TMG -> SEP conversie

Service Ceiling with Rotax 912 UL= 5000m at cruising power
Service Ceiling with Rotax 912 ULS= 5500m at cruising power
Climb Performance above 2000m/120 Kts = 5,2m/sec

Dit komt rechtstreeks uit het WT9 handboek

Ik heb in het voorjaar een Deense WT9 vlieger gesproken en deze vertelde mij dat Alpenvliegen een stuk makkelijker is geworden omdat je zoveel power hebt (ze slepen zelfs gliders met de WT9) waardoor het allemaal een stuk veiliger is geworden zolang het karretje maar blijft lopen. Niet dat ik bergvliegen wil bagitaliseren, een meer dan goede planning en meteo blijft van levensbelang maar geeft toch een goed gevoel als je in stevige daalwinden terecht komt en je dan flink klimvermogen achter de hand hebt.
 
Oh nee, zeker niet, daarom wil ik het ook niet bagitaliseren maar vergeleken met gemiddelde SEP's kun je wel wat vlotter weg komen.
 
Zie net dat er een als LSA geregistreerde Dynamic in Nederland is, de PH-FLA. Ik heb gekeken op de Aerospool site en zie dat ze de Dynamic 2011 serie als LSA aankondigen, maar helaas kan ik geen verdere specificaties vinden. Op foto's ziet de kist eruit als een MLA. Heeft iemand een idee wat het verschil is met de Dynamics die als MLA geregistreerd staan?
Ik ben dichtbij het halen van mijn RPL-MLA brevet. Ik heb gelest op de PH-4E7, de Dynamic van de Vliegclub Fryslân. Ik zou dus in theorie, nadat ik mijn RPL-MLA heb gehaald, een SEP aantekening kunnen krijgen door met een instructeur een aantal uren op de PH-FLA te vliegen. Of zie ik dat verkeerd? Als ik het bij het rechte eind heb vind ik het een vreemde situatie; we praten in feite toch over hetzelfde toestel :confused:
 
In veel gevallen is het verschil tussen de MLA versie van een kist en de LSA versie van een kist zeer marginaal. In bepaalde gevallen betreft het zelfs exact dezelfde kist. Het enige verschil is dat de LSA versie over het algemeen een veel hoger MTOW heeft.

Inderdaad, klinkt het wat apart, in beide gevallen heb je het over dezelfde kist, waar je al lang bekend mee bent. Echter ineens mag die kist wel veel meer gaan wegen en dan kan die zich ineens wel anders gaan gedragen.
Verder weet jij wellicht ook dat als je bij de MLA binnen je MTOW blijft, je de meeste kisten niet buiten hun W&B envelop kan krijgen. Echter als je LSA gaat, is dat vaak ineens wel mogelijk. Ik heb pas een keer (onder toezicht van een instructeur gelukkig) erg dicht tegen de rand van die envelop aan gezeten en ik kan je vertellen dat ik nu dus een stukje voorzichtiger met dat soort dingen.)
 
Ik snap nog steeds niet hoe dat allemaal zit hoor want ik met mijn SEP mag geen MLA of LSA kist vliegen, maar wel een Tecnam p2002 jf.
Maar wacht even, een Tecnam p2002 Sierra is een ultralight en mag ik weer niet vliegen terwijl die kisten nagenoeg hetzelfde zijn!

De regelgeving betreft die SEP, MLA, VLA, LSA, Microlight en Ultralight is echt ingewikkeld en voor mij als gebrevetteerde onbegrijpelijk.
 
In duitsland mag je met je "SEP" brevet een simpele omscholing doen naar UL toe.

Even kijken... Hoe zat het ook weer....

Kijk even hier.... klikerdieklak zou GBOF zeggen....

Samengevat:
- Je moet het vak pyrotechniek doen, maar daar hoef je geen examen in te doen. (In principe hebben alle Duitse UL's een parachute, vandaar dat je ook wat moet weten van ontploffende stoffen en raketten en zo...)
- Je moet een typeeinweisung vliegen. Dus een paar uur met een vliegleraar rondtuffen, wat T&G's maken, een paar precisielandingen en wat noodlandingsoefeningen.

Als je je UL aantekening eenmaal hebt, hoef je alleen je PPL geldig te houden.


(maar let op: dat is dus DUITSLAND en niet regelland Nederland.)
 
