tailstrike Boeing 737-800 transavia.com

Normale rotatie met 2 graden per second heeft geen momentele stop bij 10 graden nodig. Mijn excuses voor de verkeerde woord keuze, lees aarzeling. Bij 3 graden per seconde is de kans op een tailstrike groter. Aarzel even bij 10 graden, indien niet airborne bij die tijd. De "klik" van de Landing Gear Lever Latch solenoid is een goede "airborne" indicatie.
:cool: Biscane :cool:
 
Ik hoop dat de IVW hier op een correcte manier mee
omgaat.

De -900 is nog meer tail-strike gevoelig.
Is dat dan de reden dat er een extra cursus gevolgd voor moet worden om hem te besturen?
....en zoja....is dat dan vanuit de company of wettelijk vereist?
Misschien dat toevallig een blauwe 737 vlieger hier het antwoord
op weet.
 
als aankomend atpl student heb ik vanmiddag even gekeken hoe de transavia piloten op dit moment roteren, en het valt inderdaad op dat ze na initiele rotatie even stilhouden, en dan pas verder roteren tot een hogere attitude. Moet ook wel, anders krijgen ze gegarandeerd tailstrike. Zou me niks verbazen als daar een interne notitie is geweest. ;)
 
Er is geen interne notitie geweest djanello..

Maar ik wil nog wel effe duidelijk maken dat we niet bij 10 graden pitchup opeens stoppen met roteren en gaan wachten( op wat? )
Het roteren is een vloeiende beweging van 2 a 3 graden pitch up per seconde.

Het Klopt! dat je ongeveer bij 10 graden pitch up een weerstandje tegenkomt zoals ik al eerder aangaf.. maar daar trek je hem doorheen.. En dit zal er ongetwijfeld op lijken dat je in 2 x roteerd..
Maar als ik roteer dan kijk ik voornamelijk naar het einde van de baan en roteer in een vloeiende beweging naar de 15 graden initial pitch..
en ja bij de tien graden trek ik iets door... maar ik stop Niet!

Groetjes..

:D
 
Dat zou ook niet best zijn aangezien je performance dan niet meer geldig is (zoals al eerder gezegd). Boeing waarschuwt zelfs voor tailstrike bij niet vloeiend door-roteren.
 
Biscane zei:
Ongeacht de flapsetting met de main gear op de baan en de struts extended vind een tailstrike plaats bij 11 graden pitch up.
Oef dat is veel.
Vliegtuig dat ik vlieg kun je dan grounden.
Krijgt nl. een taillstrike bij 9 graden pitch up. En dat is de korte versie ervan.:eek:
 
737 FCTM

737 FCTM

Goedendag!

Uit de Boeing 737 Flight Crew Training Manual:

"For optimum takeoff and initial climb performance, initiate a smooth continuous rotation at VR toward 15' of pitch attitude."

en

"...liftoff attitude is achieved in approximately 3 to 4 seconds. Resultant rotation rates vary from 2 to 3 degrees/second with rates being lowest on longer airplanes."

Lijkt me duidelijk.

Cheerio



PS Uit dezelfde manual, Tail Strike Pitch Attitudes: 14.7 graden voor de -700, 11 graden voor de -800, 10 graden voor de -900.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Het 'weerstandje' dat je tegenkomt bij ongeveer 10 graden is de elevator die in het grondeffect komt. De rotatierate moet constant zijn.

Groet Koning
 
Over lichtjes gesproken,
Brengt EHGG nog steeds de "approach lights on" in rekening aan de eerste persoon die ze verzoekt aan te doen :1855: ? Ik kreeg in 1996 een maand na gebruik een rekening van toen fl. 150,= !! En voor de B-3 alles geplanned naar EHGG, wou de examinator naar EHAM a (3x) fl. 140,= per approach :eek:. Katching, kassa.
:cool: Biscane :cool:
 
Biscane, die rotatie techniek van jouw werkte ook zeer goed op die ouwe trouwe 727. Als je dat niet deed dan zat je ook zeer snel met de staart aan de grond (oh ja, mr Boeing had daarvoor ook nog op de -200 een aparte tailskid voor aangebracht). Nu zullen de meesten op dit board wel zeggen: een B727, wa's dat? De 3-motorige voorloper (en grotere broer) van de 737
 
Hey Metro,
Alles goed? Bijna pappie :yeehaa: ? Good old 72 days, ahhhhh :traantjes. Inderdaad op de 727 ook die techniek. En net voor touchdown even de backpressure verminderen ;) .
:cool: Biscane :cool:
 
Ja , nog ongeveer 4 weken. Dat van de back pressure verminderen werkt ook heel goed op de DC10 als je een beetje aan het floaten bent. Op de 727 was het gewoon de enige manier om een zachte landing te krijgen. Deed je dat niet dan droof je de mains gewoon keihard in de grond (vinden de meeste passagiers niet prettig)
 
Terug
Bovenaan