Stella Selectie fase 3

Niala

New member
Ik heb afgelopen 2 weken de selectie bij Stella Aviation tot nu toe met succes doorstaan.
Nu heb ik volgende week maandag (21 augustus) de laatste fase. Dit is fase 3, de grading.
Ik heb hiervoor het boekje vandaag binnen gehad dus ik ga hard aan de slag.
Ook heb ik op die maandag de 21e het aanname gesprek.
Mijn vraag was of iemand mij een beetje meer op de hoogte zou kunnen brengen hoe fase 3 en het aanname gesprek in zijn werk gaan?
Zijn er behalve het leren en misschien flight simulator oefenen nog andere manieren waamee ik me goed voor deze fase en het gesprek kan voorbereiden?
Verder vroeg ik me af of de uitslag van fase 3 direct bekend is, of dat dit een paar dagen later aan mij wordt vertelt.
Alvast bedankt voor de reacties! ;)
 
Hey niala,

Allereerst gefeliciteerd met halen van fase 1 en 2. Fase 3 bestaat uit 2 x 45 min vliegen in een Frasca simulator. Hierbij is het belangrijk dat jij je scancyclussen kent ( die staan in het boekje ) daarmee controleer je de gang van je toestel. Dit kun je een beetje oefenen in Flightsimulator, met name voor de werking van deze instrumenten.
Voordat je het toestel ingaat zal je samen met je instructeur even het boekje doornemen, hij stelt je vragen om te kijken of je het boekje goed bestudeerd hebt. Schrik hier niet van! Het is vrij basic en als je het boekje goed geleerd hebt (wat je natuurlijk gaat doen) kun je die vragen zonder moeite beantwoorden.
Daarna beginnen de eerste 45 min, hierbij zal de instructeur je helpen met het maken van de verschillende vliegsituaties. Ook deze staan beschreven in je boekje, weet wat je moet doen! Denk ook aan de neveneffecten die ontstaan tijdens verschillende vliegsituaties.
Na de eerste vlucht krijg je een korte pauze, even een kop koffie! Daarna begint de tweede sessie, hierbij geeft de instructeur alleen opdrachten, hij helpt je niet of nauwelijks meer. Probeer je fouten uit de eerste vlucht in je tweede vlucht te herstellen. Het gaat immers ook om je leercurve, hoe ga je om met je eigen fouten!
De uitslag van Fase 3 krijg je eigenlijk vrijwel direct. Bij mij werd tijdens de pauze al duidelijk dat het goed zat (de instucteur laat het wel merken) en de 2de vlucht verliep eigenlijk zorgeloos. Hij zegt na vlucht 2 of je door bent. Hierna maakt hij een rapport over zijn bevindingen, deze gaat samen met de test resultaten uit fase 1 en 2 en je levenbeschrijven naar de aanname commissie. Na +/- uur word je opgeroepen voor je aanname gesprek. Hier worden je resultaten en levenbeschrijving besproken. Ook hierbij krijg je direct uitslag. Dus als je naar huis gaat weet je of je aangenomen bent of niet!

Blijf rustigdan komt het helemaal goed! heel veel succes, volgende week maandag!
 
Beste PH-JOT ;)

Bedankt voor dit duidelijke antwoord! :)
Dit was nog net even de extra informatie die ik te weten wilde komen.
Ik ga dus inderdaad goed het instructieboek bestuderen en dan hoop ik dat ik erdoor heen zal komen!
Nogmaals bedankt voor het antwoord :)

Groetjes,

Niala
 
Fijn dat ik je een beetje heb kunnen helpen, zelf start ik in november bij Stella. Dus wie weet worden we wel klasgenoten! Nogmaals heel veel succes en laat even weten of je erdoor bent gekomen!

groetjes
 
Ik zal het zeker laten horen als ik erdoor ben, maar dan moet ik nog wel een medische keuring ondergaan. Als ik hier ook doorheen gekomen ben zal ik dit nogmaals laten horen ;)

Groetjes,
Niala
 
Succes ermee!

Laat niet gek maken tijdens fase 3 het kan soms klinken alsof je heel stom bezig ben (commetaar van de FI).
Maar hiermee test hij je vermogen om met stress om te gaan.

Verder blijf eerlijk in de debriefing
 
Nog een ding om goed te onthouden is met hoeveel graden je moet klimmen/dalen en hoeveel manifold pressure je daarbij moet instellen.
Ik heb het zelf een paar maanden geleden gedaan (en gehaald, begin in september:yeehaa: ) en het valt allemaal best mee :), gewoon rustig blijven en dan komt het wel goed :rt:

Heel veel succes!

Groeten,
Paul
 
Dmp.cc zei:
Succes ermee!

Laat niet gek maken tijdens fase 3 het kan soms klinken alsof je heel stom bezig ben (commetaar van de FI).
Maar hiermee test hij je vermogen om met stress om te gaan.

Verder blijf eerlijk in de debriefing

Bedankt voor deze tip :)
Wat kan ik zoals naar m'n hoofd geslingerd krijgen?
En hoe raad je me aan om hierop te reageren?
Heb je het trouwens zelf gehaald? En zo ja, wanneer begin je bij Stella?
 
Paulh zei:
Nog een ding om goed te onthouden is met hoeveel graden je moet klimmen/dalen en hoeveel manifold pressure je daarbij moet instellen.
Ik heb het zelf een paar maanden geleden gedaan (en gehaald, begin in september:yeehaa: ) en het valt allemaal best mee :), gewoon rustig blijven en dan komt het wel goed :rt:

Heel veel succes!

