Studenten naar JetAirFly

Dat was dus niet een slimme (eigen) keuze..... en dus is voortaan alles op voorhand een sigaar uit eigen doos?

Waarom was dat geen slimme keuze?

35.000 gulden betalen en dan blij zijn met een paar keer 25 gulden terug krijgen, dat is toch per definitie altijd een sigaar uit eigen doos?

Hoeveel multipilot uren heb je nou nodig voor je ATPL?
 
Mooi nieuws voor deze studenten. Ben alleen wel benieuwd of er nog een boeteclausule in zit, voor het geval ze bij KLM aan de slag kunnen. Jetairfly kennende zitten er vaak nogal scherpe haken en ogen aan...

Daarnaast kan ik me heel goed inleven in het standpunt van KL.
De markt is zo door en door verziekt door mensen die voor het minste of geringste (gratis?) iedere kans aanpakken die ze krijgen. Begrijp me niet verkeerd, ik zou hetzelfde doen, maar eigenlijk is het de omgekeerde wereld.
Vraag me wel eens af wat de pax zouden zeggen als ze wisten dat er 'groentjes' met minimaal aantal uren voorin zitten, terwijl de ervaren mensen geen kans krijgen...

een boeteclausule zit er niet in, ze hebben een contract van bepaalde duur voor deze zomer. Diegene die ik ken gaan dan ook naar de KLM cova om op de wachtlijst te staan daar, terwijl ze bij JAF gaan vliegen.
 
een boeteclausule zit er niet in, ze hebben een contract van bepaalde duur voor deze zomer. Diegene die ik ken gaan dan ook naar de KLM cova om op de wachtlijst te staan daar, terwijl ze bij JAF gaan vliegen.

dus er moet 8k neergelegd worden voor de line training. Ik neem aan dat er hooguit een 2k bruto aan salaris wordt uitgekeerd. Daar blijft zo een 1300 van over. Je moet dus minimaal een contract van rond de 6 maanden moeten krijgen om deze investering deruit te krijgen ([prijzen zijn excl. BTW en de valuta is euro ;))

Als je toch op de wachtlijst bij de KLM komt te staan waarom zou je dan deze "investering" doen? Nog 3 jaar rondjes draaien in de baron op de KLS of ergens in Lelystad lijkt me goedkoper. De enige die hier beter van wordt is Arkefly omdat zij geen echte contracters hoeven te halen (komt ie weer; directe broodroof ;).

Ter lering en vermaak in dezelfde categorie:
http://www.youtube.com/watch?v=7RmaaPMDAYo
 
dus er moet 8k neergelegd worden voor de line training. Ik neem aan dat er hooguit een 2k bruto aan salaris wordt uitgekeerd. Daar blijft zo een 1300 van over. Je moet dus minimaal een contract van rond de 6 maanden moeten krijgen om deze investering deruit te krijgen ([prijzen zijn excl. BTW en de valuta is euro ;))

Als je toch op de wachtlijst bij de KLM komt te staan waarom zou je dan deze "investering" doen? Nog 3 jaar rondjes draaien in de baron op de KLS of ergens in Lelystad lijkt me goedkoper. De enige die hier beter van wordt is Arkefly omdat zij geen echte contracters hoeven te halen (komt ie weer; directe broodroof ;).

Ter lering en vermaak in dezelfde categorie:
http://www.youtube.com/watch?v=7RmaaPMDAYo

"Assumptions are the mother of all fuckups" (sorry voor de grove quote), zal ik maar zeggen :P Die 2k daar heb je het dus ongeveer 1.75 keer mis. Daar komt bij dat bruto=netto, door het negatieve inkomen van deze studenten. Plus het feit dat het contract voor 10 maanden is, de studenten dus ook nog is kunnen beginnen met terugbetalen, uren opbouwen op de 737 en niet stilzitten of iets moeten doen dat niet met vliegen te maken heeft. Al zo vaak gezegt, maar ik zeg het graag nog een keer. Bovendien moet je een onderscheid maken tussen Arke en Jetairfly, dat zijn 2 verschillende maatschappijen die puur uit economisch belang beiden in 1 groep zitten.

Apparte reactie zal ik maar zeggen..
 
Mensen hebben een vreselijk geheugen. De tijden van Base, Tulip Air en anderen zijn al weer een tijdje voorbij. Maar toen was het heel normaal om een rating Chieftain, King Air, Metroliner of iets dergelijks te kopen. Na 100 (danwel 50) uur weer wegwezen. Met 100 zat je goed, want dan kon je als vrije markter ook aankloppen bij Transvagina. Betalen voor je rating was ook normaal bij Air / KLM Excel, Farnair en ik dacht toen ook de groteren zoals Ryanair. Er is niet zoveel veranderd volgens mij, hoogstens zijn de banden tussen scholen en airlines door het MCC gebeuren nu wat strakker en heb je geen ervaringsprogramma's meer nodig. Daardoor bestaan de voorgenoemde bedrijfjes ook niet meer, die dreven op die "stages". De uren programma's in de VS van toen hoor ik (hier) nu ook nooit meer wat over, zoals Pegasus. AIS is de uitzondering kennelijk, alhoewel ik me ook nog wel plannetjes herinner die Stella had voor een "airline" (met een Seneca dacht ik).

Dus als ik een trend zie is het eerder een positieve. De negatieve trend zie ik in de bagatalisatie van een vakbond, althans in de UK. Maar of dat ooit beter was daar weet ik niet.

