Tips gevraagd voor flying de Cessna 208 (Caravan)

Bij Stella was de SET rating niet meer te behalen begin dit jaar.

Martinair Vliegschool heeft sinds kort de bevoegdheid om SET training en examen te geven.

Bel ze en vraag naar R. Meijer, wellicht kan hij wat meer informatie geven.

VG
 
Bedankt voor de antwoorden.
Na een mail van mijn kant het antwoord van KIWA: Turbine rating moet via een JAA FTO gehaald worden. Het is niet mogelijk om ervaringsuren te vliegen en vervolgens een examen te doen met een JAA examinator.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om een Surinaams cessna SET op een JAA brevet te zetten en is het dan mogelijk om dit om te zetten naar een JAA SET?
Reden is dat ik binnenkort gesponsord op een Caravan kan vliegen (in Suriname) en ik alle mogelijkheden onderzoek om een Cessna SET op mijn brevet te krijgen waar ik dat jaar daarna iets mee kan.

Heb zelf de JAR-FCL er op nageslagen maar ik kom er niet uit, iemand?
 
Waar staat die Van geregistreerd? Als je op een surinaamse registratie gaat vliegen, dan moet je een Surinaams brevet hebben. Kun je geen conversie doen? Ik kan uit je profiel niet opmaken welk brevet je hebt.
 
Ik weet dat Aero Noord op Hoogeveen ook al jarenlang de SET rating verzorgt. En ik meen tegen best vriendelijke tarieven. Doen ze op de ZFF, een C207 Soloy (is C207 met turbine pac). Eenmaal SET op je bvb is het nog slechts 'n kwestie van wat extra training op de C208. Gewoon met ervaren 208 vlieger naast je (check out). Wettelijk mag je 'm immers al vliegen dan (SET). Zo heb ik het ook (ongeveer) gedaan.

Ongeveer, omdat ik mijn SET destijds cadeau kreeg bij de omschakeling van vrml. klasse VK1a naar SEP en SET. Ik vloog de C206 Soloy al op de (standaard) klasse VK1a. Was single engine, ongeacht wat voor soort motor. Ben dus in de VK1a periode gewoon op de C206 Soloy uitgechecked, niks examen of zo. Bij omzetting naar SEP kreeg ik SET er ambsthalve bij.

De Caravan heb ik 2 1/2 jaar geleden met een checkout gedaan. Had toen al zo'n 11 jaar ervaring op de Soloy. Overigens is de 208 een hartstikke simpele kist, makkelijker (te landen) dan de 206 of 207.
 
Heren bedankt voor alle antwoorden. Het eigenlijke idee om een SET rating in Suriname te halen, gevolgd door een conversie, is helaas niet gelukt.

Ik ga kijken wat ik met jullie antwoorden kan doen.
 
Heeft iemand een overzicht van antwoorden op de vragen die in de Cessna Caravan I Pilot Training Manual staan aan het eind van ieder hoofdstuk?
 
Ik zit in Zwitserland op t moment, maar kan als ik thuis ben wel es ff kijken, als je wilt....

Grtz VF

PS Is pas over een week of 3....

PS2 Wellicht nog iemand anders wat vlotter?
 
Ik heb 12 jaar para's gedropt op Teuge op de C208. Top kist! alleen de operatie is dusdanig non standaard dat het moeilijk is om een objectief oordeel te geven. Waar ik erg van onder de indruk was was het verschil in snelheid. 180 kts binnen komen in het circuit is geen probleem, 75 kts over de threshold ook niet. Erg makkelijk om de energie te managen.
 
Best book in town !

Best book in town !

Caravan: Cessna's Swiss Army Knife With Wings
Auteurs: Leroy Cook & John D. Lewis.
 
Terug
Bovenaan