Voordat iedereen me op de nek springt: ik heb niets tegen Stella als school, maar zet wel vraagtekens bij o.a.:
1. prachtige berichten in diverse media
2. recente groei van de school
3. haalbaarheid van punt 2.
Omdat moddergooien zo eenvoudig is, wil ik u allen tracteren op een simpele berekening. (ben blont, dus kan er naast zitten...
) met bronvermelding, kunt u het allen controleren en dan voornamelijk de aspirant vliegers, want zeg nu zelf, diegenen die al vliegen spreken uit ervaring, diegenen die willen vliegen kijken door een bril, al dan niet roze gekleurd.
Uitgaande van ca 150 leerlingen die op jaarbasis in het praktijkgedeelte aankomen (na het volbrengen van de theorie) dienen deze vlieguren te maken. JAR-FCL zegt 150 uur. (+ of - een beetje) Ik ken de Stella syllabus niet, maar schat ca. 20 - 30 uur multi actueel.
Stella bezit volgens het luchtvaartregister (openbaar op
http://www.newfoundland.nl) 16 vliegtuigen, waarvan 3 multi's (zoekend op Stella kom je de Citation van de directeur ook tegen, maar die wordt niet voor de school gebruikt. Uiteraard kunnen er andere toestellen worden ingehuurd.
150 leerlingen x 150 vlieguren = 22.500 vlieguren op jaarbasis.
als elk vliegtuig (16) nu eens 5 uur per dag vliegt, 5 dagen in de week en 50 weken per jaar kom je uit op 20.000 uur beschikbaarheid...
Hier zit het eerste barstje...maar: elk vliegtuig moet elke 50 uur een inspectie, duurt ca. een dag. Niet elke dag kun je vliegen vanwege het weer, soms komt de beschikbaarheid in het gedrang wegens uitvallen instructeur / leerling door ziekte...en zo valt er nog wel wat te verzinnen.
Nieuw rekensommetje: elke leerling zal ca. 20 uur multi gaan vliegen. Daar hebben ze er drie van dus: 150 leerlingen x 20 uur is 3000 vlieguren
3000/3/50 is 20 vlieguren per toestel per week, uitgaande van 50 weken. Ook hier heb je weer het probleem van onderhoud etc. Het rooster van Stella Groningen (daar waar multi wordt gevlogen) staat online, dus u kunt alleen meekijken:
http://www.luchtvaartschoool.com/rooster/ehgg.xls
De praktijkplanning van Teuge kunt u ook allen online bekijken:
http://www.luchtvaartschool.com/rooster/ehte.xls
Samengevat:
* 150 leerlingen --> 150 x 150 uur --> 22.500 uur
* 22.500 uur = 450 x een 50-uurs inspectie
* gem. per vliegtuig, uitgaande van 16st. --> 1406 uur = 28 x 50-uurs inspectie
* 250 werkdagen - 28 inspectiedagen --> 6,3 vlieguur per dag (weekend niet meegerekend, maar ook geen regendagcompensatie...)
U wilt naar Stella, want het is zo'n grote school? Think twice!
Uiteraard is bovenstaande heel zwart/wit, maar groot worden gaat gepaard met groeipijntjes. Komt er vertraging in de opleiding, dan kun je ook pas later beginnen met aflossen en de rentemeter tikt door, maar aan die berekening waag ik mij niet meer.
Vliegplannetje gaat nu de avond plukken