Ik snap nog steeds niet hoe dat allemaal zit hoor want ik met mijn SEP mag geen MLA of LSA kist vliegen, maar wel een Tecnam p2002 jf.
Maar wacht even, een Tecnam p2002 Sierra is een ultralight en mag ik weer niet vliegen terwijl die kisten nagenoeg hetzelfde zijn!

De regelgeving betreft die SEP, MLA, VLA, LSA, Microlight en Ultralight is echt ingewikkeld en voor mij als gebrevetteerde onbegrijpelijk.

Dat is het ook... Neem de Eurofox of Aerotrack... Zelfde kist, alleen de ene is MLA de andere LSA. Echt exact hetzelfde zijn ze!!!! Je hebt er alleen een ander brevet voor nodig. RPL valt onder EASA. PPL of SEP onder FAA. Het is allemaal vaag en in mijn ogen ook een geld (klopperij) kwestie. Gelukkig hebben we de KNVvL en de AOPA die hierin een concrete, duidelijke regelgeving proberen te bedingen.

Het schijnt dat als je nu RPL-SEP haalt dat je straks je brevet om kunt zetten naar een LAPL????? Het is maar een troebele brij.
 
Verder weet jij wellicht ook dat als je bij de MLA binnen je MTOW blijft, je de meeste kisten niet buiten hun W&B envelop kan krijgen. Echter als je LSA gaat, is dat vaak ineens wel mogelijk.

Inderdaad. Maar er vliegen talloze als MLA geregistreerde kisten rond die afgetankt en met twee man aan boord zwaarder zijn dan de toegestane 450 kg. Ik begrijp dat dit door de autoriteiten wordt getolereerd, hoewel ik onlangs geruchten heb opgevangen dat er strenger op MTOW gecontroleerd gaat worden.
Trouwens, een ander aspect van deze regelgeving is minstens zo verwarrend. Even terugkomend op de LSA Dynamic. Voor deze kist heb je een RPL-SEP nodig. Je mag dus niet over de grens. Als diezelfde Dynamic echter als MLA staat geregistreerd dan zou ik met een RPL-MLA brevet wél naar het buitenland kunnen, mits de buitenlandse luchtvaartautoriteit dit brevet erkent.
Ik ben erg benieuwd hoe de brevetstructuur er in de toekomst uit gaat zien...
 
Nee, met een NL RPL-MLA mag je niet de grens over. (Regelgeving Nederland.)
Met bijvoorbeeld een duits RPL-MLA mag dat weer wel.

(Dat je het hebt over een NL RPL-MLA is wel duidelijk, omdat je het over een MTOW van 450 KG hebt. In Duitsland is het MTOW bijna altijd 472,5 KG omdat kisten daar (bijna) verplicht een parachute hebben en met een parachute (duitse regels lopen hier niet gelijk aan NL regels) een verhoogd MTOW krijgen. Aangezien een parachute ~11 kg weegt, is het in Duitsland vaak iets makkelijker om binnen je MTOW te blijven.)
 
:confused: Ik heb het altijd anders begrepen en ook anders gelezen, namelijk dat je met een RPL-MLA bevoegdheid naar het buitenland kunt. Volgens de letter van de wet is het inderdaad een nationaal brevet, maar als de buitenlandse autoriteit dit brevet accepteert kun je gewoon naar en in het desbetreffende land vliegen (ik heb geen idee hoe het verzekeringstechnisch zit):

http://www.knvvl.nl/knvvl/operations/nieuwsarchief/operations_archief/mla_vliegen_buiten_nederland_met_rpla

Ook in onderstaande link, in de op één na laatste alinea, wordt aangegeven dat je met een Nederlandse MLA naar het buitenland mag:

http://www.gemotoriseerd-vliegen.nl/content/mla-sep-hoe-maak-ik-de-keuze

Ook hier is het een aantal jaren geleden al ter sprake gekomen:

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=5896

Op de site van de vliegclub Teuge staat een beslissing van de Duitse overheid geciteerd waaruit je kunt afleiden dat een vlieger met RPL-MLA in Duitsland mag vliegen:

http://www.vliegclubteuge.nl/mla/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=2&Itemid=2&limitstart=18

In onderstaande link wordt het zelfs nog algemener gesteld en gaat het over een RPL, waaruit je kunt afleiden dat het voor alle klasses geldt:

http://www.gemotoriseerd-vliegen.nl/content/ik-wil-met-mijn-rpl-het-buitenland-gaan-vliegen-hoe-regel-ik-dat

Dus het lijkt erop dat we met onze MLA's in het buitenland mogen vliegen, of zie ik het verkeerd?
 
