga dan met de speed of sound naar de blauwe buren als je toch NLS hebt gedaan en de mogelijkheid hebt/krijgt"

Dus gelukkig denken we er toch hetzelfde over! :)
 
Laatst bewerkt:
Heren (en dames?),

Wat een modder gegooi weer.....

On topic: Betalen voor een losse TQ + Linetraining, zonder uitzicht op een baan/zomercontract lijkt me niet verstandig, is al eerder aangegeven. Die 150 uur gaat je niet verder helpen, en alleen de TQ ook niet zo veel, aangezien er toch uren on type bij worden gevraagd.

Betalen voor een typerating bij een Easy of RYR is natuurlijk ook niet ideaal, maar geeft je wel het vooruitzicht op een vliegende baan. (als is het tijdelijk bij een zomercontract helaas)

Uit eigen ervaring kan ik stellen dat ik er een mooie baan aan over heb gehouden, en was het de investering waard. (zeker gezien de huidige marktsituatie) Maar dit dus wel NA aanname bij een maatschappij. Dit is dan ook mijn advies, ga niet zomaar een TQ + linetraining doen. In het geval van RYR zou het zelfs je baankansen kunnen verkleinen, aangezien ze soms/vaak "verse" AI's willen, die de TQ via RYR doen, met hun SOP's. (En de boze tongen gaan gelijk roepen; zodat ze daar ook gelijk geld aan verdienen) Ik denk dat als je de Basetraining ("gratis") en linetraining (met salaris voor cadet) meeneemt, de verdiensten daarop erg zullen meevallen.

Just my opinion.

Mvg,

Accu M.
 
Laatst bewerkt:
De BC / net-niet-737-typerating die jij hebt betaald is ook niet gekoppeld aan een concreet baanperspectief. En ook hier gaat het om een extra investering..

Formeel heb je gelijk, want bij de KLS krijg je meer MCC-uren dan wettelijk nodig is als Ab-Initio. En dat is indd ook de reden waarom de KLS een kleine 12k duurder is dan bijv. de NLS. Maar, hierdoor heb je wel een behoorlijk baanperspectief.... en straks betaalt de KLM weer 12K aan studiekosten retour (bij indiensttreding). Denk dat er weinig op af te dingen valt op de keuze voor de KLS.

Ik heb destijds NEE gezegd tegen de additionele 8K die de KLS-ers werd voorgehouden voor een basetraining. Mijn motto: liever 10K met een baancontract, dan 8K en nog steeds op straat....

Maar jij bent 7-5er toch? Of heb ik de verkeerde voor me?
 
Hé Purno,

waarom maak je Accumulator ook niet meteen voor hoer en idioot uit?

Hij heeft zijn eigen rating betaald en vliegt voor een bedrijf dat een ieders T&C's ondermijnt!

Moest je toch nog even over nadenken en je mail editten om er een draai aan te geven hè?
 
Hé Purno,

waarom maak je Accumulator ook niet meteen voor hoer en idioot uit?

Hij heeft zijn eigen rating betaald en vliegt voor een bedrijf dat een ieders T&C's ondermijnt!

Moest je toch nog even over nadenken en je mail editten om er een draai aan te geven hè?

WW1 FA ( L ),

Ik heb het over je werkgever betalen om te mogen werken, niet over betalen voor de typerating. Als jij hier niet echt op tegen bent dat is het voor jouw dus ook geen probleem als je morgen je baan kwijt raakt aan een student die wel wil betalen voor jouw functie! Toch?!.. Dat is namelijk een mogelijk gevolg...
Ik zou trouwens in deze tijd ook hebben betaald voor een typerating als daar een contract aan vast zat.

Accumulator is vrij om te mogen bepalen voor welke TC's hij werkt. Heb ik niks over te zeggen.

Raar dat jou standpunten nu tegenovergesteld zijn aan je standpunten van een paar jaar terug..

Ik wil trouwens wel toegeven dat mijn taalgebruik wat ver ging.. Sorry als ik jou of enkele andere daarmee gekwetst heb. Was niet de bedoeling. Wil ik wel even aanpassen.. Rectificeer jij dan nog even jouw post over het niet nakomen van mijn contractuele verplichtingen?
 
Wat betreft het morele 'je pakt een baan af van echte fo's' argument: hete lucht.
NIEMAND, maar dan ook niemand zal zich bekommeren om jou lot.
In de luchtvaart is het een ieder voor zich.

Natuurlijk hebben gevestigde piloten de grootste mond. Klagen, klagen, klagen, niks is goed. Maar ook zij kunnen wat doen aan de situatie. Maar ze doen niks. Althans, laat mij de solidaire piloten zien bij BMI, bij easy, bij Ryan, bij Trans, bij KLM, die daadwerkelijk iets maar dan ook iets constructiefs doen aan het lot van hun toekomstige collega's. Zip, nada. Dus doe vooral wat jou het beste uitkomt.

Dat betekent natuurlijk niet dat een type zonder baangarantie een fantastische deal is. Zoals anderen al hebben opgemerkt, waar denk je aan de slag te kunnen gaan (oprechte vraag, ben echt benieuwd)? Maak voor jezelf een lijstje met airlines die jou aannemen met 150 uur Airbus.
 
@ curlyjohn

@ curlyjohn

Om effe terug te komen op de oorspronkelijk vraag: betaal alleen voor een type als er ook een baan aan vast zit.

Aan alleen die 150 uur en A320 type heb je namelijk he-le-maal niets omdat;

1) voor de airlines die wel ervaren mensen zoeken zijn die 150 uur on type niet genoeg. Deze airlines kunnen, met dank aan de recessie, kiezen uit kandidaten met honderden, zo niet duizenden uren on type.

2) de 'airlines' die geen ervaring vereisen proberen je juist een type rating in combinatie met een urenpakketje aan te smeren. Het zijn dus dezelfde soort poeptenten waar je die oorspronkelijke 150 uur vliegt, om er daarna uit te vliegen en plaats te maken voor de volgende sucker. Na die 150 uur is het dus "terug naar af, ga niet door start."

Catch 22 dus.

Ben nou slim en wacht gewoon tot bedrijven als Ryanair, Air Berlin of in de toekomst easyJet weer gewoon een baan aanbieden, ondanks het feit dat je hoogstwaarschijnlijk wel helaas voor een type moet betalen. Dan maar een jaartje werkeloos, most of us have been there, done that and got the T-shirt!

Met een baan kom je namelijk uit het visieuze circeltje: je bouwt ervaring op (meer dan die l*llige 150 uur!) waarmee je ooit weer verder kunt solliciteren, en je verdient een redelijk salaris waarmee je je schuld kunt aflossen.
 
Grappig dat deze langspeelplaat iedere keer weer voorbijkomt....
Al zo'n oude discussie. Search button levert echt genoeg leesvoer op.
 
Al zo'n oude discussie. Search button levert echt genoeg leesvoer op.
Precies, eigenlijk een instant fail. Aan de andere kant misschien ook wel weer typisch voor mensen die slecht voorbereid of tegen beter weten in aan een opleiding beginnen, daarna tot de conclusie komen dat een baan vinden toch best moeilijk blijkt te zijn, en dan maar onder een nieuwe username ("Berichten: 2" :rolleyes: ) een topic beginnen om uren bij een type ratingboer te kopen.
 
Terug
Bovenaan