Nosig, ik snap wat je bedoeld maar ik denk wel dat de tijden iets anders zijn. Het eerste is het aantal gebrevetteerden dat er tegenwoordig jaarlijks bijkomt. Denk (ik heb geen cijfers dus kan het niet staven) dat het nu het veelvoud is van toen. Dat dan gecombineerd met de opleidingskosten; pre-2002 zo rond de 90000 Hollandse florijnen tegen 130000 euro (bijna 3 keer zoveel) nu. Daardoor wordt de pool waaruit maatschappijen uit kunnen vissen alleen maar groter en daarmee de druk voor pas gebrevetteerden om dit soort banen aan te nemen.
Daarbij wist je toen waar je aan toe was en bood het inderdaad nog perspectief (Trans, KLM. Wellicht zelfs Martinair???) maar helaas is dat tegenwoordig ook niet meer zo vanzelfsprekend. Gelukkig was 2005/06 een kleine trendbreuk maar weet niet of dit er in de toekomst nog inzit.
Tot slot ben ik van mening dat de maatschappijen die toen deze programma's aanboden relatief kleine werkgevers. Tegenwoordig bestaan ze nog wel degelijk alleen zijn het nu grote werkgevers (RYR, Easy, AirBerlin, etc. en ja ook nog Turkish Airlines). De één laat je voor de TQ betalen of de ander kort je op je salaris maar het komt beide op het zelfde principe neer. Helemaal aangezien een carrier bij de aankoop (ook voor een lease mss???) van een vliegtuig een aantal TQ van de fabrikant er gratis bijkrijgt.

Ik weet een hoop aannames en aangezien jij daar meer ervaring mee hebt en meer kennis hebt van die tijd, sta ik open voor je commentaar.

Verder wil ik hiermee niemand beledigen die vroeger deze route hebben bewandeld. Ik vind het alleen maar heel tof als iemand de "andere" weg heeft bewandeld om uiteindelijk bij een legacy carrier terecht te komen. Maar ik vraag me af of die mogelijkheid er in de toekomst nog steeds inzit.
 
Daar komt bij dat bruto=netto, door het negatieve inkomen van deze studenten.QUOTE]

had ik zelf ook wel aan gedacht hoor maar denk laat ik es overdrijven om een punt te maken ;). En die is niet om de mensen de jongens die dit gaan doen af te zeiken maar let goed op wat je tekent (mogelijk gekort worden op je salaris tijdens lijntraining, rooster vs. op ad-hoc basis vliegen, daggelden of niet, vakantiedagen die opneembaar zijn en niet ineens aan het eind van je contract in gelden worden uitbetaal (ongeveer 50% belast) of dat je ineens de laatst 20 dagen van je contract niet meer vliegt, etc., etc.)
 
Ik snap je punt, maar uit je voorgaande post kan ik ook opmaken dat je zelf wel begrijpt dat dit voor hen een buitenkansje is en dat ze haast wel moeten tekenen. Ook omdat zij wat verder op de lijst staan bij KLM, dus mocht KLM nu beginnen met aannemen dan zijn ze alsnog pas volgend jaar ergens (naar alle waarschijnlijkheid) aan de beurt..
 
Daar komt bij dat bruto=netto, door het negatieve inkomen van deze studenten.QUOTE]

had ik zelf ook wel aan gedacht hoor maar denk laat ik es overdrijven om een punt te maken ;). En die is niet om de mensen de jongens die dit gaan doen af te zeiken maar let goed op wat je tekent (mogelijk gekort worden op je salaris tijdens lijntraining, rooster vs. op ad-hoc basis vliegen, daggelden of niet, vakantiedagen die opneembaar zijn en niet ineens aan het eind van je contract in gelden worden uitbetaal (ongeveer 50% belast) of dat je ineens de laatst 20 dagen van je contract niet meer vliegt, etc., etc.)

Tijdens linetraining krijgen ze het normale salaris, er word niet op gekort..
 
Prima actie van de KLS, blijkt toch wel weer dat deze school, ook al is het misschien een niet zo'n goede deal, tenminste 'iets' doet voor haar studenten.
Altijd doen zou ik zeggen, beter dan niet vliegen. Stilstaan is achteruitgang.
 
Laatst bewerkt:
Als je toch op de wachtlijst staat is het een bijzonder goede deal voor KLM. In plaats van jongens die hebben stilgezeten krijgen ze getrainde vliegers van de 737! Ik zou bijna willen suggereren dat KLM een deel van de kosten moet vergoeden. Het is toch van de zotten dit? Op je eigen kosten beter gekwalificeerd worden voor een baan waarvoor je al aangenomen bent !? Kan je beter achter de bar staan in Scheveningen.
Ik zie overigens dat ondermaatse Nederlandse spelling geen obstakel is om vlieger te worden. Erg triest allemaal. Zal wel van de generatie zijn die een rugtas als crewbag hebben..
 
Als je toch op de wachtlijst staat is het een bijzonder goede deal voor KLM. In plaats van jongens die hebben stilgezeten krijgen ze getrainde vliegers van de 737!
De bufferlijst is inmiddels 350 man groot, deze jongens zullen komende jaren helemaal niet bij KLM beginnen. Het is dan ook geen wachtlijst om te beginnen, en de mensen op deze bufferlijst die hebben totaal geen rechten op een baan o.i.d.
De jongens die het meest recent een COVA hebben gehad zitten zoals het er nu naar uitziet tegen 5 jaar 'wachten' op de KLM aan te kijken.

Ik zou bijna willen suggereren dat KLM een deel van de kosten moet vergoeden. Het is toch van de zotten dit?
Dat doen ze al een aantal jaar, als je bij KLM begint krijg je een opleidingsvergoeding(uit mijn hoofd rond de 10.000 euro)

Op je eigen kosten beter gekwalificeerd worden voor een baan waarvoor je al aangenomen bent !?
Nee, ze zijn niet al aangenomen, de complete TR is een voorwaarde.
 
Terug
Bovenaan