Trans info

Horsepower

New member
Hallo,

Wie kan mij vertellen waaruit de (huidige) selectie bij Transavia bestaat, wat moet je doen en wat voor vragen/ gesprekken je kunt verwachten?

Wat zijn ongeveer de salarissen voor beginnende vliegers (ervaren en/ of onervaren) bij Transavia en op termijn?

En wat zijn de verwachtingen/ ontwikkelingen bij Transavia voor de nabije toekomst en de langere termijn?


Als iemand hier nuttige info over heeft hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

Horsepower
 
Ik kan hierbij inderdaad bevestigen dat er inderdaad ryaniar vlieger(s) is/zijn benaderd. Zoals bounty al eerder zei... je moet wel erg graag terug naar Nederland willen om meer dan de helft van je salaris in te leveren.

losballos
 
Nou


Ieder maakt voor zich toch uit waar zijn prioriteiten liggen. Bij sommigen is dat salaris en bij anderen iets anders.
 
Om je vraag te beantwoorden, dit zal het ongeveer zijn:

Command potential onderzoek bij GITP in Amsterdam
Psycho-test (niet altijd, afh ervaring)
Grading afhankelijk van ervaring en ratings
Gesprek met TACO (transavia aanname comm, meestal 2 vliegers en een PZ persoon)

Begin-salaris afhankelijk van leeftijd maar ligt tussen kleine 2800 en 3500 euro (bruto ja). Max senior F/O rond de 6500.

Nu ruim 400 vliegers in dienst, 220 captains. Geen promoties gepland maar kan natuurlijk zo weer omslaan.Maar zelfs als ze er 20 p/jaar opleiden kan het dus erg lang duren! Senioriteits-lijst is heilig tenzij er geen geschikte kandidaten zijn (m.a.w. zonder voldoende uren, is niet meer van toepassing omdat je nu minimaal 7 jaar co bent).

Trans maakt al 25 jaar winst, lichte uitbreiding (dit jaar 1,5 kist). Solide club, wel erg "lean and mean" aan het worden. Geen Ryanair praktijken hier maar wel steeds meer nadruk op low-cost.

Succes,
Track
 
Laatst bewerkt:
Track,

bedankt voor je reactie. Ik begrijp van anderen dat Trans momenteel aanneemt. Lijkt me dat dat mogelijk nog wel meer plaatsen beschikbaar komen als Exel omvalt, aangezien er dan een aardig gat onstaat in de markt in Nederland. Al heeft Trans natuurlijk niet zozeer het type kisten voor dit werk.

Wat neemt een Trans vlieger zo gemiddeld netto per maand mee naar huis en hoeveel uurtjes draauien ze bij Trans per jaar zo een beetje?

In welk opzicht uit dit 'lean and mean' zich dan?

Groeten,

Hp
 
Trans is op dit moment zich ook aan het presenteren als low-cost carrier. Veel boeken via internet voor een "klein" prijsje en het eten moet je ook kopen aan boord.
 
Precies maar ook voor de werknemers zijn er zaken aan het veranderen. Voorheen zaten we 4 dagen per week door heel ereupa in hotels, dat is zo goed als verdwenen. Het is nu voornamelijk uit en thuis, meer dubbele vluchten, meer blokuren per jaar etc. Niet erg maar wel anders.

Uren per jaar is niet echt relevant, we zitten soms 4 uur per dag in de taxi. Op dubbele vluchten vlieg je 4 uur maar ben je 12 uur van huis. Gemiddeld maak ik een kleine 600 uur/jaar blok.

Track
 
Track,

maar al met al nog wel leuk en happy crews? Die taxi is zeker tussen AMS en RTM?
4 uurtjes vliegen en 12 uur van huis, hoe doe je dat?

Hoeveel neemt een FO gemiddeld netto mee naar huis elke maand?

Hp
 
Er werken bij HV leuke en gemotiveerde mensen, iets wat je bij kleine bedrijfjes ook veel ziet (saamhorigheidsgevoel en iedereen kent elkaar), maar wat redelijk zeldzaam is bij grotere bedrijven. Ik moet zeggen dat hoewel een taxirit niet mijn favoriete tijdsbesteding is, het best gezellig kan zijn. Zoals ik al zei, je kent altijd wel een paar mensen in de crew (of allemaal) en je hebt dan lekker even de tijd om wat te socialisen en te ouwehoeren, waar je tijdens een vlucht niet echt tijd voor hebt.

