tailstrike Boeing 737-800 transavia.com

vliegplannetje

New member
IVW onderzoekt 'tailstrike' Boeing 737-800 transavia.com

DRIEBERGEN - De Inspectie Verkeer en Waterstaat doet onderzoek naar een incident met een Boeing 737-800 van chartermaatschappij transavia.com. Dat heeft woordvoerster Petra van der Peijl van transavia.com vrijdag (18 mei) tegenover Luchtvaartnieuws / Zakenreisnieuws bevestigd. De Boeing maakte donderdag bij vertrek op Groningen Airport een zogenoemde ‘tailstrike’, waarbij de onderzijde van het vliegtuig tijdens het opstijgen enkele lichtjes op de baan beschadigde.

Aan boord van het vliegtuig bevonden zich 125 passagiers die via Eindhoven naar Heraklion zouden vliegen. Kort na de start werden de piloten geïnformeerd over
kapotte ‘centerline’ lichtjes, die het midden van de baan aangeven. Daarop werd besloten een voorzorgslanding uit te voeren op Schiphol. Daar huist de technische dienst van transavia.com.

“In Amsterdam constateerden technici dat de zogenoemde tailstrike shoe, een speciaal onderdeel dat bestemd is om de klap bij een tailstrike op te vangen, was uitgeklapt en versleten”, aldus Van der Peijl. “Verder mankeerde het vliegtuig niets. De Boeing heeft dezelfde dag alweer gevlogen.”

Transavia.com is ook een eigen onderzoek naar het incident begonnen. De vraag is waardoor het toestel zó steil het asfalt verliet dat de Boeing met de achterkant de baan raken kon. Van der Peijl: “het kan van alles zijn. Verkeerde belading, wind, een fout van de piloot. We willen de precieze aanleiding weten, zodat we indien nodig bepaalde voorschriften of regels kunnen aanpassen.”

In Nederland zijn vliegmaatschappijen verplicht om na afloop van een incident hiervan melding maken bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). Dat is donderdag ook na de tailstrike op Groningen Airport gebeurd. De piloten van de bewuste 737 zijn in het kader van dit onderzoek ondervraagd.
bron
 
Nu maar hopen dat het OM iets geleerd heeft en deze keer niet gaat zoeken en vissen naar dingetjes om mensen te kunnen vervolgen!
 
Kan gebeuren,.... misschien wel begrijpelijk als je -700 en -800 door elkaar vliegt.

Misschien had het iets met de belading te maken ?
 
Nu maar hopen dat het OM iets geleerd heeft en deze keer niet gaat zoeken en vissen naar dingetjes om mensen te kunnen vervolgen!

...ehh Okki, als je het vonnis hebt gelezen weet je ook dat de vliegers juist zijn vrij gesproken aangezien die volgens de rechter door gebrek aan bewijs niks verweten kon worden.

Het is de heer van Vollenhoven die nou eens met dat eind rapport moet komen over de oorzaak....
 
Het Openbaar Ministerie (Haarlem?) heeft ze in de eerste plaats aangeklaagt omdat ze hier wel een mooie primeur dachten te hebben. De rechter heeft daarna terecht gesteld dat er gebrek aan bewijslast was.

Een proces is er dus wel degelijk geweest. Maar inderdaad omdat die Gezagvoerder vrij is gesproken is hiermee de toon gezet dat je vliegers niet zo gemakkelijk kunt vervolgen. Het OM zal zich dan ook wel een tweede keer bedenken voordat ze weer zo'n stap onderneemt.
 
Oorspronkelijk gepost door RTO
Het OM zal zich dan ook wel een tweede keer bedenken voordat ze weer zo'n stap onderneemt.

En dit vind ik weer triest. Elk incident staat los van elkaar en moet ook als zodanig behandeld worden.
Zijn de vliegers niet aansprakelijk, dan worden ze vrijgesproken net als bij het Rotterdam incident.
Toch vind ik niet dat een tegenslag van het OM gevolgen moet hebben voor het vervolgen van piloten in de toekomst. Ben je niet aansprakelijk dan zal een rechtszaak daar niks aan veranderen.
 
