Still air

In theorie zou ik LHR kiezen als t/o-alternate (U kent het wel, Dhr. van Vollenhove met het vliegtuig was correct geladen en de vliegers beschikten over de juiste papieren echter in tegenstelling tot het BOM/OM besloot .....).

In de praktijk zou ik naar echter FRA vliegen (met of zonder radio's). (Veel meer velden om eventueel naar toe te vliegen).

Per definitie is een t/o-alternate alleen nodig, indien het vliegveld van vertrek beneden de minimale waardes is. Indien men een t/o-alternate nomineert, moet ATC daarvan op de hoogte gebracht worden.

Wanneer dit bij ons bekend is in de vluchtvoorbereiding, maken we daarvan een aantekening op het vliegplan, wat we weer achterlaten op het vliegveld. Indien tijdens het uittaxien blijkt dat het weer is ingezakt, dient de verkeersleiding op de hoogte gebracht te worden van je t/o-alternate.

Mijn ervaring is echter, dat verkeersleiders hiervan niet of nauwelijks op de van hoogte zijn.

PS: Destination alternate is inderdaad niet bekend bij de verkeersleiding.
 
Terug
Bovenaan