Groeten,
Paul

Dit zal ik dan inderdaad nog even goed gaan doorkijken :D Ik neem aan dat die manifold pressure meter gewoon op paneel in de cockpit zit? Ik kon hem namelijk zo snel niet ontdekken op het voorbeeld van de FRASCA simulator...
Heb je verder nog tips voor me misschien waar ik iets aan heb tijdens de laatste fase, namelijk het aanname gesprek?
Alvast bedankt! :)
 
Niala zei:
Heb je verder nog tips voor me misschien waar ik iets aan heb tijdens de laatste fase, namelijk het aanname gesprek?
Alvast bedankt! :)

Hehe doe Ze de groeten van me van me :biertje:

Gewoon jezelf zijn.. zoals je overal leest. en weet wat je wilt vertellen en antwoorden. Succes.

en voor de overigen die al aangenomen zijn.. ook succes. gaan een mooie tijd tegemoet.

Cheerio..
 
Niala zei:
Dit zal ik dan inderdaad nog even goed gaan doorkijken :D Ik neem aan dat die manifold pressure meter gewoon op paneel in de cockpit zit? Ik kon hem namelijk zo snel niet ontdekken op het voorbeeld van de FRASCA simulator...
Heb je verder nog tips voor me misschien waar ik iets aan heb tijdens de laatste fase, namelijk het aanname gesprek?
Alvast bedankt! :)


Jep die meter zit op het paneel, voordat de instructeur je laat beginnen loopt hij dingen als metertjes ook nog even langs dus die kom je vanzelf tegen :)
Tijdens het aanname gesprek (voor de verandering :p: ) gewoon jezelf zijn en niet te druk voor maken.
Bij mij vroegen ze dingen als waarom ik piloot wil worden, hoe lang al, waarom ze mij zouden aannemen, waar/wat je wilt vliegen (type toestel, maatschappij, intercontinentaal of niet, cargo of passagiers etc.).
 
Paulh zei:
Jep die meter zit op het paneel, voordat de instructeur je laat beginnen loopt hij dingen als metertjes ook nog even langs dus die kom je vanzelf tegen :)
Tijdens het aanname gesprek (voor de verandering :p: ) gewoon jezelf zijn en niet te druk voor maken.
Bij mij vroegen ze dingen als waarom ik piloot wil worden, hoe lang al, waarom ze mij zouden aannemen, waar/wat je wilt vliegen (type toestel, maatschappij, intercontinentaal of niet, cargo of passagiers etc.).


Okay, hartstikke bedankt, nu kan ik tenminste een klein beetje verwachten watvoor vragen ze zullen stellen :)
 
PH-JOT zei:
Fijn dat ik je een beetje heb kunnen helpen, zelf start ik in november bij Stella. Dus wie weet worden we wel klasgenoten! Nogmaals heel veel succes en laat even weten of je erdoor bent gekomen!

groetjes

Hoi, zoals beloofd....
Ik heb het gehaald :D
Ik start in oktober als ik tenminste nog door de medische keuring heen kom. Dus ik weet niet of we klasgenoten zullen worden..... maar vast en zeker zullen we elkaar nog wel eens tegenkomen..
Jij ook heel veel succes met de opleiding, zodra ik door de medische keuring heen ben (of niet) laat ik dat ook even weten.

Groetjes,
Niala
 
Ik zelf ga de grading en aannamegesprek 4 september doen.

Zijn er nog aanvullende dingen die niet in dit topic staan die handig zijn voor mij om te weten?
Ik hoop maandag het boekje te ontvangen van SAA, en dan uiteraard heel erg goed leren en oefenen met FS.
 
Oefenen met flight simulator heeft m.i. niet zoveel zin, het gevoel is heel anders. Nog een goede tip, de instructeur zal dit ook wel zeggen, hou de yoke niet te stevig vast, je voelt dan niet of je trim goed staat en het zal moeilijker zijn om je hoogte vast te houden. Verder gewoon goed de handelingen leren en dan zal het allemaal wel meevallen:)
Ik start overigens ook in oktober als ik de keuring maandag haal.
 
Ik kreeg bij Stella wel de tip mee om met FS te oefenen. Het gevoel is wel heel anders, maar je kan wel de scancycli zo goed erin bakken. De instrumenten zitten op dezelfde manier, ze werken identiek en reageren ook identiek.

Bedankt voor de tip van het vasthouden van de yoke. Zal proberen zo ontspannen mogelijk te vliegen op de frasca.
 
Hey Niala,

Gefeliciteerd met je toelating, helemaal te gek! We gaan elkaar zeker tegenkomen...al begin ik pas een maandje later! Veel succes tijdens je medische keuring!
 
PH-JOT zei:
Hey Niala,

Gefeliciteerd met je toelating, helemaal te gek! We gaan elkaar zeker tegenkomen...al begin ik pas een maandje later! Veel succes tijdens je medische keuring!

Dankje voor de felicitatie :D Ik hoop inderdaad dat ik je nog zal tegenkomen en als ik door de medische keuring heen kom zal dat ongetwijfeld nog gebeuren :D
Heb je zelf trouwens al de medische keuring afgelegd? En zo ja, hoe heb je die doorstaan?
 
Terug
Bovenaan