... afgetankt en met twee man aan boord zwaarder zijn dan de toegestane 450 kg. Ik begrijp dat dit door de autoriteiten wordt getolereerd, hoewel ik onlangs geruchten heb opgevangen dat er strenger op MTOW gecontroleerd gaat worden.
Kunnen de vliegers, met hun downgraded (1.999kg) poor man's Aztec (PA34) ook hun lol op.

Dus het lijkt erop dat we met onze MLA's in het buitenland mogen vliegen, of zie ik het verkeerd?

Pas Op!

De praktijk leert dat MLA vliegers, zonder toestemming opereren buiten het land van het inschrijvingskenmerk en/of Restricted Pilot License afgifte.

Elk MLA certificaat en/of Restricted Pilot License (RPL) is nationaal en in principe alleen geldig in het land van afgifte.

Voor operaties buiten het land van het inschrijvingskenmerk en/of brevet afgifte (RPL), heb je voor elk land waarin je opereert of wilt opereren, een schriftelijke toestemming nodig.

Note: voornoemde toestemming (MLA) heb je ook nodig, met een PPL MLA.

Mocht er iets gebeuren (incident/accident), en je hebt geen schriftelijke toestemming, dan kan het wel eens zo zijn, dat de regelgeving van het land waarin je opereert, je de nek omdraait.

België (voorbeeld), kent 'n MLA toelating van max. 30 dagen per jaar.
De kosten voor deze toelating bedragen 87,- € per jaar.

Note: landen kunnen onderling overeenkomen, dat ze elkaars nationale certificaten en brevetten erkennen (lees: accepteren). Om hier "zomaar' van uit te gaan, geeft een vals gevoel van veiligheid (slechte vluchtvoorbereiding).

Sommige landen eisen additioneel:
Wettelijke Aansprakelijkheid en passagier verzekering van 1.000.000 €
Radio Certificaat
RT license + LPE
Transponder
ELT
 
Laatst bewerkt:
België (voorbeeld), kent 'n MLA toelating van max. 30 dagen per jaar.
De kosten voor deze toelating bedragen 87,- € per jaar.

maar deze toelating betreft het TOESTEL, niet de PILOOT, en heeft dan ook niets met brevet of licensie te maken.
 
Tsja, het blijft vaag die regelgeving. Ik vlieg een zelfbouw Rans S6S taildragger (PH-ANR), als experimental geregistreerd met RPL/SEP. Ik mag exact dezelfde kist maar dan als Microlight geregistreerd (PH-3E1 bijvoorbeeld) niet vliegen als ik geen MLA aantekening heb.

Volgend jaar (zegt men...) wordt het LAPL Europees brevet ingevoerd. De verwachting schijnt te zijn dat RPL/SEP houders dit mogen overzetten. Maar wat ik niet beantwoord krijg is of ik mijn eigen toestel (valt formeel niet onder LSA klasse maar wel binnen alle limieten daarvan) nog mag vliegen. Of kan ik LAPL en RPL/SEP naast elkaar actief houden? Wie het weet mag het zeggen.
 
maar deze toelating betreft het TOESTEL
Correct ;)

niet de PILOOT, en heeft dan ook niets met brevet of licensie te maken.
Toch wel, naar ik aanneem (correct me if I'm wrong) erkent België NL-RPLs.
M.a.w. het is brevet technisch voor NL-RPL MLA houders, welke naar, van of over België vliegen geen probleem.

Ongetwijfeld zullen er €U landen zijn, die elkaars nationale brevetten NIET erkennen !!
 
Volgens mij moet je een prof check (examen zonder navigatie gedeelte) doen om SEP te krijgen. Alleen vliegen met een instructeur is niet genoeg. Geen theorie verder.

Dat klopt, je moet een examen afleggen zonder nav als je van TMG naar SEP wil. Heb ooit hetzelfde traject doorlopen. Ik was met 5 uurtjes los op de SEP. No big deal dus.
 
Heeft iemand soms meer info over de LAPL waar scsirob het over heeft? Ik kan niet echt iets vinden met google.
 
Terug
Bovenaan