Turbulentie minima

Yep, maar de stelling was een lichte 319.

Maar dat is het nou net. We houden de luchtvaart met z'n alles zo veilig mogelijk door ons aan overdreven regels te houden. Natuurlijk kun je deze overdreven regels aan een kant zetten door je gezond verstand te gebruiken, en waarschijnlijk gaat het heel lang goed. Maar vliegen is erg complex en ons gezonde verstand werkt niet altijd even gezond, zeker niet 900 uur per jaar...


..dus hou je nou maar aan die twee minuten, in plaats van te gaan redeneren of je nou wel of niet boven de wake uitkomt van die 747, dan is iedereen blij!
 
Maar dat is het nou net. We houden de luchtvaart met z'n alles zo veilig mogelijk door ons aan overdreven regels te houden. Natuurlijk kun je deze overdreven regels aan een kant zetten door je gezond verstand te gebruiken, en waarschijnlijk gaat het heel lang goed. Maar vliegen is erg complex en ons gezonde verstand werkt niet altijd even gezond, zeker niet 900 uur per jaar...


..dus hou je nou maar aan die twee minuten, in plaats van te gaan redeneren of je nou wel of niet boven de wake uitkomt van die 747, dan is iedereen blij!

Lijkt me dat er een subtiel verschil is in het evalueren van de inhoudelijke kant van opties en het negeren van richtlijnen.

En bij die evaluatie hebben we in dit stadium al gezamenlijk de conclusie kunnen trekken, dat het gehanteerde criterium (start TO rol), dus niet de goede is om aan de 2 min separatie op rotatiemoment te voldoen, vooral wanneer een lichte 319 na een zeer zware 747 vertrekt.
 
Die 2 minuten zijn ook arbitrair. Verder is het geen richtlijn, maar een regel: "Rules of the air".

Waarom zou het niet 1:50 of 2:10 kunnen zijn? Men heeft gewoon een mooi rond getal genomen omdat er te veel variabelen zijn. Zo kun theoretisch gezien ook weer je tijd gaan aanpassen aan de wind. Tevens is er een verschil in wake tussen een Cargolux 747 die leeg een ferry naar LUX doet of een volle 747 naar SFO...

Dus in dat opzicht is het hanteren van de timing bij de start van de take off roll niet per definitie verkeerd...

Het is gewoon de regel volgen zoals die door ICAO is opgesteld en je gezonde verstand gebruiken om te anticiperen. Niets in de luchtvaart is zwart-wit...
 
Terug
Bovenaan