TMG -> SEP conversie

Stab trim

New member
Hallo allen,

Ik vroeg me het volgende af. Stel je hebt een brevet gehaald met een TMG rating. Wat moet je er daarna voor doen om een SEP rating te halen? Is dit een kwestie van een aantal uurtjes met een instructeur vliegen, of komt er nog wat theorie bij kijken? Hoe moet ik dat zien?

En mag je met een SEP ook TMG's vliegen, of heb je dan twee type ratings die je beide geldig moet houden?
 
Gewoon op onze vereniging (waar je ook je TMG rating hebt behaald) een omscholing naar SEP (op onze Katana) uitvoeren met onze instructeurs. Uiteindelijk komt het erop neer dat je met een instructeur een aantal vlieguren moet maken totdat je "los" bent op de SEP. Daana krijg je een SEP aantekening op je brevet....

Het zijn wel "aparte" ratings. Je zult ze wel actief moeten bijhouden.

Groet,
David
 
SEP uren tellen mee voor verplichte uren TMG, omgekeerd geldt hetzelfde. Met andere woorden: met 12 uren vliegen kun je beide geldig houden. Wel moet je nog even het verschil RPL/PPL in de gaten houden...
 
Volgens mij moet je een prof check (examen zonder navigatie gedeelte) doen om SEP te krijgen. Alleen vliegen met een instructeur is niet genoeg. Geen theorie verder.
 
SEP uren tellen mee voor verplichte uren TMG, omgekeerd geldt hetzelfde. Met andere woorden: met 12 uren vliegen kun je beide geldig houden. Wel moet je nog even het verschil RPL/PPL in de gaten houden...

Geldt dat ook voor RPL-SEP en RPL-MLA? Zijn die uren ook uitwisselbaar?
 
Let even op met die uitwisselbare uren SEP-TMG:

De ratings verlopen natuurlijk nooit op hetzelfde moment. Dat kun je, naar het schijnt, meteen bij je examen oplossen, dan kan de examinator meteen je andere brevet verlengen zodat ze gelijk lopen.

Bij mij gebeurde dat niet (ik wist het ook niet) waardoor ik een paar maanden nadat ik mijn TMG gehaald had mijn SEP moest verlengen. Toen heb ik gezorgd dat mijn nog vrij verse TMG meteen ook weer verlengd werd. Dat is puur administatief, maar de examinator moet het wel even voor je doen. Voortaan heb ik dus eens in de 2 jaar een lesvlucht op 1 van de 2 ratings nodig om beide te verlengen.

Vragen om informatie vooraf bij IVW ging als vanouds dramatisch moeilijk, maar het komt er op neer dat als je een examinator bij de hand hebt, die er voor kan zorgen dat de boel in orde komt.
 
Waarom eigenlijk niet ???

Ik heb dit even nagezocht (n.a.v. de mooie Dyanmic die Dwarf op EHHV heeft staan), en de MLA-aantekening is dus niet JAA erkend. Om wat voor reden dan ook. TMG en SEP zijn dat wel, dus kun je die uren uitwisselen.

Wat weer vragen oproept. Waarom wordt TMG dan niet gewoon opgenomen in SEP, als het toch niet uitmaakt welke je vliegt?
 
Stab trim :biertje:(bedankt).
Inderdaad..., begrijp dat ook niet helemaal.
Gevoelsmatig komt MLA op mij over dichter bij SEP te horen dan TMG.
Overigens vind ik TMG ronduit geweldig !
 
Laten we hopen dat LSA snel geintroduceerd gaat worden. Ik heb na 18 jaar TMG besloten om WT-9 te gaan vliegen dus examen gedaan voor MLA. Bezopen natuurlijk...

Neemt niet weg dat type rating wél op zijn plaats is want van een motorglider naar een WT-9 was toch iets lastiger dan gedacht zelfs al was die TMG ook volledig "plastic"
 
Laten we hopen dat LSA snel geintroduceerd gaat worden. Ik heb na 18 jaar TMG besloten om WT-9 te gaan vliegen dus examen gedaan voor MLA. Bezopen natuurlijk...

......want van een motorglider naar een WT-9 was toch iets lastiger dan gedacht zelfs al was die TMG ook volledig "plastic"

Inderdaad zie ik ook wel wat in dat LSA-brevet.
Waarom lastiger dan gedacht van TMG naar MLA ?

Zelf ben ik van SEP naar TMG gegaan en qua procedures heb je wat minder waar je wellicht op moet letten, maar moe(s)t er toch echt wel voor gaan zitten om het op de TMG goed te doen. En dan heb ik het nog niet eens over het zweven, want dat is ook een vak apart ! :biertje:
 
:offtopic:Zo zie ik weer een keer.... MLA of UL Nederland is weer totaal iets anders dan MLA of UL Duitsland... Ben ik blij dat ik geen Nederlands maar een Duits brevet heb, waar ze inderdaad een MLA veel meer zien als een lichte versie van een SEP. :offtopic:
 
Inderdaad zie ik ook wel wat in dat LSA-brevet.
Waarom lastiger dan gedacht van TMG naar MLA ?

Zelf ben ik van SEP naar TMG gegaan en qua procedures heb je wat minder waar je wellicht op moet letten, maar moe(s)t er toch echt wel voor gaan zitten om het op de TMG goed te doen. En dan heb ik het nog niet eens over het zweven, want dat is ook een vak apart ! :biertje:

Nou, niet zo zeer qua procedures want die zijn op de flaps en/of verstoorders na praktisch hetzelfde. Ik bedoel meer het vliegen van een High Performance kistje als de Dynamic WT9 tegen een kunstof TMG als de Super Dimona (Katana met langere vleugels en verstoorders i.p.v. Flaps)

Toen ik met TMG begon was daar het vergelijk, kunstof is als een Porsche en hout/linnen als een bestelbus qua besturing. Omdat ik alleen kunstof had gevlogen dacht ik dat de WT9 wel ongeveer hetzelfde aan zou voelen. Welnu, het is nu nog extremer, De Super Dimona voelt nu als een bestelbus en de WT9 als een Porsche...