Wat een aardige mentale switch is als je bij een bedrijf als HV komt waar je eventueel je rest van je carrière met plezier zou kunnen vliegen, is dat vlieguren ineens niet meer belangrijk zijn. Sterker nog, in plaats van zo veel mogelijk vliegen, denk je eerder, het hoeft allemaal niet zo druk. Je vliegt dus 600 uurtjes per jaar en je hebt in de winter veel vrije tijd en dat is heel prettig. Je kunt ook 900 uur per jaar vliegen en 50% meer verdienen, maar als je het hele jaar door week in week uit vliegt en 5 of 6 weekjes vakantie per jaar hebt om naar uit te kijken, geef mij dan de vrije tijd maar.

Daarnaast is het HEEL afwisselend. De ene keer vlieg je naar Afrika, de andere keer doe je een korte dubbele vanaf Rotterdam. Dan ga je weer eens naar een ander regionaal veld en ga je naar Tenerife, en een andere keer doe je een korte Nice op en neer. Vanwege de ad hocs en leases kom je overal terecht, in Bali en Australie bijvoorbeeld, of Zuid Afrika, USA. En natuurlijk de meest uitdagende velden ter wereld :) Qua airline vliegen denk ik dat er geen leukere baan is.
 
Ik ben blij voor je, Iz.

Ik ken ook een paar collega's van jou die ergens anders hebben gevlogen voordat ze naar HV gingen en die het niet helemaal met je eens zijn....
 
Liftdumper, thanks, ik kan er weinig aan doen. Voor mij werkt dit uitstekend, maar voor anderen is het misschien niet wat ze zoeken.

Geen enkele werkgever sluit 100% aan op de wensen van de werknemer, en als het echt uit de klauwen loopt kun je altijd vertrekken. Ik kan me voorstellen dat het grootste bezwaar is dat het salaris niet zo hoog is als bij KLM of MP en dat dat zeker als je een dikke hypotheek, schuld en gezin hebt behoorlijk lastig kan zijn.

Daarentegen kun je lekker lopen kankeren (overal waar gewerkt wordt, wordt geklaagt, zeker als Nederlanders, niet?), maar soms kan het geen kwaad om het even te relativeren. Bij HV is het helemaal niet slecht.
 
Ik heb het erg naar m'n zin, maar ik heb zeker periodes gehad waarin ik graag was overgestapt naar een andere club. Als 9/11 niet was gebeurd zat ik nu ook niet hier. Trans is een solide (nederlandse!!) werkgever met alle voor- en nadelen die bij een kleine maatschappij horen. In mijn vriendenkring zitten vliegers (en ca's...:D) van allerlei maatschappijen en iedereen klaagt over dezelfde dingen.

Voor mij is het perfect, mijn salaris is goed, ben dicht bij command, ken praktisch iedereen. Voor collega's lager op de lijst is het mischien anders maar iedereen is vrij om te vertrekken. Blijven klagen maar zelf niet de stap durven zetten vind ik een nogal slappe instelling eerlijk gezegd.
 
trans naar klm

trans naar klm

Wat klopt er trouwens van het gerucht dat als je eenmaal bij trans zit dat je dan hiet meer bijKLM aan de bak komt?
 
Re: trans naar klm

Re: trans naar klm

Essex Control zei:
Wat klopt er trouwens van het gerucht dat als je eenmaal bij trans zit dat je dan hiet meer bijKLM aan de bak komt?

100% waar!!!! klm kom je alleen maar binnen via KLS. haha!!
 
Iz,

jij zegt 600 uur per jaar. En als je 900 vliegt verdien je 50% meer. Hoe werkt dat dan precies bij Trans, met flight pay of sector pay, etc? En hoeveel neemt de gemiddelde FO nou maandelijks netto ongeveer mee naar huis? Doen jullie ook standby's of zelfs airport-standby's?

Hp
 
Nee, ik bedoelde als je bij een andere maatschappij meer verdient, maar daarnaast ook meer uren maakt. Wij hebben geen flight pay of sector pay. Iedereen verdient even veel ongeacht hoeveel hij vliegt. In de winter vlieg je soms heel weinig, dan is het toch prettig om niet in salaris achteruit te gaan.

Je hebt junior en senior F/O's, je kunt op z'n vroegst na 18 maanden al senior worden, wat aardig wat scheelt in salaris. Ook neemt ieder jaar het salaris behoorlijk toe. Daarnaast is het ook nog afhankelijk van leeftijd. Dus ja, wat is gemiddeld? Minimum salaris als F/O zal rond de 2800 euro bruto liggen, maximum boven de 6000.

Je hebt standby's (thuis), geen airport standby's.
 
Terug
Bovenaan