Ik ben niet zo van het begrijpen of het "vinden". Ik kijk liever maar objectieve onderbouwingen.Chester, begrijp je dan werkelijk niet het nut van zo'n medical? Je gaat mij toch niet wijsmaken dat je het onzinnig vindt dat er een regelmatige check is?
Incorrect. Het feit dat er geen empirisch bewijs is- ondanks uitgebreid onderzoek in die richting - betekent niet...Het feit dat er tot dusver weinig empirisch bewijs is dat er eventueel een causaal verband zou kunnen zijn tussen het niet hebben van een medical en een ongeval, betekent niet dat deze er niet is of niet kan zijn.
Dat hebben ze dus niet. Anders zou dat namelijk in onderzoek wel boven zijn komen drijven.Dit soort maatregelen hebben vanuit statistisch oogpunt zeker wel effect hoor, omdat ze vliegers die niet fit zijn geen medical verstrekken.
Kan je dat bewijs dan even aanleveren, waar het zaken betreft waar je wel een auto mee mag besturen en niet door een vliegmedisch medical heen komt?Aangezien het bewezen is dat verscheidene aandoeningen de kans op ongelukken doen vergroten, lijkt het me vanzelfsprekend dat het nuttig is om deze tijdig op te sporen.
In diverse landen werkt zelf-certificatie, koppeling aan een rijbewijs of een medical via de huisarts al jaren uitstekend.
Nogmaals, ondanks uitgebreide discussie in onder meer de ASTM heeft niemand wereldwijd ook maar één enkel ongeval kunnen aanleveren waarbij de vlieger geen medical behoefde te hebben, bij het ongeval een medische oorzaak (mee)speelde en hij door die oorzaak niet door een vliegmedische medical heen was gekomen.
Het minieme aandeel ongevallen/incidenten met een medische achtergrond zijn meestal zaken die je er met een medical nou eenmaal ook niet uitpikt. Ik ken er twee met een dodelijke afloop. Beiden kerngezond en een hartaanval gehad. Een ervan was twee weken daarvoor nog met vlag en wimpel door zijn medische keuring (ATPL equivalent, da's klasse 1?) heen gekomen...
Er zal vast een (onmeetbaar kleine, zie boven) veiligheidswinst aan de medicals hangen. Maar dat weegt niet op tegen de kosten en andere nadelen. Afschaffen die onzin en investeer het in daadwerkelijke verbeteringen van de veiligheid.