En dit vind ik weer triest. Elk incident staat los van elkaar en moet ook als zodanig behandeld worden.

Iemand voor de rechter brengen vanwege een tailstrike (die goed afgelopen is), dat is triest.

Ik vind dat een heel enge ontwikkeling. Elk incident in de luchtvaart moet natuurlijk onderzoch worden. Maar alleen om er van te leren en het in de toekomst te voorkomen en zeker niet door een rechter of strafrechterlijk.
Ga je dat doen, dan zullen vliegers ook niet meer voldoende meewerken met onderzoeken omdat ze bang zijn om vervolgd te worden en zullen veel incidenten niet eens meer gemeld worden.

Het is een bekend B737NG probleem. De meeste operators doen nu alleen Flap 5 takeoffs op advies van Boeing.
 
Het blijft ook een raar idee dat je met een liftoff attitude maar een tail clearance hebt van 51cm..

Ik ben het trouwens niet helemaal eens met overload.. want met een hogere T/O flap setting wordt de tail clearance alleen maar hoger.. we praten centimeters.. maar toch.

Overal.. het blijft een enge gedachte dat je, je blijkbaar geen fouten mag permiteren..

Hopefully it wont come this far.

Cheerio.
 
Kan iemand me naar een uitgebreide samenvatting van het vorige incident verwijzen? Ben wel benieuwd waar en wanneer dat allemaal gebeurd is.

Dit incident van vorige week heb ik trouwens van dichtbij meegemaakt; Ik werk namelijk tijdelijk als belader op EHGG. Gelukkig was ik niet betrokken bij het beladen van de bewuste kist.

Passagiers hadden trouwens niks meegekregen van het incident.
 
ff off-topic: wat zou het OM voor zaak willen maken in deze?

"de aanklacht luidt: u heeft netjes over de centre line gereden, getuige het beschadigen van de betreffende lampjes...voortaan moet u er een meter naast gaan rijden, daar u had kunnen weten dat bij roteren de staart dan deze lampjes kon raken!" :grijns: :grijns:

terug naar onderwerp:

Wat wel leerzaam is voor andere vliegers is inderdaad zoiets van, hoe voorkom je dit in de toekomst. Zit er inderdaad zoveel verschil in attitude tussen de 737-700 en 800 bij de Take-off en als dat een factor is geweest, zou je hier de training en procedures op kunnen aanpassen.

Voor de heren 737 vliegers onder ons: moet je een 737 redelijk actief roteren of kun je 'm ook "van de baan vliegen"?

Elk incident heeft leermomenten en ongeacht wat het OM daarvan vindt, denk ik dat we als beroepsgroep moeten laten zien (zeker ook naar het OM) dat we graag niet in herhaling vallen en willen leren van incidenten. Hiermee kunnen we ook een signaal afgeven. Maar dan moet er wel de mogelijkheid zijn om de incidenten te kunnen melden.

Van mij mag het OM best kritisch kijken, en indien er echt geblunderd is daar op inspringen, maar laten ze anders, bij de "leringh ende vermaack" gevallen elke vervolging achterwege laten. Desnoods in de vorm van verplichte meewerking aan een onderzoek ter voorkoming in de toekomst, zonder verdere gevolgen. Dit moet toch te regelen zijn?
 
Oorspronkelijk gepost door vliegplannetje

Voor de heren 737 vliegers onder ons: moet je een 737 redelijk actief roteren of kun je 'm ook "van de baan vliegen"?


Vliegplannetje..

De 737 moet je actief roteren van de baan.. Daarbij is het ook van belang dat je dat op Vr doet.
Het probleem bij de 737, althans dat merk ik. is dat je rustig moet roteren, bewijze van in jezelf tellen. want als je ferm trekt, en een beetje te snel gaat ie snel te hard van de baan..

Groetjes..
 
Oorspronkelijk gepost door Basic T
...ehh Okki, als je het vonnis hebt gelezen weet je ook dat de vliegers juist zijn vrij gesproken aangezien die volgens de rechter door gebrek aan bewijs niks verweten kon worden.