Overigens een aanrader hoor, Voor je het weet ben je los, klimt als een aap in een klapperboom en kruist met 230 Km/h dus een overlandje is zo gedaan.
Als de LSA cat. komt zal de WT9 meer als een SEP gezien worden hoop ik.
Ik heb tijdens mijn conversie een landing moeten doen op EHLE en koerste gewoon op het normale circuit en baan af maar mocht niet en moest op het korte ULV stripje landen. Toch wel ff een uitdaging... Geen probleem als je het kistje eenmaal goed kent maar was toen wel ff schrikken en misschien toch ook nog wel een ietsie pietsie gevaarlijk, zeker als er een grote runway naast ligt.
 
:offtopic:Zo zie ik weer een keer.... MLA of UL Nederland is weer totaal iets anders dan MLA of UL Duitsland... Ben ik blij dat ik geen Nederlands maar een Duits brevet heb, waar ze inderdaad een MLA veel meer zien als een lichte versie van een SEP. :offtopic:

Dat is wel interessant, Ik ben voornemens om vanaf voorjaar 2011 wat vaker te gaan reizen met de WT9 naar Duitsland. Zijn er veel veldjes waar je welkom bent?
 
In Duitsland kan je met je UL vrijwel op alle velden terecht. De regels zijn daar trouwens nogal anders dan in Nederland. Zo mag je in Duitsland in principe niet onder de 2000 voet komen. Verder naar het zuiden wordt dat zelfs 3500 voet. Je kunt daar ook gewoon doorklimmen tot aan FL100, maar boven de 5000 voet moet je je mode S transponder aanzetten en je melden bij FIS.
Over het algemeen hebben die gewoon alle tijd voor je, maar soms sturen die je wel weer naar beneden. Dat dan niet omdat je UL vliegt, maar dat doen ze dan net zo makkelijk met VFR "E" klasse (i.e. SEP).

Het is vaak wel even goed kijken hoe en wat en ook weten hoe en wat. Zo is EDLS officieel PPR voor UL's, maar daar zien ze een WT9 niet als een UL, alleen 2-assers worden daar tot de UL's gerekend en dat zie je op veel meer velden. Kortom PPR is heel vaak niet PPR voor 3-assers. Gesloten voor UL's is wel gesloten voor UL's, maar vaak kom je met een Nederlandse registratie wel gewoon binnen, omdat UL's in Duitsland allemaa D-M registraties hebben. PH-#?# zien ze dan niet als UL en dus mag je (als je een C172 in kan halen) gewoon landen.

Duitsland heeft echt ontzettend veel velden waar je welkom bent. Ik zou zeggen kijk eens op FL95.de om een algemeen vliegplan te maken. Wil je weten waar je welkom zou moeten zijn, kijk dan eens op ulforum.de. Daar hebben ze een kaart met ongeveer alle velden van Duitsland waar je met een UL mag landen.

Over het algemeen is de ontvangst uitermate hartelijk. Soms komt het wellicht wat bot over als ze vragen hoe lang je wilt blijven. Reken er dan mee dat ze die vraag meestal stellen omdat als je overnacht wilt blijven, ze gelijk gaan zoeken of er wellicht in een hangar nog een plekje over is, ook al is dat plekje er eigenlijk niet.
 
Kijk, daar kunnen we wat mee. Heb je toevallig ook ervaring met Oostenrijk of net zulke handige links. Ook daar wil ik volgend jaar naar toe en dan de oostkant van de Alpen over tussen Klagenfurt en Wenen (laaggebergte) om op FL100 door te steken naar Croatie. Het plafond van een WT9 ligt ergens rond de FL150 en 1400ft/klimmen maakt hem krachtig genoeg.
 
@ Dimona

Prachtige kist overigens die WT9. Maar die heeft toch een ROTAX motor? En die Rotax heeft toch pakweg 10.000 ft als plafond?
 
Een deel van de zwitserse en oosterijkse velden vind je ook op zowel FL95.de als op ULforum.de. Hoewel beide fora eigenlijk duits zijn, zijn ze vooral duitstalig gericht, dus oosterijk en zwitserland worden ook aardig afgedekt.

Als je echt die kant op wilt gaan vliegen, is het wellicht te overwegen om een abbo op GAT24.de te nemen. Het goedkoopste abbo is 52 euro voor een jaar en dat vind ik net te uitgekleed. Het abbo van 139 euro geeft je de mogelijkheid om ook vrijwel alle VFR approach charts te downloaden. (volstrekt legaal ook nog eens!! Het is dan een aan jou gebonden licentie.) En dat dus van Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.
Inclusief de GAFOR weer informatie en een vrij aardige planning tool. Niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld PocketFMS oid en soms ook wat onhandig in gebruik, maar je krijgt er wel een nette ICAO kaart met lijntjes uit. Uiteraard mag je die dan weer niet gebruiken voor navigatie, maar ik weet van mijn vliegleraar dat als je die kaart op een beetje een "ongeveer" ICAO formaat afdrukt, dat de Duitse luchtvaart politie die gewoon als voorbereiding accepteert.

Ook en-route weer en en-route Notam's vormen onderdeel van de verstrekte informatie.
 
Terug
Bovenaan