In Duitsland kan je met je UL vrijwel op alle velden terecht. De regels zijn daar trouwens nogal anders dan in Nederland. Zo mag je in Duitsland in principe niet onder de 2000 voet komen. Verder naar het zuiden wordt dat zelfs 3500 voet. Je kunt daar ook gewoon doorklimmen tot aan FL100, maar boven de 5000 voet moet je je mode S transponder aanzetten en je melden bij FIS.
Over het algemeen hebben die gewoon alle tijd voor je, maar soms sturen die je wel weer naar beneden. Dat dan niet omdat je UL vliegt, maar dat doen ze dan net zo makkelijk met VFR "E" klasse (i.e. SEP).
Het is vaak wel even goed kijken hoe en wat en ook weten hoe en wat. Zo is EDLS officieel PPR voor UL's, maar daar zien ze een WT9 niet als een UL, alleen 2-assers worden daar tot de UL's gerekend en dat zie je op veel meer velden. Kortom PPR is heel vaak niet PPR voor 3-assers. Gesloten voor UL's is wel gesloten voor UL's, maar vaak kom je met een Nederlandse registratie wel gewoon binnen, omdat UL's in Duitsland allemaa D-M registraties hebben. PH-#?# zien ze dan niet als UL en dus mag je (als je een C172 in kan halen) gewoon landen.
Duitsland heeft echt ontzettend veel velden waar je welkom bent. Ik zou zeggen kijk eens op FL95.de om een algemeen vliegplan te maken. Wil je weten waar je welkom zou moeten zijn, kijk dan eens op ulforum.de. Daar hebben ze een kaart met ongeveer alle velden van Duitsland waar je met een UL mag landen.
Over het algemeen is de ontvangst uitermate hartelijk. Soms komt het wellicht wat bot over als ze vragen hoe lang je wilt blijven. Reken er dan mee dat ze die vraag meestal stellen omdat als je overnacht wilt blijven, ze gelijk gaan zoeken of er wellicht in een hangar nog een plekje over is, ook al is dat plekje er eigenlijk niet.