Het is de heer van Vollenhoven die nou eens met dat eind rapport moet komen over de oorzaak....

...ehh BasicT,

Ik bedoelde het feit dat bij die Rotteram case, EN de barcelona case, het OM als een idioot aan het speuren is naar kleine dingetjes die misschien niet helemaal volgens de regels gegaan zijn met als doel degene die daar verandwoordelijk voor is te straffen.

Of je hier de veiligheid mee vergroot, denk het niet.

En dat die transavia vlieger is vrijgesproken wil natuurlijk niets zeggen over wat het OM in dit geval gaat doen.
 
Ik denk dat de onderzoeksraad meer moet optreden als een tuchtcollege zoals de medici ook hebben. Je zult o.a. anoniem misstanden moeten kunnen rapporteren. En na incidenten besluit de onderzoeksraad of ze het OM adviseert om te vervolgen of niet.

Lijkt me fair...
 
Dat is correct Flash,
2 tot 3 graden per seconde tot aan 10 graden, even de 10 graden vast houden tot airborne en dan doorroteren tot 15 graden. Dit is voor de -800. Flaps 1 en 5 voor takeoff geven inderdaad 51cm tail clearance, flaps 10 56cm, 15 58cm en 25 64cm. Ongeacht de flapsetting met de main gear op de baan en de struts extended vind een tailstrike plaats bij 11 graden pitch up. De liftoff atitude voor flaps 1 en 5 is 8.2 graden dus je ziet 1 seconde te snel en je hebt een tailstrike :eek!:.

:cool: Biscane :cool:
 
Altimiter zei:
Ik ben het trouwens niet helemaal eens met overload.. want met een hogere T/O flap setting wordt de tail clearance alleen maar hoger..

Dat bedoelt overload ook! In plaats van T/O met Flaps 1 gebruikt men nu liever Flaps 5.

Overigens vind ik de hele tailstrike business nou echt niet ernstig genoeg om zo veel heisa over te maken. Ok, tailstrikes gebeuren nu en dan en dat zal nog wel vaker voorkomen. Daarom heeft Boeing ook een mooie cartridge aangebracht als tailskid. Om daar nou nieuwsberichten aan te wijden en voor het OM om zich ermee te bemoeien..... Als een tailstrike goed wordt opgelost (volgens de QRH) dan is het alleen maar erg genant voor de vliegers.

Wat wel serieus is: Ongeveer 6 maanden terug bijvoorbeeld, steeg een Airbus A340 van China Eastern op vanaf Heathrow en maakte een enorme tailstrike daar. Dit werd door diverse andere piloten gezien en de tower heeft het toen meteen doorgegeven aan de vliegers van China Eastern. Deze antwoordden met "roger" en zijn rustig doorgevlogen naar China!!!!!!

(check PPrune).
 
Biscane zei:
2 tot 3 graden per seconde tot aan 10 graden, even de 10 graden vast houden tot airborne en dan doorroteren tot 15 graden. Dit is voor de -800.

Uhh.... even vasthouden op 10 graden ??? Compleet nieuw voor mij ?? Bovendien vraag ik me dan af of je performance tabellen dan nog kloppen.

Overigens zag ik dat de tailclearance bij de -700 73 cm is (flaps 1 & 5). Wel een behoorlijk verschil.

ltr, B.
 
Biscane zei:
Dat is correct Flash,
2 tot 3 graden per seconde tot aan 10 graden, even de 10 graden vast houden tot airborne en dan doorroteren tot 15 graden.

Zo wordt het ons ook niet geleerd..
Bij roteren een vloeiende beweging na de 15 graden pitch up.
Ik ben het wel met je eens dat je bij 10 graden tegen een weerstandje aanloopt.. maar dit wil niet zeggen dat je daar ook stopt met roteren..

Cheers.
 
Uhh.... even vasthouden op 10 graden ??? Compleet nieuw voor mij ??

Als je dan nog niet los bent...(doordat je net even iets te snel hebt geroteerd) zou ik dat wel even doen. Anders krijg je in Nederland de Officier van Justitie achter je aan.....:rolleyes:
 
Terug
Bovenaan