Even een vraagje voor de geleerden onder jullie.
Gesteld dat een vleugel overtrekt bij een bepaalde invalshoek op de inkomende luchtstroom.
Waarom wordt de stall speed in de manuals dan aangegeven als IAS en niet met de TAS. Dat het in horizontale vlucht wel geld daar de TAS en IAS dezelfde resultante vwb richting van aanstromende lucht hebben, dat snap ik. Maar wanneer men in een daal/stijg vlucht zit dan bepaald de TAS (en dus de ware snelheid van de lucht) toch de invals hoek van het desbetreffende medium????? Is dit gekloot in de marge, technisch niet haalbaar, of heb ik hier iets fundamenteels gemist bij mijn theorie les?
Mijn dank is groot
Columbus
Gesteld dat een vleugel overtrekt bij een bepaalde invalshoek op de inkomende luchtstroom.
Waarom wordt de stall speed in de manuals dan aangegeven als IAS en niet met de TAS. Dat het in horizontale vlucht wel geld daar de TAS en IAS dezelfde resultante vwb richting van aanstromende lucht hebben, dat snap ik. Maar wanneer men in een daal/stijg vlucht zit dan bepaald de TAS (en dus de ware snelheid van de lucht) toch de invals hoek van het desbetreffende medium????? Is dit gekloot in de marge, technisch niet haalbaar, of heb ik hier iets fundamenteels gemist bij mijn theorie les?
Mijn dank is groot
Columbus